ophavsret
Fra : Dorthe Skall

Dato : 28-03-02 08:40

Er der nogen i gruppen, som kan gøre rede for ophavsretten til eks.
genoptryk af gamle postkort ?
Hvor gamle skal de være for, at man kan bruge dem i ny sammehæng ?
Er det samme regler for fotos ?

Ved ikke om det er den rigtige gruppe ? Det er efterhånden svært, at finde
det rigtige sted til sine spørgsmål.

Med Venlig Hilsen
Dorthe Skall
n.skall@mail.tele.dk

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 28-03-02 08:46

se på

http://www.copydan.dk/index.asp?FE_ID=1&ML_ID=38

Tom Stryhn Sr.

stryhn@email.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-03-02 09:05

"Dorthe Skall" <n.skall@mail.tele.dk> skrev Thu, 28 Mar 2002 08:40:22
+0100

>Er der nogen i gruppen, som kan gøre rede for ophavsretten til eks.
>genoptryk af gamle postkort ?
>Hvor gamle skal de være for, at man kan bruge dem i ny sammehæng ?

Ophavsretten gælder principielt set i 70 år efter rettighedshaverens
død.

Hvis de gamle postkort alene et er et billede af dette eller hint, uden
nogen egentlig beskrivende tekst, så må der formodes at gælde samme
rettigheder som til et foto. Hvis det er et aftryk af et maleri, så kan
det dog nok komme ind under 70 års reglen.

>Er det samme regler for fotos ?

For fotos har fotografen (og ikke den fotograferede) rettighedene i 50
år, fra det tidspunkt hvor fotoet blev optaget.

Hvis fotoet, i sig selv, er et egentlig kunstværk, så kan 70 års reglen
dog komme på tale.

>Ved ikke om det er den rigtige gruppe ? Det er efterhånden svært, at finde
>det rigtige sted til sine spørgsmål.

I det omfang du kan relatere dit spørgsmål til slægtsforskning, så er
det helt fint at stille spørgsmålet her.

Men selve ideen med at have flere grupper (der er faktisk over 40.000)
er jo ikke at genere brugerne - men tværtimod at give brugerne mulighed
for at stille deres spørgsmål dér, hvor der er størst chance for at få
et godt svar.
I det her tilfælde havde dk.videnskab.jura nok været et godt valg.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Dorthe Skall

Dato : 28-03-02 13:05

Mange tak for svarene, jeg vil nu kigge videre på copydan siden.

Dorthe

Fra : Michael Hedeman

Dato : 28-03-02 13:44

> [...]
> Er det samme regler for fotos ?
>
> Ved ikke om det er den rigtige gruppe ? Det er efterhånden svært, at finde

Du kan også se på:

http://www.ophavsret.dk/

Venlig hilsen

Michael Hedeman