Skærme
Fijala 3554
17" skærm
Fra : Anders Lund

Dato : 27-03-02 20:06

Jeg skal have købt mig en 17", jeg har nogle krav.

-Jeg vil have at den lever op til arbejdsstyrelsen (el) krav om 75Hz.
-Den skal kunne køre 1280*768.
-Det må ikke koste over 2500.
-Og så må den godt være sort, men intet krav.

Hvad er det bedste køb?

Anders Lund
Programmør på OverClocking.dk

Fra : kim

Dato : 27-03-02 21:36

hvorfor ikke købe en 19 tommer ? du kan sagtens få en god 19" til ca. 2500

Hilsen Kim

Fra : Anders Lund

Dato : 27-03-02 22:22

"kim" <kimmiboy@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hvorfor ikke købe en 19 tommer ? du kan sagtens få en god 19" til ca. 2500
Ok. det havde jeg ikke tænkt på. Har du nogle gode ideer til en 19" skærme..
2500 er absolut max.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-03-02 22:40

Anders Lund wrote:

> "kim" <kimmiboy@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ok. det havde jeg ikke tænkt på. Har du nogle gode ideer til en 19" skærme..
> 2500 er absolut max.

For 2500,- - hold dig til 17" og bliv glad.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : kim

Dato : 27-03-02 22:58

Davs igen
Jeg har hørt om mange som har været ganske godt tilfreds med nedenstående
19" skærme

Samtron Professional & Graphics 96P (2.207 kr.)

AOC 9KLR (2.574 kr.)

Det skal lige siges at jeg ikke har prøvet overstående skærme, dog har jeg
overvejet at købe Samtron Professional & Graphics 96P idet den har Dot-pitch
på kun 0,22.

Der findes sikkert også mange andre gode skærme i denne prisklasse.

Tag et kig på www.edbpriser.dk, der kan du under produktguide finde en guide
som hedder skærmguide har står megen nyttig information om skærme.

Husk nu at når du køber en skærm så sørg for at du har set den fysisk,
således du selv kan bedømme om den kvalitetsmæssig lever op til dine
forventninger.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 27-03-02 22:37

kim wrote:

> hvorfor ikke købe en 19 tommer ? du kan sagtens få en god 19" til ca. 2500

No way - man kan måske få en rimelig 19" til 2500. Som med det meste
andet så får man hvad man betaler for.

Mvh

Bruno

Fra : kim

Dato : 27-03-02 23:12

Jeg må sige at jeg ikke er enig med dig, er det fordi at det skal være Sony,
Samsung eller Compaq ?
det der med at man får hvad man betaler for holder altså ikke altid når man
snakker om edb-udstyr.
Tag nu fx mærkevarer computere som Amitech og hvad de nu hedder. De er ikke
en skid bedre en andre pcér
Hilsen Kim

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 28-03-02 11:39

kim wrote:

> Jeg må sige at jeg ikke er enig med dig, er det fordi at det skal være Sony,
> Samsung eller Compaq ?

Indrømmet. Jeg er Sony fan fordi jeg aldrig er blevet skuffet med deres
udstyr, eksempelvis bruger jeg en 6 år gamel 17" tommer skærm på mit
arbejde og bortset fra at den ikke længere er ok til grafisk arbejde
pga. et rigeligt varmt billed så er den fuldt ud lige så skarp som en ny
skærm. Der er ingen af de billigere skærme på mit arbejde der har holdt
tilnærmelsesvis så længe og selv da de var nye gav de ikke et
tilsvarende godt billed, så den ekstra pris Sony'en kostede er tjent ind
alene pga. holdbarheden og det gode billed er blot en bonus.

Der findes masser af gode skærme, og jeg tog altså den helt store turne
sidste år inden jeg købte den 21" som står på mit skrivebord herhjemme,
det er bare sådan at kigger man efter finder man altid problemer af en
eller anden art hvis man kigger på en billig skærm. I butikkerne kører
skærmene typisk ikke nogen særlig høj opløsning fx. 1024*768 på en 19"
så refresh rate er fx. ikke noget problem, men skifter man til 1600*1200
så kan de måske kun lige klare 75 Hz og det betyder skærmens elektronik
bliver presset og så kommer fejlene for alvor frem. Uens farver og hele
billedfladen, problemer med geometrien, uskarphed i hjørnerne og måske
endda en tendens til at flimre lidt. En god skærm koster penge og en
rigtig god skærm koster mange penge, men jeg kan love dig at jeg ikke
har fortrudt de hårdt tjente 10.500.- som min 21" har kostet eller for
den sags skyld de 8.000.- min 17" kostede for 4½ år siden - mine venner
synes jeg var skør indtil de fik set hvor godt et billed man kan få.

Blandt producenter som normalt laver noget godt, og desværre dyrt, vil
jeg især pege på Sony, EIZO, LaCie, Mitshubishi og så er der en del
firmaer som propper Sony skærme i deres egne kabinetter - eksempelvis
SGi og Dell. Bemærk at jeg kun taler om CRT skærme.

> det der med at man får hvad man betaler for holder altså ikke altid når man
> snakker om edb-udstyr.

Det er som med alt andet, nogle fabrikanter falder af på den og forsøger
at score nogle nemme penge og andre bruger deres navn til at producere
flere serier hvor nogle er lidt billigere og noget dårligere end de
produkter som har skabt deres navn. Et eksempel kunne være Sony's
E-serie af skærme som er ok, lidt billigere end deres G-serie og meget
billigere end deres F-serie. Jeg vil anbefale at man holder fra E-serien
hvis vi taler 19" eller størrer, om man skal gå op i F-serien er nok en
overvejelse for det er her man får de sidste marginaler som altså koster.

> Tag nu fx mærkevarer computere som Amitech og hvad de nu hedder. De er ikke
> en skid bedre en andre pcér

Når man køber mærkevare PC'er kan vi hurtigt blive enige om at man nemt
kan blive skuffet, problemet er at de billige mærkevare maskiner (som
stadig er dyrer end de billige kloner) så er der ikke ret meget til
hardware fordi der ofte følger en bunke mere eller mindre ubrugelig
software med og samtidig er der nogle service/support ordninger som også
koster.

Mvh

Bruno

PS. Jeg kan se i en anden tråd at du har kig på en Samtron med en dp på
0,22, men jeg ved ikke om du er opmærksom på at der er mange måder at
måle det på og at det også kommer an på skærmtypen (Shadow Mask, Apature
Grill...) og ligeledes er der også en skærme hvor dp ikke er den samme
over hele billedfladen. På
http://www6.tomshardware.com/display/02q1/020319/index.html finder du en
test af en flok 19" og en del forklaringer af teknologier m.m.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 27-03-02 22:55

snip
> Jeg skal have købt mig en 17", jeg har nogle krav.
>
> -Jeg vil have at den lever op til arbejdsstyrelsen (el) krav om 75Hz.
> -Den skal kunne køre 1280*768.

Du skal mange år tilbage for at finde skærme der ikke kan klare ovenstående.

> -Det må ikke koste over 2500.
> -Og så må den godt være sort, men intet krav.
>
> Hvad er det bedste køb?

Samsung 753 DynaFlat er rimelig billig og skulle være OK. Kun ca. 1800,-

For 2500,- kan du få en OK 19".

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-03-02 23:02

"wheeeeeeee" <uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> wrote in
message news:a7tf46$9fn$1@sunsite.dk...
> snip

> Du skal mange år tilbage for at finde skærme der ikke kan klare
ovenstående.

Jep.. Men så er problemet bare de nørder der ikke gider indstallalere
systemet rigtigt, og bare kører med windows´s std drivere....

fx inde på Frederiksberg tekniske skole, som godtnok er den værste skole jeg
har oplevet.... Har de noget at de ringeste Computer udstyr.... ivertfald da
jeg var på skole sidst.

Her kørte alle skærme 60 HZ og 640*480 ikke til at holde ud.....!!! For
hovedpine efter få sekunder og kan ikke konsentrere sig...

Kender du til et program der kan knække adgangen til instillinger for
skærmen og graffikortet? Windows NT 4

Fra : wheeeeeeee

Dato : 28-03-02 12:04

> [...]
> hovedpine efter få sekunder og kan ikke konsentrere sig...
>
> Kender du til et program der kan knække adgangen til instillinger for

L0phtCrack eller lignende - jeg kan ikke helt huske hvad det hed, har jeg
selv brugt. Det kan bruges til at sniffe passwords. Er det NT 4
Workstations?

L0pht har vist slået sig sammen med et andet firma. Jeg ved ikke hvor du kan
finde det.

Men pas på, de bliver nok ikke så glade hvis de finder ud af at du sidder og
sniffer efter passwords.