Jeg er Dina *spoiler*
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 27-03-02 16:12

Hejsa
Ja så fik man jo set Dina-filmen.

Den får ikke topkarakter hos mig. Det er en flot film og som helhed
fungerer den fint.
Men for at mig at se er der to store fejl: hovedrollen og musikken.

Det er jo tydeligt at Bornedal har villet illustrere Dina's dæmoner
hvilket også lykkedes ok,
men jeg blev bare ikke rørt af det? Umiddelbart mener jeg det hænger
sammen med at,
hun ikke kunne bære denne rolle. Hun er smuk og vild, men der mangler
alligevel dybde.
Dernæst er der musikken. For det første har jeg ladet mig fortælle at
musikken fylder
meget i bogen og for Dina. Det indtryk får jeg ikke når jeg ser
filmen. Men dernæst også
det store fravær af musik, især i de voldsomme scener. Her kunne
musikken hve hjulpet
seeren på vej til at lade sig rive med. Imo et dårligt soundtrack til
så episk anlagt en film.

Filmen var måske heller ikke flydende nok ind imellem? F.eks scenen
hvor hun aborterer
og så klippes der til Reinsnæs igen. Det virkede som et underligt
skift for mig? Der må
være en masse psykologisk guf i denne scene. Men måske det står i
bogen?
Sådanne skift var der nogle stykker af, hvilket gjorde filmen lidt
ujævn.

Jeg vil dog fremhæve Mads Mikkelsen og Kate Hardie. De spillede
fremragende. Scenen
hvor han frier til hende var noget af det bedste i filmen.

Faderens rolle med fravær af nærvær og følelser var også rigtig god.
Her var det relevant.

Jeg har som sagt ikke læst bogen, men fik at vide den lagde sig tæt op
af den.
Men at alt det der foregår i Dina fylder meget i bogen og det synes
jeg ikke at
Bornedal fik frem i filmen. Det er jeg da lidt ked af da der er masser
af psykologisk guf
i denne historie. Kærlighed fører til tab som fører til død, som giver
fred. Den eneste ventil
i denne cirkel er sex, men en frygt for at binde sig. Da kærligheden
endelig kommer er den
fyldt med død og tab. Man tænker næsten Borderline personlighed,
bortset fra at hun ikke er
selvskadende.
Det kunne man have fået en rigtig god film ud af

Morten
morten@bowman.dk

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Martin Krat

Dato : 28-03-02 12:20

Er det ikke bare noget i stil med Barbara? Bare en anelse bedre og flottere?

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 28-03-02 15:50

On Thu, 28 Mar 2002 12:20:05 +0100, "Martin Krat" <martinkrat@mail.dk>
wrote:

>Er det ikke bare noget i stil med Barbara? Bare en anelse bedre og flottere?

Jo måske. Det har jeg ikke tænkt på.

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 08-04-02 23:38

> Er det ikke bare noget i stil med Barbara? Bare en anelse bedre og
flottere?

i MEGET HØJ GRAD

dER ER FOR MEGET SPASSER VED DENNE norske abekvinde

hANS HADSKE FRIERI KAN MAN IKKE FORESTILLE SIG I NOGEN VIRKELIGHED - INCL
NORSK MIDDELALDER

Det var effektjagende sort-hvid god-ond forenklende, og upassende i en film
der netop baserer sig på "Hinsides godt og ondt"

Mads Mikkelsen er fin som superskurk - først med filede djævletænder, senere
med samme tænder sværtet tobaksgule - interessant ændring på kort tid.

Fædre slår ikke deres datter så umotiveret - nej realisme er noget som
velvillige djævlensadvokater må lægge ind i den bestemt interessant film
-----------------------

_Jeg er Dina - spoilet til realisme_

Ved at hente udenlandske stjerner, og ved en flot Nietzsche-Kierkegaardsk
grund-ide og ved engelsk lydspor, nærmer filmen sig Hollywood- B&C-film

Der er pinligt urealistiske hændelser, som pøblen ikke opdager - dem vil jeg
abstrahere fra her.

Så har vi en stærk og supersmuk kvinde, der har haft traumatisk opvækst, og
har magi og dødsdrift og mord-drift og er sin egen moral - superman-style.

Hun vil gerne tages - men foragter mænd når de viser sig ynkelige - og det
sker med alle. Nogle, og hendes mor, slås ihjel. Der er lidt fumlertumler og
ulykkesfugl i hende. Fordi den foregår i norsk bygd mellem Bergen og
Trondhjem ca 1900 og russisk anarkisme og spionage indgår er det hele
fængende og flot. Volden er påsmurt og plat - for teenagere og galleriet (og
USA-tv-stationerne).

Man får altid sympati for superflotte kvinder - og mændene er for det meste
i skurkerolle.
Dina er klart er overmenneske, der spreder glæde og hævnretfærdighed
omkring sig. I mangel på lokalt politi, er det fint, at godsejerkvinden er
en øje-for-øje fanatisk vildkat. Så tvinges voldtægtsforbrydere til
selvmord! .

hilZen Bo Warming 35861000

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 09-04-02 08:02

On Tue, 9 Apr 2002 00:38:26 +0200, "Bo Warming"
<Bo.Warming@spamfilter.dk> wrote:

Tak fordi du, endnu engang, ødelagde et iøvrigt udmærket indlæg
im)

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 09-04-02 11:47

> Tak fordi du, endnu engang, ødelagde et iøvrigt udmærket indlæg

BW: Ingen kan ødelægge andres indlæg. Folk kan i al stilfærdighed undlade at
åbne eller sætte filter på det de har fobi imod -de er altid selv 100%
ansvarlige hvis noget "ødelægges". Nettet er frit. Tosserne der en kort tid
fik udbydere til at udsmide udfra offtopicløgne har lidt uigenkaldeligt
nederlag.
------------------------

Dina er (ret) ærlig egoist, dvs altruist på sigt

Der er meget moralrelativistisk overmenneske i psykopaten Dina

Men er det ikke som med frøer og kogende vand.

Smides den i spilkogende vand, hopper den straks op.

Smides den i lunkent der gradvis opvarmes, falder den i søvn og sover ind i
varmedøden.

Dina viser kvindens magt så ærligt at vi advares, hvis vi har øjnene åbne.

Trist at filmen ikke overbeviser, fordi den er teatralsk-skinger.
Problematikken er spændende

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-04-02 12:08

Morten Bowman Hansen wrote:
> [...]
> <Bo.Warming@spamfilter.dk> wrote:
>
> Tak fordi du, endnu engang, ødelagde et iøvrigt udmærket indlæg

Lad nu det ligge. Manden er psykisk syg.

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 24-04-02 19:44

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote in message
> Lad nu det ligge. Manden er psykisk syg.

Nogle ville mene at indlægget er offtopic - at gå efter mand og ikke efter
bold, og 1oo% fortabe sig i amatørpsykiatri, er klart spam.

Væsentligere er at de der styrer Usenet, har skabt en kultur der i lighed
med naziernes hetz mod jøder, udpeger uskyldige syndebukke, som
jødestjernes.
Alene for at usenet-magthaverne skal vise at de bør frygtes. Terror om man
vil.

Aldrig med brug af logik, Aldrig med facts. Gadedrengeskældsordet "han er
psykisk syg" evner ingen at underbygge
Er man glistrup-fan, så er man sindsyg. Var man jøde, så var man
Untermensch.

Men de der kritiserer mine filmindlæg, der aldrig har været offtopic - kan
de i bare eet tilfælde sætte fingeren på en sætning der ikke er så
videnskabelig velunderbygget og filmæstetisk lødig, som anmeldelserne i
Information eller Politiken?

hilzen Bo Warming 35861000