Oberstløjtnant Christian Brønsdorph
Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 27-03-02 15:39

Jeg søger enhver oplysning om oberstløjtnant Christian Brønsdorph,
født omkring 1700, gift med Kirstine Normand Bille, født Meilgaard
1696, død Nordkær 7.10.1781, datter af godsejer Henrik Bille og
Ingeborg Christine von Pentz.

Christian Brønsdorph og Kirstine Normand Bille havde datteren Helene
Cathrine Brønsdorph, født ca. 1732, død Aalborg 18.11.1780, gift i Vor
Frue, Aalborg, 15.9.1776 med Jens Laursen Thagaard (1717-1794),
justitsråd, købmand, godsejer.

Kan Christian Brønsdorph være brorsøn til den adlede Severin Pedersen
Brønsdorph til Randrup gods, født ca. 1667?

VH

Erling Vester Jacobsen

Fra : HENNING KRISTENSEN

Dato : 30-03-02 10:05

Vedrørende Brønsdorph-familien er jeg i besiddelse af en del data, bl.a. ka´
jeg konstatere flg.: Lieutenant Christian Brønsdorph er 1710 i Skibsted
sogn angivet som fadder til Severin Pedersen Brønsdorph's datter Ingerborg
Johanne. Kilde: Kirkebog f. Skibsted sogn, Jylland, 1701-50.

Desuden kan jeg oplyse at Severin Pedersen Brønsdorph udfra opgivne data, må
være født i februar 1667.

M.v.h.
Kommunikationskoordinator
hkris@get2net.dk

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 31-03-02 04:31

Kære Henning Kristensen,

Mange tak for svaret, der jo antyder et nært slægtskab.

Så vidt jeg er orienteret (med 3.håndskilder, da jeg bor i Kina og
ikke har daglig adgang til arkiverne) er Severin Pedersen Brønsdorph
født i 1667 i Kongstedlund, Kongerslev, Aalborg, som søn af godsejer
til Randrup og Kongstedlund Peder Pedersen [Brønsdorph], født Brøns,
Tønder, 3.7.1622, død Kongstedlund, Kongerslev, 13.3.1701, gift i
Kolding 8.6.1662 med Kirsten Dueborg, født i Kolding 1643, død
Kongstedlund 1678.

Nu skal jeg så have undersøgt, om der eksisterer en fortegnelse over
Peder Pedersen [Brønsdorph] og Kirsten Dueborgs efterkommere.

På nettet kan jeg ikke se, om der eksisterer et skifte. Jeg kan kun se
- på http://ddd.dda.dk/danprob/DProb/search.asp - følgende skifter med
tilknytning til familien Brønsdorph:

PEDER ANDERSEN BRONSDORPH, død 28 MAR 1763, ESKJAER, Aalborg, hustru
HENRIKKE SOPHIE BUGGE

ABIGAEL ALHEDE BRONSDORPH, Aalborg /1840-1850 / enke efter CHRISTEN
KJELDSEN

ANDERS BRONSDORPH, skifte 10 APR 1733 & 23 Dec 1736, VANDSTED,
Aalborg, hustru BEATE SOPHIE HOLST

PEDER HENRICH BRONSDORPH, skifte 2 JUN 1762, ESKJAER, Aalborg, hustru
Abigael Juul

ANNE KIRSTINE BRONSDORFF, RANDRUP, Aalborg, skifte afsluttet 4 SEP
1752, ægtefælle HANS GEORG VON DEDEN

CHALOTTE AMALIE WIEGENSDATTER, død 30 MAY 1751, RANDRUP, Hindsted,
Aalborg, ægtefælle: BRONSDORPH

SEVERIN VON DEDEN BRONSDORPH, KONGSTEDLUND, HELLUM-HINDSTED, Aalborg
/1812-1825/

Med venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

Fra : HENNING KRISTENSEN

Dato : 31-03-02 10:19

Jeg sender lige en udskrift af mine foreløbige data, som indikere at Severin
Pedersen Brønsdorph, sandsynligvis som sin nærmeste bror i søskenderækken er
født på Toppenbjerg, Vestervig sogn i Thy. Oplysningen om Toppenbjerg
(Toppenberg) stammer fra epitafiet (gravtavlen) placeret i Kongerslev Kirke,
over Peder Pedersen Brønsdorph og flere af efterkommerne.

Et foto heraf har jeg ligeledes!

M.v.h.

H. Kris

Fra : Michael Moum

Dato : 01-04-02 14:52

Den første kjente norske som jeg kjenner til var Mathias Pederssøn
Brønsdorph, d. før 1708. Han var gift omk 1700 med Elisabeth
Christiansdatter Klæboe (1675-etter 13/5 1731), enke etter Cort Gabrielsen
Bruun ( d. 1799). De hadde 2 barn som jeg veit om Peter. f. 1703
(sorenskriver i Nedenes) og Maren. Dem er antagelig født på Jylland et sted.
Trolig så er din Christian Brønsdorph sønn av Mathias og Elisabeth. En sønn
av Peter får navnet Christian (1750-1800).

Mvh Michael Moum