MS Windows
briani 27239
Forsvunnet CD-ROM
Fra : Stephan L Sandemose

Dato : 27-03-02 11:36

Min computer (med Win 98, 1. utgave) har to harddisker, en
CD-ROM-spiller (IDE) og en CD-brenner (SCSI.) Plutselig klarer
ikke Windows å finne CD-ROM-spilleren, og stasjonsbokstaven er
borte. I "device manager" (jeg kjenner ikke det danske uttrykket)
er det gult utropstegn ved primary og secondary IDE-controller.
Jeg har prøvd å fjerne overordnet driver, men feilen kommer
tilbake ved ny oppstart, og CD-ROM-stasjonen er og blir borte. Er
det noen som har forslag til løsning? (Det er ikke noe problem med
harddisker og CD-brenner.)

Vennlig hilsen
Stephan L Sandemose

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 27-03-02 13:47

Hej !

Hvad mener du med "pludseligt" !!!!! Ting opstår yderst sjældent
"pludseligt" eller "bare sådan".

Har du installeret noget eller pillet ved maskinen på anden vis ?

Jannik

Fra : Stephan L Sandemose

Dato : 27-03-02 14:22

Jeg startet opp computeren forleden dag og skulle kopiere noen
filer fra en CD. Da viste det seg at CD-ROM-stasjonen var "borte",
og at det var feilmeldinger i device manager. Jeg har ellers ikke
gjort noe utenom det vanlige. Hadde jeg installert noe, eller
"pillet ved maskinen". ville jeg hatt noe å gripe fatt i, men
nei... Og ingen andre bruker maskinen.

Stephan

Fra : Madsen

Dato : 27-03-02 14:40

Stephan L Sandemose skrev:

> [...]
> gjort noe utenom det vanlige. Hadde jeg installert noe, eller
> "pillet ved maskinen". ville jeg hatt noe å gripe fatt i, men

Siden du siger at der er udråbstegn ud for både primary og secondary
harddiskcontroller, så kunne det måske hjælpe at installere de drivere
der følger med til dit bundkort. Altså Via-driverne, hvis det ellers er
et bundkort med Via-chipsæt du sidder med.

Madsen.

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 27-03-02 14:45

Split maskinen ad og prøv følgende.

Hiv kablet til CD-R drevet ud og sæt det i igen, prøv evt. at skifte det.

Kontroller at du kan se det i BIOS

Prøv et andet CD-R drev.

Fra : Stephan L Sandemose

Dato : 27-03-02 16:49

Jeg har prøvd å restarte maskinen med CD-stasjonen fysisk
frakoblet. De samme feilmeldingene kommer. Under oppstart (med
CD-ROM tilkoblet) vises på skjermen: "Award Plug and Play Bios:
Found CD-Rom Creative CD 363 OE", som er navnet på den "forsvunne"
CD-stasjonen. Litt senere står det: "Secondary master: CD ROM,
Mode 4". Men når oppstarten er ferdig, har "device manager" samme
feilmeldinger som før, og CD-stasjonen er og blir borte.

Stephan

On Wed, 27 Mar 2002 14:45:03 +0100, "Jannik Ebbe Brich"

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 27-03-02 20:43

Kontrollér, at alle kabler til cd-rom og brænder sidder godt fast. Et
bredkabel, der sidder lidt løst, kan drille.

Hjælper det ikke?

Sæt cd-rom på IDE 1 som slave efter harddisken, der skal være master på IDE
1. Sæt brænder som master på IDE 2. Sørg for, at BIOS detecter det. Save and
exit. Så tror jeg næsten, det funker.

VH
Finn A. Hansen

Fra : Stephan L Sandemose

Dato : 27-03-02 21:12

Kablene har jeg kontrollert flere ganger.

En harddisk står som primary master og en annen harddisk som
slave. CD-brenner er en SCSI-utgave med eget kort. CD-ROM er
koblet som secondary master rett på hovedkortet. Harddisk master
og harddisk slave samt CD-brenner fungerer som de skal. Så da får
jeg vel ikke gjort så mye etter dine råd? Eller har jeg
misforstått deg?

Vennlig hilsen
Stephan L Sandemose