Re: Usolidarisk og pengegriskhed når havne~
Fra : a

Dato : 27-03-02 07:14

Som jeg ser det er den eneste forskel mellem andelshaver og lejer, at
andelshaveren har fået lov til at deponere (købe andele) f.eks. 25000 kr og
kan herefter spare 4000 kr hver år i havneleje. Det er sgu da en god
forrentning på 40% før skat. Så konklusionen er vel, at hvis man kan få lov
til at købe andele i havnen og har penge nok til det, så lever man herefter
billigt. Dem som ikke kan få andel eller ikke har råd må leve dyrt, som
regel mindst dobbelt så dyrt.

Michael

Ja selvfølgelig må man det !!! Det er jo andelhaverne der ejer havnen og de
må tage hvad de vil for at udleje deres ejendom. I vores havn betaler
andelhaverne et beløb der går til vedligholdelse og afdrag af deres ejendom.
Dvs. ingen leje. De der ikke er medejer af havnen skal desuden betale et
beløb for at leje pladsen, hvilket andelshaverne slipper for fordi de er
ejer og ikke lejer.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-03-02 20:26

Det må da være en meget optimistisk lommeregner du har. På min giver 4 delt
med 25 ca 16 %. Taget i betragtning at at det er risikovillig kapital du
skal op med (min plads kostede oprindeligt køberen 37.000, men grundet
afmatningen i havnepladser sælges de nu til mellem 12 og 18.000) så skal det
sammenlignes med afkastet på aktier som også typsik at højere end at sætte
pengene i banken.

Jeg synes det er rimeligt nok. Hvis det var ekstremt attraktivt ville
priserne jo ikke være så lave som de er lige i øjeblikket.

Mht til det "usociale". Hvis man har råd til en båd har man også råd til at
købe en plads. Hvis man skal have båden længe, men ikke har pengene, så er
banken sikkert villige til også at låne penge til pladsen. Det koster jo
ikke mere end 10% i rente.

Bjarke

Fra : a

Dato : 02-04-02 12:14

16% er vel efter skat hvilke ikke er rimeligt at regne med. Så de 40% passer
vel i en del tilfælde. I mange havne påstår havnefogden altså at pladserne
ikke kun sælges til fast pris. De kan altså ikke sælges billigere. Uanset om
man kan låne pengene eller ej, så er der je ingen ledige pladser i
nordsjælland, københavn m.m., undtagen hundige og frederiksund.

MA

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-04-02 15:22

Til orientering er rentefradraget enten bortskaffet eller kraftigt udhulet
de senere år, så den holder ikke helt ....

Faste priser på pladser. Det er kommunistiske tilstande. Det bryder jeg mig
heller ikke om. Du er velkommen i vores havne i Køge Bugt. Her ken du få en
2,75 plads der oprindeligt kostede ca 30.000 kr, for mellem 10 og 15.000
lige i øjeblikket. - og den er tjent ind på ca 3 år.

Bjarke

Fra : John Lydom

Dato : 08-04-02 10:55

Hej.
Det er jo noget vrøvl.
Hvem tror du hæfter økonomisk for havnen??
og hvem ejer den??

Andelshavere eller lejere.

Mvh. John.