Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
For lyse billeder
Fra : Preben Andersen

Dato : 26-03-02 22:05

Jeg har fået fremstillet billeder fra digitale fotos (FotoLabo).
Opløsningen er OK, men billederne er noget lyse og farverne noget
"flade" i forhold til, hvad jeg havde forventet, og i forhold til hvad
jeg ser på min skærm.
Spørgsmålet er nu:
Er det kameraet (Canon S40)
Er det FotoLabo
Er det min skærm
der er problemet, eller kunne det være noget helt fjerde? Gode råd
efterlyses.

mvh
Preben

Fra : Langgaard

Dato : 26-03-02 22:25

Hej

Kan det være for lidt strøm på batterierne !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-03-02 09:17

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan det være for lidt strøm på batterierne !

Nej, den mulighed udelukker jeg.

mvh
Preben

Fra : hss

Dato : 27-03-02 00:03

Hej Preben.

Er der ikke noget med at man skal downloade en eller anden profil som man
skal bruge ved udprintning af billederne?

http://www.schandorf.dk/Bookmark.htm - det er linken til et forum omkring
erfaring m.m. omkring digi fotofremkaldelse. Det er ikke færdigt endnu, da
jeg venter på at få oprettet et ordentligt ASP forum. Men du kan da starte
med at skrive et indlæg.

Med venlig hilsen

Henrik Schandorf.

www.schandorf.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-03-02 09:20

"hss" <karup@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Preben.
>
> Er der ikke noget med at man skal downloade en eller anden profil som
man
> skal bruge ved udprintning af billederne?

Det lyder interessant, kan du fortælle mere om det?

> [...]
endnu, da
> jeg venter på at få oprettet et ordentligt ASP forum. Men du kan da

God side med mange gode links. Det tager lidt tid at se det hele
igennem, men det ser lovende ud.

mvh
Preben

Fra : hss

Dato : 27-03-02 11:42

Hej Preben

http://www.trykteknik.dk/icc-prof.htm

Her står noget om icc-profiler. Kunne se at man kunne downloade dem fra
http://www.fotolabo.net/body_onlinefoto_dk.html.

Måske kunne der ligge noget her. Det er jo ret proffesionelt at anvende
ICC-profiler og det er noget Photoshop kan håndtere. Om andre programmer
eksempelvis Paint Shop Pro kan det samme ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Henrik Schandorf

www.schandorf.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 27-03-02 13:24

"hss" <karup@e-box.dk> wrote in

> [...]
> ICC-profiler og det er noget Photoshop kan håndtere. Om andre programmer
> eksempelvis Paint Shop Pro kan det samme ved jeg ikke.

Jeg har tidligere skrevet et indlæg her i gruppen om matching af farver på
computerskærmen med de billeder man får hos fotohandleren, ICC profiler mm.

Fx:

http://groups.google.com/groups?hl=en&th=82af3f726775fffb&rnum=1

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Fra : Madsen

Dato : 27-03-02 15:48

Kenneth Darling Soerensen skrev:

> http://groups.google.com/groups?hl=en&th=82af3f726775fffb&rnum=1

En god artikel, men udsagnet om at farveprofiler ikke er en indbygget
faktor på en pc er ikke helt korrekt. Mac'en har noget der hedder
ColorSync, så vidt jeg ved, hvor pc'en kører ICM.

http://www.apple.com/colorsync/
http://www.microsoft.com/hwdev/tech/color/default.asp

Integrering af farveprofiler i billeder foregår på nøjagtig samme måde
på en Mac som på en pc i et program som Photoshop f.eks.
På begge platforme gælder det om at have nogle farveprofiler (ICC-
profiler) som nøje beskriver den enhed de skal bruges til.
Et billede lavet på en pc med en integreret farveprofil kan åbnes uden
problemer på en Mac og omvendt.

Madsen.

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-03-02 17:41

> [...]
programmer
> eksempelvis Paint Shop Pro kan det samme ved jeg ikke.

Ja, det har noget med ICC-profiler at gøre. Jeg har kontaktet FotoLabo
som svarer, at man kan downloade profilen fra deres hjemmeside og
konvertere billederne til denne profil inden de sendes til produktion.
Profilen er en printerprofil og ikke en skærmprofil, som jeg troede.
Profilen skal ligge i biblioteket C:/winnt/system32/spool/drivers/color
(Windows 2000). Når billederne vha. Photoshop konverteres bliver de lidt
lysere, men de skal bare sendes som de er, når de er konverteret ifølge
FotoLabo.
Jeg prøver det og ser, hvad der sker.

mvh
Preben

Fra : Madsen

Dato : 27-03-02 17:57

Preben Andersen skrev:

> Profilen er en printerprofil og ikke en skærmprofil, som jeg troede.

Da det er et billede der skal printes skal der også integreres en
farveprofil som passer til pågældende printer.
Det kræver dog samtidig at din monitor også er stillet nogenlunde
fornuftigt. Principperne bag farvestyring kan du lære mere om her:
<http://www.pixl.dk/farvestyring.htm>

Madsen.

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-03-02 19:13

> [...]
> Det kræver dog samtidig at din monitor også er stillet nogenlunde
> fornuftigt. Principperne bag farvestyring kan du lære mere om her:

Det er et godt link, tak for det.

mvh
Preben

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-03-02 19:35

Wed, 27 Mar 2002 19:12:46 +0100, "Preben Andersen" <pran@privat.dk>
wrote:

>"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>Det er et godt link, tak for det.

For én gangs skyld (mis)bruger jeg båndbredde på at erklære mig enig.
Og i tilgift er der en velformet bagdel ;ob

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 28-03-02 04:28

Peter Loumann skrev:

> Og i tilgift er der en velformet bagdel ;ob

Man skal jo have noget flot at se på mens man kalibrerer. :)

Madsen.

Fra : hss

Dato : 27-03-02 18:45

Du må meget gerne vende tilbage med et resultat og da meget gerne på min
hjemmeside - http://www.schandorf.dk/Bookmark.htm

Jeg gør hvad jeg kan for at få mit forum op at køre.

Med venlig hilsen

Henrik Schandorf

www.schandorf.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-03-02 19:14

> [...]
min
> hjemmeside - http://www.schandorf.dk/Bookmark.htm
>
> Jeg gør hvad jeg kan for at få mit forum op at køre.

Jeg vender tilbage, når jeg har fået lavet billeder efter den nye
"recept".

mvh
Preben

Fra : emj

Dato : 27-03-02 09:12

Preben Andersen skrev i
> [...]

>Opløsningen er OK, men billederne er noget lyse og farverne noget
>"flade" i forhold til, hvad jeg havde forventet, og i forhold til hvad

Kunne du evt lægge et eksempel ud på nettet, så vi kan se, hvad du ser
på din skærm?

Det er umuligt at svare på spørgsmålet uden at se et billede.
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/