OpenGL og Java
Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 26-03-02 22:49

Hej!

Sun rumler vist en hel masse med at de gerne vil have folk til at lave spil
i java.

I den forbindelse mener jeg at have hørt noget om opengl.

Er det kommet ind som en del af klassebiblioteket, eller er det
et specielt ekstra bibliotek man skal installere?

Og hvor kan jeg finde information om det?

mvh Jonas

Fra : Lars Mosegård

Dato : 26-03-02 23:01

"Jonas Meyer Rasmussen" <meyer_remove_@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i java.
>
> I den forbindelse mener jeg at have hørt noget om opengl.
>
> Og hvor kan jeg finde information om det?

http://java.sun.com/products/java-media/3D/index.html

Mvh
Lars

Fra : Lars Mosegård

Dato : 26-03-02 23:12

"Lars Mosegård" <lamos@REMOVEpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jonas Meyer Rasmussen" <meyer_remove_@diku.dk> skrev i en meddelelse
> >
> http://java.sun.com/products/java-media/3D/index.html

Og lidt mere:
http://www.jausoft.com/gl4java/
http://java.sun.com/products/jfc/tsc/articles/jcanyon/

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 26-03-02 22:58

"Jonas Meyer Rasmussen" <meyer_remove_@diku.dk> wrote in
message news:a7qqae$h3j$1@eising.k-net.dk...
> [...]
> et specielt ekstra bibliotek man skal installere?
>
> Og hvor kan jeg finde information om det?

Hej Jonas

Du tænker sikkert på Java 3D, der kan findes følgende sted:
http://java.sun.com/products/java-media/3D/

Der findes vist to versioner til Windows: DirectX og OpenGL.
Der findes også en udgave til Solaris/SPARC, som jeg dog ikke
kender noget til. Derudover skulle håndteringen af blandt andet
grafik være stærk forbedret i Java 1.4.
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 27-03-02 01:05

Hej, og tak til jer begge for svarene.
Der er dog en ting der er vigtig for mig at vide..

Er der understøttelse i en almindelig jvm for at køre java3d programmer,
eller skal man hente noget specielt runtime bibliotek?
og hvad med udvikling, er den integreret i jdk 1.4 eller skal man hente en
java3d pakke?

mvh Jonas

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 27-03-02 10:05

> [...]
> bibliotek?
> og hvad med udvikling, er den integreret i jdk 1.4 eller skal man

Hej Jonas

Du skal downloade et specielt runtime bibliotek ved Java3d,
så hvis du f.eks. bruger det i en applet, så skal dine brugere have
det installeret for at se appletten. Java3d er ikke integreret i jdk
1.4, men du kan downloade et SDK fra.
http://java.sun.com/products/java-media/3D/download.html

Som du kan se af nedenstående side, er der blevet lavet mange
forbedringer i java 1.4 mht. grafik og Java2D.
http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/relnotes/features.html

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 27-03-02 17:05

Tak for svaret.

Desværre havde jeg brug for at det var en del af sdk'et, så
jeg leve uden.

mvh Jonas

Fra : Jacob Andresen

Dato : 27-03-02 01:32