Q: NAT på stofanet
Fra : Erik Henrichsen

Dato : 26-03-02 14:46

Hej,

Jeg sidder og roder med NAT på en w2k server og en w2k pro som klient. jeg
vil gerne have klienten
på nettet. Er det overhoved muligt?

Severen køre DHCP mod stofanet. Mit private interface er configuret til at
tildele clienten
Ip-adresse - det virker. ligeledes er det private interface configureret som
DNS proxy.

Det virker ikke rigtig. Nogen gode forslag?

Kan det overhoved virke på stofanet?

på forhånd tak

Erik

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 26-03-02 22:19

Erik Henrichsen wrote:

> [...]
> tildele clienten
> Ip-adresse - det virker. ligeledes er det private interface configureret som

Hej

Du har 2 NIC's i 2K-serveren ikk'. OK......
Det nemmeste er at aktive ICS under avancerede egenskaber for det kort der er på
nettet.
Ellers skal du igang med at rode med " routing" og NAT, det er lidt tungt, men
bare klø på...
Serveren er godt nok ked af at køre som DHCP-klient, men den kan tvinges.

held og lykke

Elmer

Fra : Erik Henrichsen

Dato : 27-03-02 12:36

Tak for dit svar. Det virker nu. Efter at rodet lidt mere, læst diverse, og givet det privat
interface på serveren addr. 198.168.0.1 var der hul igennem. Gør man ikke det får kortet en
169.x.x.x adresse og det gør klienten også. Så vidt jeg husker er 169.x.x.x forbudt på nettet.

mvh
Erik

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-03-02 13:37

"Erik Henrichsen" <henrichsen@stofanet.dk> writes:

> [...]
> 169.x.x.x adresse og det gør klienten også. Så vidt jeg husker er 169.x.x.x forbudt på nettet.

Du tænker nok på 192.168.x.x (eller 172.16.x.x eller 10.x.x.x) som
alle er reserveret til interne net. En router bør smide dem væk
istedet for at route fra og til den slags adresser.
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-03-02 00:28

On 27 Mar 2002 13:36:51 +0100, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@infimum.dk> wrote:

>Du tænker nok på 192.168.x.x (eller 172.16.x.x eller 10.x.x.x) som
>alle er reserveret til interne net.

Det tror jeg ikke, han gør. Windows plejer at vise en
169.254.x.x-adresse, når der reelt ikke er tildelt en IP-adresse til
et netkort (pga. dårlig installation, fejl-konfig el. lign.)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-03-02 02:52

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> writes:

> Det tror jeg ikke, han gør. Windows plejer at vise en
> 169.254.x.x-adresse, når der reelt ikke er tildelt en IP-adresse til
> et netkort (pga. dårlig installation, fejl-konfig el. lign.)

Ah, ok. Der er dog ikke noget 'forbudt på nettet' ved 169.x.x.x adresser.

Fra : Erik Henrichsen

Dato : 28-03-02 11:56

hej,

Det var nedenstående der sket på klientsiden. En APIPA - Det rettede sig efter at det privat
interface havde fået en adresse (198.168.0.1) som der iøvrigt står i Res kit. Derefter fik kliente
tildelt IPconfigurationen af NAT serverens DHCP - hul igennem.

mvh
Erik