MS Windows
briani 27239
Noget om timeservere i WinXP.
Fra : Madsen

Dato : 26-03-02 01:32

Hej,

Jeg har tidligere været træt af de to timeservere man har mulighed
for at vælge i WinXP som automatisk kan synkronisere tiden på
computeren, for min errorlog er smækfyldt med beskeder om at det
ikke kunne lade sig gøre at synkronisere tiden. Det er helt galt
med time.windows.com som er standardserveren og den anden server,
som er time.nist.gov, er en smule bedre, men langt fra perfekt.

I et eller computerblad forleden ramlede jeg så ind i en artikel om
hvordan man selv tilføjer ny servere til den liste og det virker
faktisk, så det vil lige give videre hvis der er andre der sidder
med det samme problem.

Gå ned i Start > Kør og skriv: regedit.
Find følgende nøgle [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\
CurrentVersion\DateTime\Servers]

Ovre i højre side skulle der gerne være to strengværdier. Nr. 1 er
den der hedder "time.windows.com" og den anden er "time.nist.gov".
Højreklik i højre side og vælg Ny > Strengværdi. Kald den 3 og
højreklik på den igen, hvorefter du nu vælger Modificer. I feltet
skriver du så navnet på den timeserver du vil bruge. I mit tilfælde
er TDC's tidsserver nok det mest nærliggende så jeg skriver:
ntp.inet.tele.dk i feltet, klikker OK og lukker derefter regedit.

Inde i urets indstillinger skulle den nye timeserver nu gerne være
tilgængelig. <http://www.wol.dk/~hijklm/winxp/internet_time.gif>

Beklager hvis det er "old news". :)

Madsen.

Fra : Mogens

Dato : 26-03-02 16:21

> [...]
> computeren, for min errorlog er smækfyldt med beskeder om at det
> ikke kunne lade sig gøre at synkronisere tiden.

KLIP

> [...]
> er TDC's tidsserver nok det mest nærliggende så jeg skriver:
> ntp.inet.tele.dk i feltet, klikker OK og lukker derefter regedit.

Det var da besværligt. Dobbelklik på uret, vælg internet tid og skriv:
ntp.inet.tele.dk. Sådan.

Mogens

Fra : Madsen

Dato : 26-03-02 16:27

Mogens skrev:

> Det var da besværligt. Dobbelklik på uret, vælg internet tid og
> skriv: ntp.inet.tele.dk. Sådan.

*Rødme*
Jeg kravler tilbage i mit hul. :)

Madsen.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 26-03-02 16:33

> *Rødme*
> Jeg kravler tilbage i mit hul. :)

Det skal du ikke gøre. Bliv heroppe og bliv ved med at finde ud af ting, og
delagtig gør det du har fundet ud af med andre

Venlig hilsen
Peter

Fra : Madsen

Dato : 26-03-02 16:55

Peter Hindsgaul skrev:

> Det skal du ikke gøre. Bliv heroppe og bliv ved med at finde ud af
> ting, og delagtig gør det du har fundet ud af med andre

Okay. Det havde det nu også endt med alligevel, men tak. :)

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 26-03-02 16:35

Madsen, du skrev:

> Inde i urets indstillinger skulle den nye timeserver nu gerne være
> tilgængelig. <http://www.wol.dk/~hijklm/winxp/internet_time.gif>
>
> Beklager hvis det er "old news". :)

Du er jo Hamsterbruger, så lad da Hamsteren stille dit ur.
http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/Hamstersiden.html

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 26-03-02 16:52

Henrik K Hansen skrev:

> http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/Hamstersiden.html

Smart!
Dog gør det vel ikke den store forskel om du bruger WinXP indbyggede
funktion eller bruger Hamster, men lige i mit tilfælde var det nok en
fordel at bruge Hamster, da jeg også kører Win2000, som ikke har
opdateringsfunktionen indbygget i uret, så tak for det. Egentlig har
jeg vist set linket før, men har siden glemt det igen. Det skal da lige
prøves af. :)

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 26-03-02 17:06

Madsen, du skrev:

> Smart!
> Dog gør det vel ikke den store forskel om du bruger WinXP indbyggede
> funktion eller bruger Hamster,

Hvorfor gøre noget manuelt, hvis man vil gøre det mere end en gang
om ugen, når man nu kan automatisere det med et script.

> men lige i mit tilfælde var det nok en
> fordel at bruge Hamster, da jeg også kører Win2000

Jeg bruger det til W98 og XP.

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 26-03-02 17:18

Henrik K Hansen skrev:

> Hvorfor gøre noget manuelt, hvis man vil gøre det mere end en gang
> om ugen, når man nu kan automatisere det med et script.

Helt enig. Godt nok vinder eller taber mit ur ikke det helt vilde, så
en gang om ugen vil være mere end rigeligt, men alligevel. Hamsteren
kører jo alligevel i døgndrift, så jeg kan lige så godt lade den styre
det. Så har XP jo også lidt mindre at tænke på. ;)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-03-02 15:24

Henrik K Hansen skrev:

> Du er jo Hamsterbruger, så lad da Hamsteren stille dit ur.
> http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/Hamstersiden.html

Jeg er altså hjernedød når det drejer sig om disse hamster-scripts.
Hvordan ændrer jeg følgende script så uret f.eks. kun bliver opdateret
een gang om dagen: execute ("Nettime.exe /hide", "", 0, true)

Som jeg ser det så opdateres uret pt. hver eneste gang hamster tjekker
efter nye indlæg i grupperne, og det er efter min mening lige i over-
kanten. Så upæcist går mit ur heller ikke. :)

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 27-03-02 15:46

Madsen, du skrev:

> Hvordan ændrer jeg følgende script så uret f.eks. kun bliver opdateret
> een gang om dagen: execute ("Nettime.exe /hide", "", 0, true)

AtAdd (stil_ur, "00:00", "24:00", "1111111",1400, true)

sub stil_ur
execute ( "Nettime.exe /hide", "", 0, true )
endsub

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 27-03-02 15:50

Henrik K Hansen skrev:

> AtAdd (stil_ur, "00:00", "24:00", "1111111",1400, true)

Det skal lige prøves af og takker endnu engang.

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 28-03-02 01:08

Madsen, du skrev:

> Det skal lige prøves af og takker endnu engang.

Håber du kan finde ud af det, ellers så sidder de skrappe
Hamsterbrugere i minserver.hamster gruppen.

--
Henrik