Grandfætter
Fra : Jørn Kjær

Dato : 25-03-02 21:53

I forbindelse med vores slægtsforskning er min kone og jeg kommet til at
diskutere, er der noget der officielt hedder en grandfætter, og i så fald,
hvordan hænger det sammen, er min fars fætters søn grandfætter til mig.
M.v.h
Jørn

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 25-03-02 22:21

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-192.html
finder man en meget god forklaring på grandfætter

samt på http://www.saack.dk/ord_g.shtml

Tom Stryhn Sr.

stryhn@email.dk

Fra : Keld Andersen

Dato : 25-03-02 23:05

Der findes ikke nogen entydig definition på grandfætter. Her i det sydlige
sjælland er grandfætter/grandkusiner mest brugt således, at børn af
fætre/kusiner er grandfætre/grandkusiner - altså den definition, du også
anfører.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@worldonline.dk
Web: http://home.worldonline.dk/~keld23/

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 29-03-02 01:39

Keld Andersen <keld23@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> sjælland er grandfætter/grandkusiner mest brugt således, at børn af
> fætre/kusiner er grandfætre/grandkusiner - altså den definition, du også

Det er et spørgsmål som mange er forvirrede over, og som også har været
oppe her i gruppen. Sidste gang var der en, der havde et link til en
side, hvor man kunne få en god forklaring. Jeg kan desværre ikke huske
adressen, men jeg mener at begrebet "grand" skal forståes ligesom i det
engelske "grandmother", hvilket vil betyde, at fx. min mors fætter er
min grandfætter, og min mors onkel min grandonkel osv. Hvad
fætre/kusiners børn så er til hinanden melder historien ikke noget om.

--
Mvh Ditte Roldborg