Weis - Ribe Købstad
Fra : Niels Winther Christ~

Dato : 25-03-02 21:44

Hjælp ønskes
Er der nogen der adgang til Ribe Købstads kirkebøger?
Jeg søger oplysninger om fødsels data og forældre til skræder "Andreas
Trausing Johannesen Weis" født i Ribe omk. 1792. (Ifølge FT. 1845 for Alslev
sogn, han er gift med en Kirsten Christensdatter f. i Lyhne sogn. Andreas
dør i Henne sogn mellem 1860 - 1870.)
Da jeg er igang med at forske i slægten Weis er anden henvendelse vedr.
denne slægt velkommen.?

mvh.
Niels Winther Christensen

niwich@email.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-03-02 22:00

"Niels Winther Christensen" <niwich@email.dk> skrev Mon, 25 Mar 2002
21:44:20 +0100

>Da jeg er igang med at forske i slægten Weis er anden henvendelse vedr.
>denne slægt velkommen.?

Der er måske en forbindelse til Mads Weiis, født i Holsteen ca. 1755.?

Skilderi«: "I Boelsgaard, Nøvling Sogn, Hammerum Herred, bor Mads Weiss,
en Holstener, der som Soldat var Tjener hos en Regiments feltskær, hos
hvem han uddannede sig selv til den duelige Saarlæge, han er. Folk, der
brydsomt søge Hjælp hos duelige Saarlæger, har han helbredet".

I de sidste ca. 30 Aar af sit Liv boede Mads Weiss i Hinge Sogn i
Lysgaard Herred paa Toftegaard ved Hinge Sø. Denne Gaard, som han købte,
havde en udmærket Beliggenhed som Kursted, og han havde stor Søgning.
[Kilde: Konrad Understrup: "Nøvling Sogn"].

Både en søn (eller måske plejesøn) Simon Weiis og en datter praktiserede
også, men blev aldrig så kendte som faderen.

Et lidt længere uddrag af Konrad Understrups bog mv. tilsendt i e-mail.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 25-03-02 23:19

Hej!

I Ribe ligger en glimrende og - i det mindste i Sønderjylland - velkendt
restaurant "Weiss Stue". Den ligger ved det gamle rådhus, og skriver sig som
beværtning tilbage til en gang i 1600-tallet, måske tidligere endnu. Det
skulle vel aldrig være den Weiss... ?

Mvh.
Jens Møller Jensen

http://hjem.get2net.dk/jensmjensen

Niels Winther Christensen <niwich@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7o0ur$30jj$1@news.cybercity.dk...

Fra : Niels Winther Christ~

Dato : 27-03-02 12:31

Hej Jens!
Jo det er netop denne slægt Weis jeg forsker i, "Weis Stue" ejedes af
lærredshandler og avlsbruger Anders Andersen Weis som døde i Ribe domsogn i
1795. Deres søn Søren Andersen Weis overtog derefter stedet.
Deres anden søn "Johannes er form. far til Andreas Trausing Johannesen Weis?
Også tak til de andre svar, men jeg kender ikke til evt. forbindelser fra
denne slægt til de nævnte?
mvh
Niels Winther Christensen

Fra : Peter Weis

Dato : 27-03-02 18:52

"Niels Winther Christensen" <niwich@email.dk> wrote in message
> [...]
Weis?
> Også tak til de andre svar, men jeg kender ikke til evt. forbindelser fra

Hvis det har med Weis Stue at gøre, så trækker jeg mig tilbage igen. Ifølge
familietraditionerne har intet med den at skaffe.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 26-03-02 18:22

Nu bliver jeg da nysgerrig.
Min Weis-slægt har jeg ført tilbage til slagtermester i Århus Mathis Weis
født ca 1801. Han stammer muligvis fra Åbenrå, hvor der optræder en Mathis
Weis i 1757.
Kan der være en forbindelse?

mvh
Peter

Fra : Ole Dorch

Dato : 26-03-02 20:53

> [...]
> født ca 1801. Han stammer muligvis fra Åbenrå, hvor der optræder en Mathis

Ifølge "Holbergtidens Odense" (inkl. vejviser 1761) boede der i Odense
(Store Gråbrødrestræde) en skomagersvend ved navn Johannes Weis. Han angives
at have levet ca. 1700-1790.

M.v.h.
Ole Dorch

Fra : Benny Rytter

Dato : 07-10-02 21:06

Jeg har følgende Weis'er i min database, så hvis informationen kan bruges så
værsgo´ Min egen interesse er Marcussen slægten, skulle der imidlertid være
sammenfald vil jeg meget gerne have data på Weis i gedcom fomat så jeg kan
importere den. Jeg kan så forsynes med Marcussen delen.

Ernst Peter Weis f. 25021776 d. 17021845 (Aarhus) g.m. Marie Kjerstine
Bolette Marcussen f. 08091786 (Isgaard Gods) d. 01051831 (Aarhus)

Børn

Ernst Marcus Weis f. 14091807 (Arhus) d. 30121873 (Valby)
Carl Mettus Weis f. 09041809 (Aarhus) d. 18011872 (Valby)
Hans Christian Weis f. 28111811 (Aarhus) d. 25071882
(København)
Andreas Severin Weis f. 21031815 (Aarhus) d. 28041889 (Aarslev
Skovgaard)

Mvh

Benny Rytter

Fra : Peter Weis

Dato : 07-10-02 21:20

"Benny Rytter" <b.rytter@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Hans Christian Weis f. 28111811 (Aarhus) d. 25071882
> (København)
> Andreas Severin Weis f. 21031815 (Aarhus) d. 28041889

Jeg takker.
Det er dog Vandmøllerslægten du der har fat i, som stammer fra
gæstgiveren i Itzehoe, med flere embedsmænd og familien Weis-Benzon.
Min Weis-slægt kom tidligere til landet (vist nok som kobbersmede) og
er knap så kendt. En enkelt pofessor på Landbohøjskolen, og samgifte i
Weis-Fogh blev det dog til.

mvh
Peter

Fra : Show The Andersens

Dato : 07-10-02 21:27

Weis......
I nogle sogne ved Århus er der en vaccinator der hedder Weis (vaccineret af
Weis) ....... I bogen "Den Danske Embedslægestat" er der flere læger der
hedder Weis...... kan I bruge nogen af dem??? Jeg ser lige at der også er
noget i Carøe...

Annette

Pga. spam problemer bedes du slette "sletmig¤" ved email henv.
Al post tjekkes via SpamPal mod diverse DNSBL-servere.

Fra : Peter Weis

Dato : 08-10-02 08:37

"Show The Andersens" <show@sletmig¤bear.dk> wrote in message
> [...]
der
> hedder Weis...... kan I bruge nogen af dem??? Jeg ser lige at der

Så vidt jeg ved, er det også fra vandmøllerslægten. Men da jeg ikke
helt ved hvilke årstal vi her snakker om, er jeg ikke sikker.
Men jeg vil gerne have nogle oplysninger, evt i form af scanninger.
Især hvis der er tale om efterkommere til slagtere eller forbindelser
til Beder.

mvh
Peter

Fra : Show The Andersens

Dato : 11-10-02 19:09

Pga. spam problemer bedes du slette "sletmig¤" ved email henv.
Al post tjekkes via SpamPal mod diverse DNSBL-servere.

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

Jeg fandt lige en i Mårslet i 1819.

> [...]
> Men jeg vil gerne have nogle oplysninger, evt i form af scanninger.
> Især hvis der er tale om efterkommere til slagtere eller forbindelser

Jeg fandt lige 3 vaccineret fra Mårslet KB i 1819.

Den danske Embedslægestat:

S 85:
Aarhus landdistrik.
1805-1845. Ernst Peter Weis f 25/21776 d 17/2-1845.
1845-1860. Hans Christian Weis f 28/5-1811. d 25/7-1882.
1889-1889. Weis-Hoff-Rosenkrone, Christian f 16/3-1850 d 18/11-1916.
S 37
Holbæk Lægedistrikt:
1825-1853. Weis, Frederik Christian Jürgen f 25/12-1796 d 13/5-1876.

Det er personer fra den samme slægt jeg har fundet i Den Danske Lægestand -
se evt på dit lokale bibl.

Annette