Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse af film
Fra : Torben Stampe

Dato : 25-03-02 21:17

Hejsa.

Om du får en times eller en 3dags fremkaldning er ligegyldig, kvalliteten er
den samme. Forskellen er at 1 times fremkaldningen kommer foran i kø'en, og
det er det du betaler for.

Mvh.
2rb1

Fra : itgrafen

Dato : 25-03-02 22:13

"Torben Stampe" skrev d. 25-03-02 21:17 dette indlæg :
> [...]
kvalliteten er
> den samme. Forskellen er at 1 times fremkaldningen kommer foran i

Sådan er det ikke alle steder, næsten hver butik har sine egne
kvalitetskrav når det gælder fremkaldelse.
Spørg hvor der bliver fremkaldet. Der korigeres ofte for farvestik og
belysning i fremkaldelser.
Her taler vi ikke tid, men pris.

venlig hilsen
dorthe
ex fotohandler med eget lab

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben Stampe

Dato : 25-03-02 22:55

Så er du en af de få - jeg holder ved hvad jeg skrev.

Mvh.
2rb1
Fotograf med eget lab.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-02 23:56

Torben Stampe wrote:

> Så er du en af de få - jeg holder ved hvad jeg skrev.

Det kan du roligt gøre, for disse quick-lab's har kun en suppe, og
dermed kun en kvalitet - og den er mildt sagt middelmådig...:)

Jeg vil anbefale, at man får selve filmen fremkaldt på et proff.
filmlaboratorium, de kører med hænge/dyppe maskiner, så der får man
aldrig ridser i filmen, og deres fremkaldekvalitet er bare perfekt, og
de kan også skylle filmen, så den ikke bliver skjoldet og brun med tiden.

Når man har gode og korrekt fremkaldte negativer, så kan man jo prøve
sig frem, og se om man kan finde et quick-lab der laver acceptable
kopier til en billig penge.

Color Copy - Sct. Pederstræde - Kbh., er et proff. filmlaboratorium, de
kører E6 og C41 process med 3 timers levering, og kan man vente et par
timer mere, så kan man også få et kontaktark.

Fra : itgrafen

Dato : 26-03-02 00:46

Niels, det er noget sludder det du skriver.
For det første er der mange forskellige typer af minilabs der står rundt
omkring.
De bruger forskellige typer kemi, der blandes efter behør. Hvis du har
mødt en enkelt klovn, så er det synd.
Men lad det ikke gå ud over alle. Vi er faktisk nogle der er stolte af
et håndværk.
Der står en person bag et hvert lab, og forskellen på hvad der kommer ud
er klart bestemt af både lab og person.

he he, du skulle i øvrigt prøve en time til time fremkaldelse ved Struer
Foto, Kirkegade 1 i struer.
Du vil sikkert blive temmeligt forbavset over kvaliteten. Der står et af
de bedste labs i Danmark (Fuji) og nogle rigtigt dygtige folk til at
fremkalde. (Arbejder der ikke selv, men bruger dem gladeligt til både
analog og digital fremkaldelse)

og lad så være med at kæmme alle med lab over en kam.

dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-03-02 22:06

itgrafen wrote:

> og lad så være med at kæmme alle med lab over en kam.

Nogle minilabs betjenes af dygtige folk, og andre af diskenspringere,
som har fået et to dages kursus hos leverandøren, så jeg er godt klar
over, at man ikke "kæmme alle minilabs over en kam", og det er jo i sig
selv et problem, for de burde faktisk køre efter nogle fælles
standarder.

De proff. fotolaboratorier kører hver time en 4x5" testfilm som er
eksponeret hos Kodak, den udmåles med et densitometer, og tallene føres
ind i et skema, disse skemaer er en log over kvaliteten, og kunderne kan
altid få lov til at se disse skemaer. Nogle steder hænger de sidste 5
døgn som opslag der hvor man indleverer filmene.

En helt anden snak er så, at minilabs kører med gennemløbs fremkaldelse,
det giver helt klart en betydelig risiko for ridser, og andre skader på
filmen og emulisionen.

Og prøv at spørge Struer Foto om de vil give dig nogle skriftlige
garantier på dine negativers arkivholdbarhed, skyldningen er nemlig en
af de store svaghedder ved minilabs, gennemløbs fremkaldelse gør det
nødvendigt med en forceret skyldning, hvor der bl.a. bruges recirkuleret
skyllevand, som er tilsat algedræber og afspændingsmiddel.

Så jeg kan kun sige, at du ikke har fremført noget, som får mig til at
ændre holdning, og du overser nok også, at vi ikke har de samme
standdarder for hvad der er god kvalitet.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 26-03-02 09:43

"Torben Stampe" <fotografen@stamfoto.dk> wrote in

> Om du får en times eller en 3dags fremkaldning er ligegyldig,
> kvalliteten er den samme. Forskellen er at 1 times fremkaldningen
> kommer foran i kø'en, og det er det du betaler for.

Ja, der er ingen forskel - hvis du mener 1 times eller 3 dags fremkaldelse
det samme sted!

Nogle steder bliver 3 dags sendt ud af huset mens 1 times (naturligvis)
laves i huset.

--
Hilsen
Kenneth