Mål på sejl
Fra : Biker-Man

Dato : 25-03-02 21:02

Hej NG

Er der nogen der kan svare mig på hvad de forskellige bogstaver står for.
Helst gerne en tegning hvor bogstaverne er sat på.

Jeg har taget målene for en Maxi 77 på www.udkig.dk

Dimensioner af sejl

P 7,50 m Højde fra bom til toppen af sejlet

E 2,50 m Bomlængde

T 9,21 m

LP 5,00 m

J 3,34 m

SL 9,08 m

SMW 5,96 m

SPL 3,34 m

Mvh

Thomas

Fra : @ndersson

Dato : 25-03-02 21:32

hej Thomas

Jeg har engang set et måleskema, som jeg downloadede fra et sejllofts
hjemmeside..
der var en tegning af båd og sejl med de forskellige bogstavs betegneseler
på..
Jeg har gennemrodet min HDD men kan ikke finde tegningen med måske skulle du
søge på - sejl mål tegning -

Hilsen

Andy
Skipper og matros på skuden JAM

Fra : Tage Danielsen

Dato : 25-03-02 21:48

> Er der nogen der kan svare mig på hvad de forskellige bogstaver står for.
> Helst gerne en tegning hvor bogstaverne er sat på.

Dansk Sejlunion har en side omhandlende DH reglen

http://www.sejlsport.dk/kapsejlads/DH/DH2000-maaleregel.htm

Desværre ser der ikke ud til at der er illustrationer men de skriver at de
er på vej.

Mvh
Tage Danielsen

Fra : Tage Danielsen

Dato : 25-03-02 22:06

Jeg har lige scannet mit målebrev hvorpå der var den tegning som der
formentlig efterlyses

Kan ses her: http://users.cybercity.dk/~bbi1934/img/dh.jpg

Mvh
Tage Danielsen

Fra : Biker-Man

Dato : 25-03-02 22:19

Tegninger efterlyses endnu mere nu, det er lidt for langhåret til mig

Eks.
LP er den største forligsperpendikulær, målt på noget forsejl.

Hvis LP < J, skal J erstattes af LP ved beregning af FA2 og FA3.

RRS 50.4 gælder for alle forsejl. Dog er både tilhørende internationale
eller nationale éntype- eller standardklasser undtaget, når større
forsejlsbredder er tilladt i henhold til deres klasseregler (RRS 86.1). Alle
både i den pågældende klasse skal i dette tilfælde have den størst tilladte
kappebredde på forsejlet, JR (fx 0,12 m) lagt til LP før sømiletiderne
beregnes.

Jeg fatter aller en ski.

Mvh
Thomas

Fra : Biker-Man

Dato : 25-03-02 22:38

Ja det var meget bedere, jeg har lige skrevet det på, det jeg tror det er.
Forbehold for stavefejl og forkerte betegnelse.
Der går jo lige et stykke tid før jeg kan kalde mig Sailor-Man

Dimensioner af sejl

P 7,50 m Højde fra bom til toppen af sejlet

E 2,50 m Bomlængde

T 9,21 m forsejles længde på forliget

LP 5,00 m Længden imellem forliget og der hvor skødet
sættes på, vinkelret på foliget.

J 3,34 m mellem mast og forligsfod

SL 9,08 m Spilerens "forkant", der hvor buen er størst

SMW 5,96 m Største længde imellem spilerens bagkant og
spilerens "forkant", er det når spileren ligger fladt ned eller når den er
fyldt ?

SPL 3,34 m Spilerstag længde

Mvh
Thomas

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-03-02 13:44

Isang tao pinangalanan Biker-Man nagsulat :

Klik på nr. 5 symboler
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Allan Unnerup

Dato : 29-03-02 07:37

> [...]
>
> Jeg har taget målene for en Maxi 77 på www.udkig.dk
>
> Dimensioner af sejl
>
> P 7,50 m Højde fra bom til toppen af sejlet

Hvis du klikker på "Vejledning" øverst på specifikationerne i Udkik, vil du
se en forklaring.

Med venlig hilsen
Allan Unnerup
Udkik