"Pia" <@> wrote in news:3ca036e0$0$72378$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
>> Min favorit er Foto/C Detail på Holbergsgade som altid er perfekt
>> fremkaldt uden ridser.
>
> Men det er dælenduleme irriterende at skulle helt derind 2 gange på en
> uge, for os "bønder"!
Hehe
Nu ved jeg ikke hvor du bor men der er også et prof lab i
Roskilde.
> Jeg fremkalder kun film, ikke billeder. Jeg hørte fra en ekspedient for
> nylig, at Fuji produkter bedst kan lide Fuji kemi for at få det
> optimale resultat, at mange fotohandlere bruger fx Fuji papir men en
> billigere kemi.
>
> Mon det også gælder film? Min lokale fremkalder selv negativ film og
Jeg har ikke observeret nogen forskel i de film fremkaldelser jeg har fået
foretaget (jeg fremkalder kun ganske som du gør). Men du kunne jo spørge
hvilken kemi de bruger, hvor tit de skifter og tester den mm. Hvis de kan
svare på disse spørgsmål, så kunne det jo tyde på at det er et sted med
check på tingene.
> sender dias ud af huset. Jeg er i gang med at teste forskellige film
> for at finde en med de farvetoner jeg foretrækker, da jeg har været
> lidt "ude af det" i nogen år. Og bl.a. et par Fuji film (jeg tror det
> var Superia) virker meget kolde, meget grønt som jeg på visse billeder
> i høj sol måtte kompensere ret meget for i scanningen. er det filmen
> eller kan jeg risikere at også film har forskellig tone efter
> fremkaldelse forskellige steder? Jeg er nemlig i gang med at prøveskyde
> et par Reala, og det vil jo være dumt at forkaste en film fordi
> fotohandleren bruger billig kemi.
I den tid jeg har læst newsgroups mm. på nettet er jeg aldrig støt på
spørgsmål eller anbefalinger omkring hvilket mærke kemi der skulle bruges
til hvilke film. Men du kunne prøve rec.photo.film+labs - der er også
personer der står/har stået i labs.
Fordi jeg ikke har tid til selv at teste alle de film jeg gerne ville, så
holder jeg mig til Scott Eatons råd - han har haft ret indtil videre med de
ting jeg har prøvet. Scott skriver indlæg på photo.net og har skrevet mange
indlæg om forskellige films toner og karakteristika.
Reala'en er IMO den rigtige film til høj sol, evt. skudt ved ISO 80 og
fremkaldt normalt.
>
> Jeg havde egentlig tænkt mig at gå over til dias, men det virker som om
> negativfilm har et større toneomfang og får flere detaljer med i begge
> ender selv ved lettere fejleksponering. Jeg ville godt ende med EN
> favoritfilm, hvor jeg altid ved, hvad jeg kan forvente af farverne
> uanset vejr og farve på motivet.
Jeg har prøvet en enkelt dias og jo - det så da godt ud, men jeg gider helt
ærlig ikke at tænke så meget over eksponeringen når jeg tager billeder -
jeg vil hellere koncentrere mig om komposition og handling, så derfor
bruger jeg kun negtiv film. Men det er jo bare min mening og måde at
fotografere på.
Jeg bruger:
Fuji Superia Reala 100 (EI 80) - høj sol
Kodak Supra 100 - skygge sol
Kodak Supra 400 og er i gang med at prøve Fuji NPH 400 (EI 320) - når der
skal bruges lidt mere hastighed. Superia 400 har jeg kun brugt to gange -
første og sidste
S/H - Ilford XP2 Super 400 (C-41) (EI 200-800, men normalt 320)
Fuji Superia 800 - (EI 640)
For mig er det vigtigt at en film er god at scanne og det føler jeg at
disse film er. Jeg kunne godt tænke mig at prøve Fuji NPZ 800, men Fuji i
DK og Tyskland vil det anderledes
Bill Tuthill gør meget i at teste forskellige films farvetendenser, hvis
man kan kalde det sådan. Ham finder du også på photo.net samt
rec.photo.film+labs
> Skal jeg sende de 2 Reala hver sit sted hen?
Jeg tror at du får det samme resultat, men det vil da være interessant at
se! Det kræver jo at de to film indeholder billeder af de samme subjekter,
fotograferet inden for et kort tidsrum, for at du kan sammenligne dem.
--
Hilsen
Kenneth
e-mail: kenneth at darling dot dk
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231