Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Slideadapter ES-E28
Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 25-03-02 12:41

Hej

Jeg er den glade ejer af et Nikon Coolpix 995, men ligger inde med en masse
negativer og DIAS jeg godt ville have scannet.

I den forbindelse faldt jeg over en Nikon ES-E28 Slideadapter der skrues på
linsen og derefter kan negativer og DIAS affotograferes i fuld opløsning
(3,3 MP). Sådan et aggrigat koster 'blot' 720,- og kunne altså være et
rigtigt godt alternativ til en scanner.

Er der nogen der har erfaringer fra brug af denne ES-E28.... ?

Mvh.
Karsten Kryger Hansen

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 25-03-02 21:15

Prøv også at se denne simple forsats til Nikon:
http://www.steves-digicams.com/happenstance.html
Hvis du evnt. har et forstørrelsesapparat, se min side:
http://www.arch-pix.dk/opemus/dk/
MVH
Sven Ole Pedersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-02 23:37

Karsten Kryger Hansen wrote:

> Er der nogen der har erfaringer fra brug af denne ES-E28.... ?

Jeg kender ikke dit kamera i detaljer, men du kan få nogle af mine
erfaringer med en diaforsats til Leica Digilux, som jeg havde på prøve
en weekend.

Generelt kan jeg sige, at det fungerer lige så godt som når man laver
analoge diadublikater, og du skal ihvertfald op med 5 - 7.000 kr., for
at få en scanner der kan gøre det væssentligt bedre.

Jeg fandt blandt andet ud af, at man i kameraets opsætning skal sætte
kontrasten lavere, det er i Leica'en defineret som "sharpness", det
gælder nemlig om at få mest muligt med over i coputeren, så man har
noget at arbejde med i PhotoShop.

Det er umuligt at køre på eksponeringsautomatikken, man skal vurdere
hvert enkelt dias, og kompensere eksponeringen, jeg fik de bedste
resultater, når jeg lagde mig en 1/4 til en 1/2 blænde mørkere, og
justrerede gammakurven i PhotoShop.

Jeg savnede dog mulighedden for at lægge forlys, som man kan på en
rigtig reprostand, og da hovedparten af mine dias og negativer er 6x4,5
cm og større, så valgte jeg at gemme pengene til en rigtig god scanner.