Et "gråt får"
Fra : Michael Holtegaard

Dato : 24-03-02 21:22

Kære NG,

Vel vidende, at dette indlæg, sandsynligvis bliver som at stikke hånden i et
hvepsebo, har jeg erkendt, at jeg skal videre.

Meget tyder på, at familien gemmer på et for nogen "sort får". Min moders
far er tysk soldat fra besættelsen i 40'erne. Det eneste jag har er et
navn - Ikke engang feltpostnummer har jeg - Spørgsmålet går på, hvordan
finder jeg informationer om min moders fader?

Jeg er ikke interesseret i politiske indlæg - Dem har jeg modtaget rigeligt
af i andre newsgroups - så spar jeres udgydelser - de vil ikke blive
kommenteret - Denne henvendelse går ene og alene på det "videnskabelige" -
Hvordan kommer jeg videre?

For en god sags gerning, vil jeg gerne fortælle, at jeg /vi ikke agter at
kontakte familie i Tyskland og Rand-stater da det i første omgang kun er et
spørgsmål om at komme videre - Med andre ord drejer det sig ikke om at dunke
nogen i hovedet eller lign., men udelukkende om at komme lidt dybere ned i
den geneatolisge materie - hvis der er noget der hedder det!?

mvh

Michaael Holtegaard

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 24-03-02 22:25

"Michael Holtegaard" <holte@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen i hovedet eller lign., men udelukkende om at komme lidt dybere ned i
> den geneatolisge materie - hvis der er noget der hedder det!?

Jeg går ud fra, at du allerede har kigget i kirkebogen for den pågældende
fødsel, som jo er tilgængelig på nuværende tidspunkt, og "suget" alle de
oplysninger til dig, som denne kilde kan give?

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 24-03-02 22:46

On Sun, 24 Mar 2002 21:21:59 +0100, "Michael Holtegaard"
<holte@gvdnet.dk> wrote:

>Vel vidende, at dette indlæg, sandsynligvis bliver som at stikke hånden i et
>hvepsebo, har jeg erkendt, at jeg skal videre.

Jeg tror faktisk ikke, du behøver at frygte noget i den retning. De
fleste seriøse slægtsforskere vil nok tværtimod se det som en
spændende historie og en udfordring.

> [...]
>navn - Ikke engang feltpostnummer har jeg - Spørgsmålet går på, hvordan
>finder jeg informationer om min moders fader?

Allerførst kunne man jo spørge, hvad det er for et navn? Meget vil jo
afhænge af, hvor sjældent det er. Hvis det ikke lige er Müller, Meier
eller Schultz, så kunne du jo starte med at slå op i telefonbogen:
http://www.teleauskunft.de Om ikke andet, kunne det måske fortælle, om
navnet er særligt hyppigt i bestemte områder.

Nu skriver du ganske vist, at du ikke vil søge kontakt til familien.
Men alligevel skulle du måske kigge lidt på:

http://drk.de/suchdienst/index.html

Jeg mener faktisk, det er et af de tilfælde, hvor man kan søge hjælp
den vej.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 24-03-02 23:57

Den Sun, 24 Mar 2002 21:21:59 +0100, Michael Holtegaard skrev:

> [...]
>nogen i hovedet eller lign., men udelukkende om at komme lidt dybere ned i
>den geneatolisge materie - hvis der er noget der hedder det!?

Der er måske en mulighed her http://www.krigsboern.dk

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 24-03-02 23:28

> Kære NG,
>
> Vel vidende, .....
..... Ved du heldigvis ikke, at her er du havnet rette sted.!
Ganske vist er vi for ganske nyligt mod eget ønske blevet påtvunget et
"videnkabeligt" ydre, men her er der så vidt jeg ved ingen der ser skævt til
andres lige eller kringlede herkomst eller tilfældig national eller politisk
tilhørsforhold.
Her er det kun anerne og historien der tæller )
Om det kan hjælpe dig i sin søgning ved jeg ikke, men jeg faldt forleden
over dette link:
http://www.volksbund.de
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk

Fra : Lykke Juhler

Dato : 25-03-02 10:03

">
> [...]
> navn - Ikke engang feltpostnummer har jeg - Spørgsmålet går på, hvordan
> finder jeg informationer om min moders fader?

Hej

Ved slægtsforskning er det just de sort-grå får der er de mest spændende, og
som giver familiehistorien lidt kulør.

Heldigvis er vi da nu så langt fra krigen så de værste "sår" er lappet, og
derfor er der ingen problemer i at få sådanne sager belyst lidt mere.

Jeg selv har lige fundet familie-billeder, med både hagekors og lignende. En
var hvertfald indenfor HitlerJugend, og en anden inden for det tyske
flyverkorps. Dem har jeg også kun et navn på, og jeg håber at kunne finde ud
af bare lidt mere omkring dem i nærmeste fremtid.

Men prøv at læse lidt på nedenståede link, det kan være du kan bruge det
efter at have afprøvet nogen af de andre gode råd som du har fået.

http://www.com-de.com/wast/index.htm

Med venlig hilsen

Lykke Juhler
fam.juhler@mail.telecomnet.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-03-02 14:21

On Mon, 25 Mar 2002 10:03:09 +0100, Lykke Juhler wrote:

> [...]
>flyverkorps. Dem har jeg også kun et navn på, og jeg håber at kunne finde ud
>af bare lidt mere omkring dem i nærmeste fremtid.

Der må jo i så fald være tale om familie i Tyskland, da der jo ikke
var Hitler Jugend i Danmark.

Jeg færdes mange steder rundt om på nettet i kredse der beskæftiger
sig med anden verdenskrig og der er da et par oplagte fora, hvor der
sidder folk der kan læse utroligt meget ud af forografier.

Kontakt mig gerne, hvis du vil have hjælp til at indkredse personerne
- måske ikke personens identitet, men de militære informationer der
måtte fremgå af billederne.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lykke Juhler

Dato : 25-03-02 14:51

> Kontakt mig gerne, hvis du vil have hjælp til at indkredse personerne
> - måske ikke personens identitet, men de militære informationer der
> [...]

Hej Kurt

Tak for tilbudet, -jeg har sendt dig en e-mail med nærmere information.

Til gruppen kan jeg da sige, at det selvfølgelig drejer sig om en tysk del
af familien. De var dansksindede og boede i Flensborg.

Hilsen Lykke
fam.juhler@mail.telecomnet.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-03-02 07:24

"Michael Holtegaard" <holte@gvdnet.dk> wrote
snip
> [...]
> navn - Ikke engang feltpostnummer har jeg - Spørgsmålet går på, hvordan
> finder jeg informationer om min moders fader?

Mange tyske soldater for krigs pension til denne dag idag hvis i liv.

There must be a German ministry with records of your father

If your mother is dead or will not talk, start by researching where she lived and what units of the German Army or Navy were posted
where she was 9 months before you were born.

just to try and narrow the search

Hugh W

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 26-03-02 15:43

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> If your mother is dead or will not talk, start by researching where she
lived and what units of the German Army or Navy were posted
> where she was 9 months before you were born.

Og tjek også om der har været et lazaret, for i så fald kan der have været
soldater fra mange forskellige regimenter indlagt på det pågældende sted.

Min morfars tyske fætter blev f.x. såret i Holland, men lå på lazaret i
Aalborg inden han var frisk nok til at han kunne blive sendt videre til
Østfronten.

Med venlig hilsen / Kind regards / Mit besten Grüßen
Henriette Idestrup

Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk