Sporarbejde i DCH
Fra : Nanna&Søren

Dato : 24-03-02 18:39

Som den heldige ejer af en Golden, der trods ejerens mange fejl er blevet
A-hund indenfor DCH, står jeg over problemet med at lære den opstarten til
A-spor ( porten ). Vi gør, hvad vi kan, og det lykkes ca. hver anden gang,
men vi efterlyser gode ideer til træning, da vi stort set er alene om
arbejdet. Hvem kan hjælpe?
vh. Nanna og Noa.

Fra : Malle-brok

Dato : 24-03-02 19:58

Hej Nanna.

Hvordan har I trænet indtil videre, og hvad er det der går galt, når noget
går galt ????

Hilsen
Carina

- - -
Min hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Fra : Jan

Dato : 28-03-02 07:15

"Nanna&Søren" <vesterkobbelfem@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> A-spor ( porten ). Vi gør, hvad vi kan, og det lykkes ca. hver anden gang,
> men vi efterlyser gode ideer til træning, da vi stort set er alene om

Det er faktisk ikke så svært, det meste har med føring af line og hund at
gøre. Du kan udføre nedenstående opsøgningstræning i medvind (vigtigt)

Først udlægger du et spor fra blot en pind, efter 10-15 meter lægger du
nogle godbidder på sporet, fiskeboller eller torskerogn, i tåspidserne på
dine egen fodaftryk, skiftevis i den ene og den anden fod, en 5-6 stykker.

Når sporet skal tages, stiller du dig op 2-3 meter inde på sporet, men ½-1
meter fra selve sporet. Nu lader du hunden foretages opsøget med en kort
trænings line, vinkelret ind på sporet. Hunden skal nu gå en 2-3 skridt før
den er over sporet, i samme øjeblik den reagerer på sporet, roser du den og
følger efter. Du skal ikke tillade den at gå over, hvorfor du stopper op
hvis den ikke reagerer, og gentager søge kommandoen, indtil hunden går ud af
sporet, finder de dejlige godbidder. Du roser og slutter af.

Så er det herefter bare at forøge sværhedsgraden ved at starte hunden
længere og længere væk fra sporet, indtil du når op på 10 meter. Når du
sætter hunden på, skal du have så tilpas kort line, at du fører hunden hen
over underlaget uden at den stopper eller søger helt vildt, den skal bare gå
frem indtil sporet kommer, og så dreje ud af det.

Hvis du lægger 3-5 korte opstartsspor, 3-5 gange om ugen, lidt forskellige,
men alle med godbidder ca 15 meter ude og herefter evt. afslutning med
bold-leg, så vil jeg tro du kan lære hunden dette her på et par uger, siden
kan du så lægge et spor med en rigtig sporkasse, starte hunden op ved den
ene pind vinkelret over mod den anden, og når sporet er der, vupti, så
snupper den det og følger det, siden må du træne så du får de korrekte
linelængder m.v.