MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Win ME contra Win 98 SE
Fra : Jensen

Dato : 24-03-02 18:15

Der er mange, der siger at man skal holde sig fra Win ME, og i stedet vælge
Win 98 SE. Men kan nogen egentlig fortælle mig på hvilke punkter Win ME
kommer til kort? Hvilket af de to styresystemer er det nyeste?

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-03-02 18:42

Sun, 24 Mar 2002 18:15:00 +0100, "Jensen" <frteddfrt@frtrr.dk> wrote:

>kan nogen egentlig fortælle mig på hvilke punkter Win ME
>kommer til kort?

Efter min opfattelse er ME mere udskældt end retfærdigt er. På mange
systemer kører den udmærket. Den indbyggede system-gendannelse er i
mine øjne et fortrin. Men der er noget hard- og software, den ikke har
det så godt med, og efter sigende er den ikke god til at administrere
/ frigive hukommelse.

>Hvilket af de to styresystemer er det nyeste?

ME ("Millenium Edition").

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 24-03-02 18:53

Jensen skrev:

> Hvilket af de to styresystemer er det nyeste?

WinME er en overbygning eller efterfølger til Win98SE.
WinME er det sidste styresystem hvor DOS stadig "spøger" og onde
tunger kalder endda WinME for et kikset forsøg på en WinXP baseret
på DOS og andre påstår, at den bevidst er lavet ustabil for at få de
sidste tvivlere væk fra DOS-kernen og over på NT-kernen, som Win2000
og XP er baseret på, men det kan vist kun omtales som rygter, som
sikkert ikke har meget hold i virkeligheden.

For mit eget vedkommende så fik jeg kun prøvet WinME i en 3 dages
tid. I de 3 dage havde jeg vel 500 blå skærme og ikke andet end
bøvl, så jeg valgte Win2000 i stedet. Det har jeg aldrig fortrudt
siden. Hos nogle kører WinME som en drøm og hos andre ikke, så her
er der ingen forskel på WinME og de andre Windowsversioner.
Det kommer helt an på hvad det er for noget hardware man har og om
man kan få fat i nogle gode drivere til det.

Madsen.

Fra : Peter Hansson

Dato : 24-03-02 19:54

> [...]
> Det kommer helt an på hvad det er for noget hardware man har og om
> man kan få fat i nogle gode drivere til det.

Enig. jeg har kørt både 98SE, winme og XP. 98SE kørte fint, men jeg kan ikke
få XP til at køre, hvorimod ME kører upåklageligt.

Det er som der skrives nok min hardware der ligesom passer til ME, da det er
en lidt bedaget maskine og tilbehør, scanner printere m.v.
Min dreng kører XP på en PIII-450mhz, og det kører fint. Han bruger den
sådan set kun til spil.

PH

Fra : Madsen

Dato : 24-03-02 20:26

Peter Hansson skrev:

> Enig. jeg har kørt både 98SE, winme og XP. 98SE kørte fint, men
> jeg kan ikke få XP til at køre, hvorimod ME kører upåklageligt.

Ja og hos mig er det så lige omvendt pt.
Indtil for nylig kørte jeg med en PII 400.
Win98 kørte ikke særlig godt på den, men Win98SE derimod kørte som
en drøm. Det var også den maskine jeg prøvede WinME på, hvor jeg
ikke havde andet end problemer. Win2000 kørte heller ikke ret godt
på den fordi pc'en var for gammel til at understøtte ACPI og det
foretrækker Win2000. Bundkortet kunne jeg ikke opgradere med en
nyere BIOS, så jeg valgte at gå tilbage til Win98SE igen på denne
pc, eller rettere så installerede jeg både Win98SE og Win2000, men
brugte næsten aldrig Win2000, for det var simpelthen for ustabilt
og for træls at køre med.
PC'en var fra ca. samme årstal som da Win98SE blev frigivet, så det
er nok derfor at Win98SE var det bedste valg til netop denne
maskine. Det valgte jeg at tro på i hvert tilfælde.

> [...]
> da det er en lidt bedaget maskine og tilbehør, scanner printere
> m.v. Min dreng kører XP på en PIII-450mhz, og det kører fint. Han

Jeg kører med en 2 X PIII 866 lige nu og det kører ganske simpelt
som en drøm på både Win2000 og WinXP Pro. WinME gider jeg slet ikke
at forsøge mig med på denne maskine for den vil sikkert ikke starte
med den mængde ram jeg kører med og WinME understøtter heller ikke 2
CPU'er, men jeg har jo heller ingen grund til at prøve noget andet
når det jeg har kører godt. :)
Med den pc jeg har købt nu, ser det stadig ud til at Windows kører
bedst hvis maskinen er fra nogenlunde samme årgang som styresystemet,
men man har jo tidligere hørt om folk som kører Win2000 uden problemer
på en gammel 486'er så ingen regel uden undtagelse. Igen kommer det jo
meget an på hvad man bruger sin pc til.

Madsen.

Fra : Bjarne_H

Dato : 25-03-02 01:27

"Jensen" skrev d. 24-03-02 18:15 dette indlæg :
> [...]
ME
> kommer til kort? Hvilket af de to styresystemer er det nyeste?

Som tidligere nævnt er Windows ME den nyeste. Jeg kører med Windows SE
på en AMD 450 mhz med 384 MB RAM og Winfast TNT2 skærmkort, og Windows
ME på en PIII 1000 mhz med 640 MB RAM og NVIDIA GeForce2 GTS/GeForce2
Pro skærmkort.

Begge maskiner kører p.t. upåklageligt. Det er et spørgsmål om at have
de rigtige og opdaterede drivere.

Mvh
Bjarne H

http://www.kandu.dk/