Havneby
Fra : Bent E.

Dato : 24-03-02 14:29

üNG
Efter div. tekn. forviklinger, prøver jeg igen.

Hjælp til tydning af tekst.
I 1880 afsejlede barken "Taiwan" af Sønderborg fra Port Elizabeth i
Sydafrika med kurs mod ????.
Ja, mod hvad ?. Det er selvfølgelig en havneby.
Jeg læste det først til Guam, men det 2. bogstav er jo ikke et "u",
Guam ligger meget langt væk. Endvidere var skibet i Port Louis
på Mauritius (Ø øst for Afrika) 6 uger senere.
Teksten er på tysk, og er skrevet af den tyske konsul i Port Elizabeth,
oglyder: "Gesehen und gut für die Reise nach ???? in Ballast.
Port Elizabeth 11. Sept. 1880".
Jeg har lagt et billede af teksten på <dk.binaer.historie> under emnet
Havneby.

Er der nogen der kan tyde ordet, som vist er på 4 bogstaver?.

Med venlig hilsen
Bent E.

Fra : jensaxel

Dato : 24-03-02 15:59

Die der Küste vorgelagerten Guanoinseln (zwischen 24 gr. 37' und 28 gr S),
sowie das Gebiet der Walfischbai sind im Besitz Englands.

Verwaltung : An der Spitze der Gouverneur, Sitz Windhuk. Das Schutzgebiet
zerfällt in sechs Bezirke: Keetmanshoop, Gibeon, Windhuk, Swakopmund,
Gobabis und Outjo. Dazu kommen die selbständigen Distrikte Karibib und
Grootfontein. Diesen sind eine Anzahl von Ortspolizeibehörden unterstellt.
Die Bergbehörde befindet sich in Windhuk. Neue Bergverordnung seit 1. Januar
1906 in Kraft.

Offiziersstationen : (vor dem Aufstande) Windhuk, Rehoboth, Gobabis,
Keetmanshoop, Bethanien, Warmbad, Swakopmund, Omaruru, Outjo, Zesfontein,
Grootfontein, Maltahöhe und Nauchas.

Europäische Schutztruppe : Seit Beginn des Aufstandes sind 14.537 Mann nach
Südwestafrika geschickt worden; tot 1280 Mann.

Quelle: Deutscher Kolonial-Atlas mit Jahrbuch, herausgegeben von der
Deutschen Kolonialgesellschaft. Berlin 1906, S. 12f

Kunne det måske være disse øer
mvh
jensaxel

Fra : Poul Andersen

Dato : 24-03-02 20:11

> Die der Küste vorgelagerten Guanoinseln (zwischen 24 gr. 37' und 28 gr S),
> sowie das Gebiet der Walfischbai sind im Besitz Englands.

I forlængelse af Jens Axels svar, kan jeg tilføje, at hvis ordet kunne være
på 5 bogstaver,
kan der jo godt stå Guano.

Guano oversættes normalt med "fuglegødning", eller simpelthen salpeter.
Det hentede man mange steder,- nok især i Sydamerika.
Venligst Poul