To korte spg. om at bide og græs ??
Fra : Ricky Møhncke

Dato : 24-03-02 13:37

Hej dig der læser

Vi er ejere af en killing på 6 måneder, vi fik hende for en måneds tid
siden.

Det har gået over alt forventning med opdragelse, men vi har i denne uge
måtte sande, at hun er begyndt at angribe vores hænder og arme, ja nærmest
som en slange. Det starter som leg, men på et tidspunkt under legen lægger
hun ørerne tilbage og er ustoppelig i sin "leg", som pludselig ikke er rar
mere.
Hvordan kan vi lærer hende at en leg er sjov til et vist punkt - ja! det
lyder umuligt. Vi er stoppet med at lege med hende med hænderne og kun med
legetøj og vi synes måske det hjælper, men er der andet vi kan gøre?

I går skulle vi for første gang opleve at hun skulle opkaste en hårbold - og
det gik rigtig skidt for sig, for vi har ikke kunne finde hendes "rester".
Vi har købt kattegræs, men øhh det gider, eller ved, hun ikke at hun skal
bruge.
Jeg forsøgte mig mens opkastningen var på sit højeste at sætte græsset ved
siden af hende og sågar spise lidt af det og slikke mig om munden( kald mig
bare et fjols!) og det synes at have en effekt. Hvordan viser vi hende at
det skal spises, skal vi klippe lidt af det af og placerer det ved siden af
hendes spisetallerken - hva' gør i andre?

--
Venlig hilsen de bekymrede
Ricky & Monica

Fra : Camilla Baird

Dato : 24-03-02 13:45

I skal ganske simpelt ignorere "angribene" - sæt hende på gulvet eller
gå fra hende. Eller endnu bedre - skaf en kat til hun kan lege med.

Ikke alle katte kan lide kattegræs (spiret hvede) - mange vil hellere
have stuebambus. Mine vil begå mord for stuebambus!

mvh Camilla

Fra : Jette

Dato : 24-03-02 15:43

"Camilla Baird" skrev:
> Ikke alle katte kan lide kattegræs (spiret hvede) -

Ved kattene pr. instinkt at kattegræsset kan spises?
Jeg havde nemlig sået lidt i vindueskarmen på et tidspunkt, men måtte smide
det ud efter et par uger, da kattene ignorerede det totalt.

> mange vil hellere
> have stuebambus. Mine vil begå mord for stuebambus!

Når jeg tænker på bambus forestiller jeg mig en kæmpe plante fra gulv til
loft ... men det er det vel ikke? Kan man købe sådan nogle de fleste
steder ... eller hur?

Mvh. Jette

Fra : jensenjs

Dato : 24-03-02 16:50

In article <a7kolr$1ggh$1@news.cybercity.dk>, jni@omnix.dk says...
Stuebambus er bare mums for missere, det overgås kun af planter
som er forbudt for katte, og som derfor er ekstra spændende.
Chinnie spiser dem med stort velbehag, selv de visne gumles der
lystigt på.

> Når jeg tænker på bambus forestiller jeg mig en kæmpe plante fra gulv til
> loft ... men det er det vel ikke? Kan man købe sådan nogle de fleste
> steder ... eller hur?
Stuebambus kan typisk købes i størrelse fra små potter ca. 8cm. og op efter.
De to jeg har stående, eller resterne af dem
er i potter på 12 og 17 cm. i diameter, så de fylder ikke så meget.
De koster fra 15 til 45 kr. afhængig af størrelsen.
Sidst købte jeg 3 for 90 kr. (12 cm.) i drivhuset i Rødovre centeret.
mvh jensenjs

Fra : Jette

Dato : 24-03-02 21:42

"jensenjs" skrev:
> [...]
> som er forbudt for katte, og som derfor er ekstra spændende.
> Chinnie spiser dem med stort velbehag, selv de visne gumles der

Okay... well, det lader til det er noget vi bør prøve

> [...]
> De koster fra 15 til 45 kr. afhængig af størrelsen.
> Sidst købte jeg 3 for 90 kr. (12 cm.) i drivhuset i Rødovre centeret.

Tak for info'en ... jeg vil gå på jagt hos de lokale blomsterhandlere... og
hvis alt svigter, tager vi en tur til Rødovre efter påske. Det er jo ikke så
langt fra min bopæl i Søborg.

Mvh. Jette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-03-02 14:05

d. 24/03/02 13:37 skrev Ricky Møhncke på ricky@rickym.dk i artiklen
a7kh9c$15t5$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> lyder umuligt. Vi er stoppet med at lege med hende med hænderne og kun med
> legetøj og vi synes måske det hjælper, men er der andet vi kan gøre?

Hej Ricky

Så vidt jeg husker var 6 - 8 mdr.s alderen altså også den mest "vilde"
periode
Har mis skiftet tænder? Det sker lige deromkring og måske kunne det være
derfor hun er mere vild med at bide - det klør og irriterer i gummerne.
Men jeg tror det er en god ide at stoppe legen omgående, når hun angriber
jer - det virkede i hvertfald her, for det er jo ikke skægt mere, hvis ingen
gider lege med én! I dag "markerer" selv vores mest hidsige dame bare, dvs.
at tænderne stopper lige så snart de rører huden.

> [...]
> det skal spises, skal vi klippe lidt af det af og placerer det ved siden af
> hendes spisetallerken - hva' gør i andre?

Okay, lige mens man kaster op, er der vist ingen der lader sig inspirere til
at spise noget som helst Heller ikke katte...

Nu kan mine 2 godt lide kattegræs. Men hvis katten ikke kan lide det, er der
vist ikke meget at gøre. Man kan prøve med en anden type græs. Jeg ville
forsøge med kattemalt, det hjælper også på hårboller, og mange katte er
vilde med det. Og nogen er ikke... Men måske et forsøg værd - det får i
dyrehandler og hos dyrlægen.

--
Mange hilsner fra Ann R
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck/

Fra : BF

Dato : 24-03-02 14:21

"Ricky Møhncke" <ricky@rickym.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hun ørerne tilbage og er ustoppelig i sin "leg", som pludselig ikke er rar

Sådan er det bare - hold f.eks. hånden i ro indtil "anfallet " er ovre, og
træk roligt hånden til dig.
ellers - tag en handske på hvis det er slemt !!

> I går skulle vi for første gang opleve at hun skulle opkaste en hårbold -
og
> det gik rigtig skidt for sig, for vi har ikke kunne finde hendes "rester".

Grunden til kattegræsset er, at den skal kaste op.
Hvis den kaster op, har den fået "midlet" på en eller anden måde.

Fra : Ricky Møhncke

Dato : 25-03-02 14:05

Tak for alle de gode svar og tillægsspørgsmål!

Vi vil også forsøge os med noget nyt græs eller bambus.
Det med at holde hånden stille til angrebet overstået har jeg afskrevet, da
den tilsyneladende stadig er interessant og min smertetærskel næsten har
passeret et par tårer i øjene

Hun har ikke skiftet tænder endnu, eller sagt mere reelt, hun har stadig kun
6-8 tænder i overmunden. Desuden har vi heller ikke fundet nogen tænder, men
vi vil være mere opmærksomme på det i den nærmeste fremtid.

--
Venligst
Ricky & Monica