Åbne word/excel filer via tekst link i bro~
Fra : Malchris

Dato : 24-03-02 11:36

Hejsa!

Er der en venlig sjæl der evt. kunne hjælpe mig med et svar på om det kan
lade sig gøre at få sin word/excel til automatisk at åbne et dokument som er
lagt som link på en webside? Det er irriterende hele tiden at blive spurgt
om man vil åbne eller gemme et dokument. Jeg skal bruge det i forbindelse
med et intranet hvor filerne ligger tilgængelige for alle medarbejdere.

Håber der er en derude som kan hjælpe :)

Fra : Ulrik Friis

Dato : 24-03-02 12:50

"Malchris" <info@malchris.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om man vil åbne eller gemme et dokument. Jeg skal bruge det i forbindelse
> med et intranet hvor filerne ligger tilgængelige for alle medarbejdere.

Almindeligvis åbner Word henholdsvis Excel indeni browseren når man klikker
på et link indeholdende filer til disse programmer. Men jeg vil ikke afvise,
at browseren kan indstilles sådan, at man bliver spurgt om noget inden
browseren henter filen. Hvilken browser bruger I?

Ulrik
- fjern x i mailadresse ved direkte henvendelse

Fra : Malchris

Dato : 24-03-02 13:17

Vi anvender IE 6

Der kommer et billede der spørger om man vil åbne eller gemme dokumentet

Det er sikkert pga. af sikkerhed at man har indlagt det, men jeg syntes bare
at det ville være rart internt i virksomheden at kunne spare det "klik" som
denne dialogbox repræsenterer.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 24-03-02 14:02

> [...]
bare
> at det ville være rart internt i virksomheden at kunne spare det "klik"

Jeg har ikke det helt dybe kendskab til IE6 endnu udover at sikkerheden er
skærpet, og at det du er ude for sandsynligvis er udtryk for dette. Hvis du
skal ha' tips til indstillinger skal du hoppe over i browsergruppen:

Hvis medarbejderne skal kunne bruge dokumenterne i Word og Excel, skal de jo
alligevel hente dokumentet til deres computere. Hvis de "kun" skal se
dokumenterne og lay-outet skal bevares 100%, kunne du overveje at anskaffe
Adobe Acrobat og konvertere dokumenterne til PDF filer. Acrobaten åbner mig
bekendt stadigvæk af sig selv i browseren - version 5 er blevet lidt
gumpetung..

Hvis layoutet i det enkelte dokument ikke er for kompliceret og ikke
nødvendigvis skal bevares, kan du hurtigt lave dokumentet om til et HTML
dokument i FrontPage: I FrontPage åbner du en ny side => Indsæt => Fil.

Ellers må du rundt på alle arbejdsstationer og indstille browseren

Fra : Familien Rohde

Dato : 25-03-02 19:18

Hej,

Meningen med Intranet er normalt at alle skal kunne LÆSE mens kun udvalgte
kan SKRIVE. Derfor er det en stor fordel at gemme filerne som websider
(muligheden findes under "gem som" i Office) og skrivebeskytte dem eller
sætte særlige sikkerhedsindstillinger for hver enkelt side. Så åbner de også
meget hurtigere.

Jeg har lavet vores firmas intranet på denne måde, og det er rart at siderne
åbner hurtigt - og at man er fri for at folk ved en fejl ændrer i siderne.
Ulempen ved at gemme siderne som web-sider er at visse formateringer ikke
understøttes i htm format.

--
Med venlig hilsen Søren Rohde
www.tech-care.dk/rohde

Fra : Paul

Dato : 28-03-02 07:37

Malchris wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
> med et intranet hvor filerne ligger tilgængelige for alle medarbejdere.
>
> Håber der er en derude som kan hjælpe :)

Løsningen til at der ikke bliver spurgt om du vil åbne/gemme ligger ikke i
Explorer men derimod i :
"Denne Computer"
"Funktioner"
"Mappeindstillinger"
"Filtyper"
Nu vælger du så f.eks .doc og under avanceret fjerner du fluebenet i "bekræft
....".
Hvis du fjerner fluebenet i åbn i samme vindue bliver dokumentet åbnet i selve
programmet og ikke i browseren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne