Fremtidige xDSL produkter i Danmark?
Fra : Søren Kirkegård

Dato : 24-03-02 10:50

Hvad kan vi regne med at se af nye xDSL produkter i den nærmeste fremtid?
Jeg ved at min forbindelse ikke har noget problem med at køre hurtigere end
til maximalt udbydne 2 Mbit.

[Baseret på: Tekniker, der mente man fint ville kunne køre omkring 8 Mbit på
linien, samt en ven i et teleselskabs internet afdeling, der har samme
holdning.]

Bliver disse højere hastigheder en snarlig mulighed?

[Personlig har jeg nok i min 1 Mbit, men min ejerforening overvejer at
opsætte et lokalnetværk med formål at dele en internet forbindelse, og her
er 2 MBit i underkanten til 20 lejligheder.]

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-02 10:53

"Søren Kirkegård" <soeren@kirkegaard.net> skrev i en meddelelse
> Bliver disse højere hastigheder en snarlig mulighed?

Det tror jeg (helt personligt og uden viden om reelle forhold) ikke

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Henrik / Snurre.

Dato : 24-03-02 11:26

> "Søren Kirkegård" <soeren@kirkegaard.net> skrev i en meddelelse
>
> Det tror jeg (helt personligt og uden viden om reelle forhold) ikke

Bliver der ikke testet 8mb eller lign i øjeblikket, det syntes jeg at ha'
fået af vide på "IpDrift"..?

Henrik...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-02 11:36

"Henrik / Snurre." <snurre[RemoveThis]@adslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:3c9da99b$0$72430$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Bliver der ikke testet 8mb eller lign i øjeblikket, det syntes jeg at
ha'
> fået af vide på "IpDrift"..?

Hvad du har hørt internt et eller andet sted bør du nok holde for dig
selv, men min personlige vurdering er stadig at højere hastigheder ikke
er noget vi kommer til at se "snart"

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-03-02 12:41

In article <3c9dac00$0$72420$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Hvad du har hørt internt et eller andet sted bør du nok holde for dig
> selv

Det har været nævnt i pressen ifbm CC's lancering af boost at tdc
kiggede på muligheder for at booste op til 8Mbps

--
Andreas Plesner Jacobsen | It's gonna be alright,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-02 13:09

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Det har været nævnt i pressen ifbm CC's lancering af boost at tdc
> kiggede på muligheder for at booste op til 8Mbps

IpDrift (hvad det så end er) er næppe lig med pressen, men jeg ved godt
at oplysningerne også har cirkuleret i pressen.
Der er dog IMHO forskel på at citere pressen og citere en intern kilde

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Henrik / Snurre.

Dato : 24-03-02 14:00

> [...]
> at oplysningerne også har cirkuleret i pressen.
> Der er dog IMHO forskel på at citere pressen og citere en intern kilde

Ej, det er rigtigt at det er internt det er hørt.. Men ville lige have det
bekræftet af en prof.. )

Henrik...

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 24-03-02 13:58

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

> Det har været nævnt i pressen ifbm CC's lancering af boost at tdc
> kiggede på muligheder for at booste op til 8Mbps

Correct me if I am wrong, men er det ikke TDC der rådgiver Telestyrelsen
(læs: Dikterer) om hvorvidt det er forsvarligt mht. støj at køre en given
hastighed på det rå kobber ?

I så fald TDC siger god for 8Mbit skulle det undre mig meget at f.eks
Cybercity ikke tilbyder et produkt med hastighed i det område.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Sune

Dato : 24-03-02 14:02

On Sun, 24 Mar 2002 11:40:36 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Det har været nævnt i pressen ifbm CC's lancering af boost at tdc
>kiggede på muligheder for at booste op til 8Mbps

TDC burde istedet interessere sig for overhovedet at lancere boost,
istedet for at interessere sig for om den kan nå op på hele 8 Mbps.

-> Er her nogen der ved hvornår TDC boost kommer?

Mvh
Sune

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-03-02 14:48

wrote:

> Det har været nævnt i pressen ifbm CC's lancering af boost at tdc
> kiggede på muligheder for at booste op til 8Mbps

Ja - det stammede fra en produkt gut som intet har at sige over
teknikken ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Charbax

Dato : 24-03-02 15:11

> Ja - det stammede fra en produkt gut som intet har at sige over
> teknikken ...

Ja TDC's marketings-chef har nok ikke noget at have sagt om 8mbit/s. Han har
sikkert selv opfundet det, han har nok ikke hørt andre kollegere eller hans
chefer fortælle ham at han kunne udtale sig om det til Politikken.dk og
ComputerWorld.dk.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-03-02 18:41

On Sun, 24 Mar 2002 15:11:10 +0100, Charbax wrote:

> Ja TDC's marketings-chef har nok ikke noget at have sagt om 8mbit/s.

Fuldstændigt rigtigt, det har han ikke.

> Han har sikkert selv opfundet det, han har nok ikke hørt andre
> kollegere eller hans chefer fortælle ham at han kunne udtale sig om
> det til Politikken.dk og ComputerWorld.dk.

Endnu en gang fuldstændigt korrekt, det havde han ikke.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 27-03-02 16:35

A dude from the usenet called Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Fuldstændigt rigtigt, det har han ikke.
>
>Endnu en gang fuldstændigt korrekt, det havde han ikke.

Jeg fatter ikke hvordan du kan sidde og bestemme hvad folk hos CC må
sige og ikke må sige. Eller rettere: Er kompetente til at sige eller
ikke kompetente til at sige. Hvad berretiger egentlig dig til det.
Udover at der ER gået op for mig at du selv mener du er gud.

--
Palle Hans Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-03-02 16:39

"Palle Hans Jensen" <diesel@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fatter ikke hvordan du kan sidde og bestemme hvad folk hos CC må
> sige og ikke må sige.

I hvilket indlæg gør Jesper det?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 27-03-02 16:44

A dude from the usenet called "Martin Højriis Kristensen"

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-03-02 16:44

In article <o5q3auc2l5jeif4gdgernno85k71b47tbb@dtext.news.tele.dk>, Palle Hans Jensen wrote:

> [...]

Nej, det handlede om TDC

--
Andreas Plesner Jacobsen | new, adj.:

Fra : Bjørn J

Dato : 27-03-02 16:47

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, det handlede om TDC

Jep - Jeg tror heller ikke at Jesper kunne drømme om at udtale sig om CC´s
folk.

Hr. Bjørn

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 27-03-02 16:48

A dude from the usenet called Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Nej, det handlede om TDC

Du har ret!

Jeg må sige undskyld. Undskyld!

--
Palle Hans Jensen

Fra : JK

Dato : 24-03-02 10:58

"Søren Kirkegård" <soeren@kirkegaard.net> wrote in message
> Bliver disse højere hastigheder en snarlig mulighed?
[snip]

....ikke forløbig -> hastigheden blir' nok kun hævet ganske langsomt..... du
ved, det er li'som med processorer, firmaerne skal lige ha' udsolgt af den
gamle vare - og selvom de har den nyeste processor på lager, så blir' den
ikke lanceret før alt andet er væk - eller måske i dette tilfælde "mættet" -
så hæver man hastigheden lidt mer, og folk "opgraderer" så hen ad vejen ->
for hvorfor sku' man smide - lad os bare sige 10Mbit i hovedet på folk ? -
til en 2Mbit linjes pris ? - pu-ha, nej - det tjener man sq ikke penge på

.....men jeg vil skyde på, at om måske 4-5 år, koster en 2Mbit linje ca. det
en 256Kbit koster idag - og så er højeste hastighed nok (til den tid) -
måske 4Mbit )

/JK

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 24-03-02 11:06

[snip]

> ved, det er li'som med processorer, firmaerne skal lige

Hrm. Det går da ellers rimilig hurtigt på processor markedet... *<;)

Tak for dit svar.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-03-02 15:14

"JK" <dempsey@email.dk> skrev....

> ....men jeg vil skyde på, at om måske 4-5 år, koster en 2Mbit
> linje ca. det en 256Kbit koster idag - og så er højeste
> hastighed nok (til den tid) - måske 4Mbit )

For 4-5 år siden fedtede de avancerede private brugere rundt med
64Kbit ISDN til minuttakst.

Hvis nogen dengang havde påstået at om 4-5 år sad de avancerede
privatbrugere med en 2Mbit fastopkobling med flatrate til en pris der
kunne betales, havde mange nok grinet højlydt.

Set i det lys er din udtalelse lige vel pessimistisk.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-03-02 12:39

In article <3c9da14b$0$87865$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Søren Kirkegård wrote:
> [...]
> til maximalt udbydne 2 Mbit.
>
> Bliver disse højere hastigheder en snarlig mulighed?

Jeg tvivler. I forhold til, hvor meget salg der er i 2Mbps linierne er
der næppe nogen der gider at bruge penge på at produktificere højere
hastigheder lige nu.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Spare no expense to save money on this one."

Fra : Charbax

Dato : 24-03-02 14:34

> Bliver disse højere hastigheder en snarlig mulighed?

Det har værret muligt siden 1998 at have 8mbit/s ADSL, men det bliver ikke
udbudt for det gidder TDC ikke at tjene penge på. De vil hellere tjene penge
på gammelt teknologi, dvs. ISDN, SMS, GSM, internationnal telefon-takst,
lokal-telefontakst.

Jeg har hørt at det faktisk koster ligeså meget at ringe fra københavn til
Århus rent teknisk end at ringe til New York eller Frankrig, at telefon
samtalen ligemeget hvor man ringer i verden går op igennem en satellit, men
at man stadig narrer befolkningen til at betale mere des længere væk man
ringer for det har man bare altid gjort, også i 60erne da man ikke telefoni
igennem satellitter.

Så jeg tror ikke du skal se frem til 8mbit/s før en af ISP'erne begynder at
tilbyde nogle online services på nettet som udnytter bredbånd og som de kan
få bevist kan betale sig at udbyde for folk gerne betaler for det. DVS. den
dag en ISP begynder endeligt at prøve sig med Video-On-Demand og TDC er
blevet tvangs-overtaget af staten (nok ikke af denne her borgerlig
regering), så vil man endeligt få lov at bruge 8mbit/s ADSL, 30mbit/s over
kabel-tv eller 100mbit/s over dem gamle lysleder kabler vi har haft ubrugt
liggende i jorden siden 80erne.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-03-02 14:36

In article <a7kkjm$1ave$1@news.cybercity.dk>, Charbax wrote:

> [...]
> lokal-telefontakst.
>
> Jeg har hørt at det faktisk koster ligeså meget at ringe fra københavn til

Kilde? For det er ihvertfald en lodret løgn.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Kilroe hic erat!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-02 14:53

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
telefon
> samtalen ligemeget hvor man ringer i verden går op igennem en satellit

Det er jo det rene vrøvl, Charbax.
Request for kilde

>gamle lysleder kabler vi har haft ubrugt
> liggende i jorden siden 80erne.

Hvor meget ubrugt kapacitet tror du der er?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Charbax

Dato : 24-03-02 15:09

> Request for kilde

http://www.udlandspriser.teledanmark.dk/udlandspriser/

http://www.teledanmark.dk/html/prisunivers/side3_Indlandssamtaler.htm

enhver samtale man gør, indlands eller udlands over telefonen går igennem
satellit, dvs. telefon-signalet rejser 30 tusind kilometer ligemeget hvor i
verden man ringer. Der er ikke mindre plads på satellitten om man ringer til
Ålborg eller Las Vegas, afligevel koster det 8 kroner per minut hos TDC at
ringe til Las Vegas og 25 øre per minut at ringe til Ålborg.

> Hvor meget ubrugt kapacitet tror du der er?

jeg vil skyde på at der er ca. 95% ubrugt kapacitet på alle de lysleder
kabler STATEN (ktaas) har lagt i jorden siden 80erne hver gang man åbnede i
fortovene for at rette et eller andet eller tilføje noget.

og de 5% de fiber-kabler bliver udnyttet er sikkert heller ikke mest
effektivt udnyttet. Dvs. folk har tror jeg ikke forstand endnu på at bruge
båndbredde til andet end lort.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-03-02 15:11

In article <a7kmlk$1dvv$1@news.cybercity.dk>, Charbax wrote:

> [...]
> Ålborg eller Las Vegas, afligevel koster det 8 kroner per minut hos TDC at
> ringe til Las Vegas og 25 øre per minut at ringe til Ålborg.

Hvor står det på de sider?
Det er nemlig stadig en løgn, som så meget andet der kommer fra dig.

> jeg vil skyde på at der er ca. 95% ubrugt kapacitet på alle de lysleder
> kabler STATEN (ktaas) har lagt i jorden siden 80erne hver gang man åbnede i
> fortovene for at rette et eller andet eller tilføje noget.

Du vil skyde, men du aner ikke en fed skid om noget!

> og de 5% de fiber-kabler bliver udnyttet er sikkert heller ikke mest
> effektivt udnyttet. Dvs. folk har tror jeg ikke forstand endnu på at bruge
> båndbredde til andet end lort.

Men det er til gengæld dem der bruger dem til lort, der gider betale, i
stedet for at sidde og opfinde utopiske priser på video-on-demand som du
gør.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You will be traveling and coming into a fortune.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-03-02 15:26

On Sun, 24 Mar 2002 15:08:55 +0100, Charbax wrote:

> [...]
>
> http://www.teledanmark.dk/html/prisunivers/side3_Indlandssamtaler.htm
>
> enhver samtale man gør, indlands eller udlands over telefonen går igennem

Vrøvl, ingen indlands telefon samtaler går via satellit, og det er kun
få internationale samtaler der går via satellit i dag, langt det meste
kører i kabler i jorden/under havene.

> [...]
> Ålborg eller Las Vegas, afligevel koster det 8 kroner per minut hos TDC at
> ringe til Las Vegas og 25 øre per minut at ringe til Ålborg.

Vrøvl fra ende til anden.

Et simpelt check som selv du kan finde ud af, når du ringer til moster
anna, oplever du så et delay på

35000 km * 2
------------ = 233 ms
300 km/s

Hver vej, dvs. hvis du via et modem/ISDN ringer til din ISP, så vil du
også opleve et RTD/ping på mindst 466 ms.

Det kan selv du ved selvsyn konstatere ikke er sandt.

> [...]
> lysleder kabler STATEN (ktaas) har lagt i jorden siden 80erne hver
> gang man åbnede i fortovene for at rette et eller andet eller tilføje

Vrøvl, al kapacitet er brugt i de kabler, hvorfor tror du at der stadigt
graves nye kabler ned ?

Hvorfor tror du at teleselskaberne omlægger de fibre som er gode
nok, til WDM systmer for at få mere kapacitet ud af dem ?

Det skal iøvrigt siges, at de gamle fibre fra 80'erne oftest ikke er af
en beskaffenhed der gør dem velegenede til WDM.

> og de 5% de fiber-kabler bliver udnyttet er sikkert heller ikke mest
> effektivt udnyttet. Dvs. folk har tror jeg ikke forstand endnu på at
> bruge båndbredde til andet end lort.

Du er rablende vanvittig

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Sune

Dato : 24-03-02 17:48

On 24 Mar 2002 14:25:51 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Du er rablende vanvittig

Fed kommentar!

Mvh
Sune

Fra : Jens Petersen

Dato : 24-03-02 19:43

On Sun, 24 Mar 2002 17:47:48 +0100, Sune <december2001@tdcadsl.dk>
wrote:

>Fed kommentar!

Kan vi ikke skillinge sammen til et årskort til videobutikken og
forære Charbax det i påskegave, så slipper vi måske for at høre om
VideoOnDemand det næste år?

--
Jens

All great ideas have been controversial, at one time.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-03-02 20:52

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

[klip en masse]

godt at se dig i skrive lystens humør

> Det skal iøvrigt siges, at de gamle fibre fra 80'erne oftest ikke er af
> en beskaffenhed der gør dem velegenede til WDM.

Undskyld, men hvad er lige WDM?

> Du er rablende vanvittig

Hehe,, men det kan da godt være rigtigt man ikke udnytter fiberen nok, måske
pga gammelt transmisionsudstyr....

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-03-02 20:56

In article <3c9e2e69$1$58892$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Bjarke Hansen wrote:

> Undskyld, men hvad er lige WDM?

Wavelength Division Multiplexing

--
Andreas Plesner Jacobsen | I have not yet begun to byte!

Fra : Gregers Petersen

Dato : 27-03-02 12:07

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Du er rablende vanvittig

Yeeeehaaaa, god kommentar.
Der ligger sikkert endnu et citat fra dig hos Martin H.K. inden længe.

Jeg kan ikke andet end at stemme for rigtigheden af din kommentar.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Esben

Dato : 24-03-02 22:02

> [...]
> satellit, dvs. telefon-signalet rejser 30 tusind kilometer ligemeget hvor

Befinder de fleste kommunikationssatelliter sig ikke i Clarks bælte?

--
Esben

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-03-02 22:11

On Sun, 24 Mar 2002 22:02:20 +0100, Esben wrote:

> Befinder de fleste kommunikationssatelliter sig ikke i Clarks bælte?

"Clarks bælte" ?? Google giver ikke noget som jeg umiddelbart kan
forbinde med noget ...

Langt de fleste kommunikationssatelliter ligger i geostationære baner
~35000 km over jord overfladen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-03-02 22:15

In article <slrna9sg70.1m3m.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> "Clarks bælte" ?? Google giver ikke noget som jeg umiddelbart kan
> forbinde med noget ...

Det hedder "Clarke Belt" på engelsk (efter Arthur C. Clarke)...

> Langt de fleste kommunikationssatelliter ligger i geostationære baner
> ~35000 km over jord overfladen.

....og er 22300 miles over jordens overflade.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Phasers locked on target, Captain.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-03-02 22:44

On Sun, 24 Mar 2002 21:15:28 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Det hedder "Clarke Belt" på engelsk (efter Arthur C. Clarke)...

Ahh, tak.

Fra : Charbax

Dato : 25-03-02 16:56

> Det hedder "Clarke Belt" på engelsk (efter Arthur C. Clarke)...

en fed forfatter som har skrevet forord på en fed bog:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0684835509/ref=pd_sxp_elt_l1/102-6820
572-2365742

skrevet af ham her:
http://www.marssociety.org/MDRS/2002Dispatches/0209/img_1765.jpg