priser/hjælp til saltvands nybegynder
Fra : Tulle

Dato : 29-01-01 22:46

Hej NG
Min svigermor vil til at starte et 250 liters saltvands akvarie men er nybegynder er der ikke nogle der har lidt fif og priser jeg kan fortælle hende. Alt modtages med tak.
Mvh. Marianne

Fra : Kim Petersen

Dato : 30-01-01 02:36

Det er absolut billigst hvis hun kun vil holde fisk.

Koraler og søanemoner kræver en virkelig dyr belysning. Og perfekt vand.

Se evt. http://www.akvarieselskabet.dk/default1.htm
(nej jeg har intet med dem at gøre..) www.planteimporten.dk og andre..

Men ellers kan man få flotte fisk til små penge også i saltvand.

Vandet koster så vidt jeg husker cirka 1 kr pr. liter og du bør skifte cirka
1/4 pr. md.

Jeg bruger selv et bundfilter og et overløbshjørne. Tre små indvendige
filtre. Og alm belysning.
Men det vil nok være en rigtig god ide at sætte et skumfilter til 300 kr på.

Så hvis du vælger nogle robuste arter (jomfrufisk m.v.) og ikke for mange af
dem kan det lade sig gøre. De koster kun omkring 50 kr.stk. Men husk det er
levende dyr - så lad være med at lave en kz-akvarie...

Men din svigermutter bør være rigtig intresseret. Også nok til at have
dunke stående med saltvand klar til brug. Vandet skal gøres klar i god tid.

Men i minimumsversionen kan man måske klare sig med:

250 l kr 0
bord kr 0
lys kr 0 - 3000 kr.
plexiglas plade 50 kr
vand (1 gang) 250 kr
målesæt 300 kr
flydevægt 50kr.
bund (knust koral) 200 kr.
lidt faksekalk el. lava (renses GRUNDIGT) 500 kr
lidt døde sten-koraler 500 kr.
4-6 små jomfrufisk 200 - 400 kr.
4-6 små krabber 100 kr
skumfilter 300 kr.
2 små indvendige cirkulationsfiltre. 300-500 kr.
Så prisen går fra 2500 kr og op til salg af hus og hjem...

Der er masser af opskrifter på saltvand, og dette er ikke det smukkeste at
se på. Dog kan man tilsætte nogle rørorme til 50/70 kr stk. for at få lidt
liv. Samt nogle levene sten. Osv...

Nogle ting er vigtigt:
1) overfladen skal være i bevægelse - helst med et overløb i hjørnet.
2) vandskift
3) overbefolkning er et no-no.
4) sørg for at alt forgår langsomt (vandskift m.v)
5) foder så lidt som muligt.

Men ta' lige og søg på saltvand på www.jubii.dk
Læs læs læs - der er mange kloge folk derude.

Held og lykke
kim

Fra : M Sørensen

Dato : 08-02-01 10:35

De døde koraller kan jeg ikke anbefale, ikke at forstå de er skadelige for
vandet på nogen måder men jeg kan ikke se hvorfor man skal dekorere med døde
koraller. Det er ikke alle der er selvdøde!!!
Ang. Lava sten i saltvand er det stærkt frarådeligt da lava sten kan
indeholde en masse giftstoffer som kan være fatale for et saltvands
akvarie.

M Sørensen

Fra : Kim Andersen

Dato : 10-02-01 13:38

This is what M Sørensen mumbled about...>

> [...]
> Ang. Lava sten i saltvand er det stærkt frarådeligt da lava sten kan
> indeholde en masse giftstoffer som kan være fatale for et saltvands

Der findes også et ganske udmærket forum til snak om saltvand på
http://www.refers.dk
Derinde er der nogle personer der skriver jævnligt. Det kunne være værd et
besøg. Jeg har selv benyttet mig af det som nystarter (for ca. 1 måned siden),
og der er da faldet nogle pæne guldkorn af. Hmm, nåja jeg bruger den faktisk
hver dag.
Der er 2 forum derinde, den ene dansk, den er god. Den anden er engelsk, men
den er desværre helt død. Så er det jo meget passende, at vi alle kan dansk
istedet

Mvh
Kim Andersen