MS Windows
briani 27239
18 gb mangler
Fra : Michael Bach

Dato : 23-03-02 22:36

Hej Ng
Jeg har lige installeret en ny hdd,sammen med den jeg havde i forvejen. Den
nye hdd på ca.20 gb blev også installeret korrekt, men nu kan jeg kun få 2
ud af de 20 gb som er på denne disk,hvor er de resten 18 gb blevet af? I
partition magic kan jeg se 2 gb ud af de 20 som jeg ved disken er på.
hvordan får jeg de 18 gb tilbage?
Jeg kører xp, måske hvis jeg kunne komme ind i fdisk,som jeg kunne da jeg
kørte me.men det kan jeg ikke i xp?? HJÆLP MIG ; PLEASE.

Mvh Michael Bach.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-03-02 23:23

Sat, 23 Mar 2002 22:36:06 +0100, skrev "Michael Bach"
<jasguda@hotmail.com>:

> [...]
>nye hdd på ca.20 gb blev også installeret korrekt, men nu kan jeg kun få 2
>ud af de 20 gb som er på denne disk,hvor er de resten 18 gb blevet af?

Hvordan har du formateret den?

>I partition magic kan jeg se 2 gb ud af de 20 som jeg ved disken er på.
>hvordan får jeg de 18 gb tilbage?

Er den blevet formateret som fat 16 og ikke fat 32?

I PM burde du kunne se de 18 GB som ikke formateret plads og så
kunne formatere den eller formatere de to GB du kan se i fat 32
og så udvide den.

Eller du kan bruge XPs disk management, som findes under
administrative tools => computer management.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Michael Bach

Dato : 23-03-02 23:38

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Knud
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
> Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke
-------------------------------
Hej.
Jeg har formatteret som ntfs,da jeg kører xp og jeg kan over hovedet ikke se
de resterende 18 gb i partition magic,den viser bare 1.97 gb og ikke noget
der er unlocated. disken hvar ikke formatteret da jeg satte den i,altså den
var i raw format,kan jeg få den tilbage i den tilstand,så jeg eventuelt kan
prøve forfra??
Jeg er ved at være helt blank nu.
Hvordan kan jeg lave en fdisk i win xp,det kunne jeg i me,men ikke her i
xpèren,hjælp mig venligst

Mvh Michael Bach
..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-03-02 00:21

Sat, 23 Mar 2002 23:37:46 +0100, skrev "Michael Bach"
<jasguda@hotmail.com>:

>Hvordan kan jeg lave en fdisk i win xp,det kunne jeg i me,men ikke her i
>xpèren,hjælp mig venligst

Det bruger man jo computer management til, men der skulle ikke
være noget i vejen for at bruge en startdiskette fra win 9x og så
slette partitionen der og formatere den i fat 32, husk at sige ja
til understøttelse af store harddiske.

Bagefter kan du så konvertere den til ntfs i commad prompt.

Men det lyder mærkeligt, at PM ikke kan se hele disken.

Fra : Hans

Dato : 24-03-02 03:42

"Michael Bach" <jasguda@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at være helt blank nu.
> Hvordan kan jeg lave en fdisk i win xp,det kunne jeg i me,men ikke her i
> xpèren,hjælp mig venligst

Prøv og hent et lille program som hedder Zap hos IBM. Hvis du booter op på
en floppy og kører programmet bliver din harddisk nulstillet, da de første
128 blokke bliver slettet. Her ligger bootsektor og partitionstabel, da jeg
tror der er gået "bonzai" i netop partitionstabellen.

Hvis du så efterfølgende anvender PM eller XP's diskhåndtering til at
oprette et nyt diskafsnit, burde der ikke være problemer med at se alle
20GB.

mvh
Hans

Fra : Michael Bach

Dato : 24-03-02 14:40

"Hans" <fast@2night...dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis du så efterfølgende anvender PM eller XP's diskhåndtering til at
> oprette et nyt diskafsnit, burde der ikke være problemer med at se alle

Hej igen.
Jeg har ny hentet og kørt det program,og jeg har fået slettet master boot
sector,men jeg har stadigvæk kun 1.97 gb og jeg kan ikke se de resterende gb
nogen steder.
Det er ved at blive rimeligt irriterende det her.
Er der ikke en måde jeg bare kan få nulstillet den forb..
hdd,så jeg kan starte forfra?

Mvh Michael Bach.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-03-02 15:16

On Sun, 24 Mar 2002 14:39:42 +0100, "Michael Bach"
<jasguda@hotmail.com> wrote:

> [...]
>nogen steder.
>Det er ved at blive rimeligt irriterende det her.
>Er der ikke en måde jeg bare kan få nulstillet den forb..

Hvorfra kan du kun se 1.97 gb?

Hvor stor harddisk du kan se kommer jo an på hvilket system du booter
med.

Er det en diskette du booter med?

Kurt Brixen

Fra : Michael Bach

Dato : 24-03-02 15:44

"Kurt Brixen" <no_spam_to_brixen@get2net.dk> wrote in message

> Hvorfra kan du kun se 1.97 gb?
>
> Hvor stor harddisk du kan se kommer jo an på hvilket system du booter
> [...]
------------------------------
Jeg har prøvet både med og ude diskette,det ibm hdd program jeg slettede
bootsector med vidste også kun 1.97 gb(i dos)
og i win xp, viser den det samme,både i system mannager og i partiton
magic.Hvad skal jeg dog gøre?

Mvh Michael Bach.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-03-02 16:31

On Sun, 24 Mar 2002 15:43:55 +0100, "Michael Bach"
<jasguda@hotmail.com> wrote:

>Jeg har prøvet både med og ude diskette,det ibm hdd program jeg slettede
>bootsector med vidste også kun 1.97 gb(i dos)

Det kan sagtens være pga. DOS, at programmet kun kan se 2 GB.

>og i win xp, viser den det samme,både i system mannager og i partiton
>magic.Hvad skal jeg dog gøre?

XP skal kunne se hele disken, og dermed skal Partition magic også
kunne, når det køres fra XP.

Hvis din anden harddisk er over 2 GB ved jeg ikke hvad der er galt.
Ellers kunne det være BIOS på bundkortet, der ikke kan se harddiske
over 2 GB.

Er den sat rigtig op i BIOS, og bliver den fundet korrekt af BIOS når
du booter maskinen?
Som regel virker det rigtigt når den står til Auto i BIOS, forudsat at
BIOS kan håndtere den størrelse harddisk.

Kurt Brixen

Fra : Klaus

Dato : 25-03-02 09:20

> Er den sat rigtig op i BIOS, og bliver den fundet korrekt af BIOS når
> du booter maskinen?
> Som regel virker det rigtigt når den står til Auto i BIOS, forudsat at
> BIOS kan håndtere den størrelse harddisk.
Prøv at opdatere din BIOS.
Du kan også prøve at benyttes IBM's diskmanager. Den indlæser et lille
hjælpeprogram til "BIOS". Det måtte jeg gøre ved min datters PC.
Klaus

Fra : Jens Petersen

Dato : 24-03-02 13:08

On Sat, 23 Mar 2002 22:36:06 +0100, "Michael Bach"
<jasguda@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg kører xp, måske hvis jeg kunne komme ind i fdisk,som jeg kunne da jeg
>kørte me.men det kan jeg ikke i xp?? HJÆLP MIG ; PLEASE.

På nogen harddiske er der en jumper der begrænser diskstørrelsen for
at gamle computere kan se bare noget af disken.

På min 25 GB IBMdisk er det netop 2 GB hvis jumperen er aktiv.

--
Jens

And now for something liberal and completely ridiculous...

Fra : Michael Bach

Dato : 24-03-02 13:56

"Jens Petersen"

> [...]
>
> --
> Jens
>
> And now for something liberal and completely ridiculous...
-----------------------
Det er også en ibm 22,6 gb harddisk jeg har fået.
Hvordan skal jeg så sætte de jumper,den står som primary nu?

Mvh Michael.

Fra : Jens Petersen

Dato : 24-03-02 19:55

On Sun, 24 Mar 2002 13:55:48 +0100, "Michael Bach"
<jasguda@hotmail.com> wrote:

>Det er også en ibm 22,6 gb harddisk jeg har fået.
>Hvordan skal jeg så sætte de jumper,den står som primary nu?

Sæt jumperene ifølge labelen på bagkanten af disken.

Den skal stå som: 16 heads drive 0 (master)

På IBMs side kan du se en fin beskrivelse:

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/djna/djnajum.htm

--
Jens

If tennis elbow is painful, imagine suffering with tennis balls.

Fra : Michael Bach

Dato : 25-03-02 17:38

Hej igen allesammen.'
Først vil jeg lige sige tussind tak til alle jer behjælpelige menesker.Det
er dejligt så nemt det er at få hjælp her på usenet.
Til problemet. Jeg har nu fundet alle mine gb.Det jeg gjorde hva at sætte
hdd(den nye) som secondary slave og så kørte jeg IBM`s dos program,som også
Klaus omtalte,så var der de gb jeg havde betalt for.Efterfølgende har jeg så
sat hdd2 tilbage som secondary master og det kører.
Nu er mit problem at når jeg overflytter filer til den nye hdd går pcèn
ned,jeg får en blå skærm med skriften :
irql_not_less_or_equal,og andre gange at drevet er unreaddebal kør
CHKDSK,som jeg så gør,men det sker igen når jeg flytter store filer,hvad kan
jeg gøre?
Der skulle ikke være problemer med strømforsyningen,der er nok at give af.
Ellers ser det ud til at køre godt.

Mvh Michael Bach.

Fra : Hans

Dato : 26-03-02 03:48

> irql_not_less_or_equal,og andre gange at drevet er unreaddebal kør
> CHKDSK,som jeg så gør,men det sker igen når jeg flytter store filer,hvad
kan
> jeg gøre?

Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Hvad er det egentlig for en maskine du har, og
specielt: Hvor gammel er den ?

mvh
Hans

Fra : Michael Bach

Dato : 26-03-02 16:08

Det er en amd 700mhz,384ram,knap et år gammel

mvh Michael Bach

Fra : Klaus

Dato : 26-03-02 19:46

Mit bundkort understøttede kun op til 32 GB. Efter opdatering af BIOS er det
så vidt jeg husker 130GB.
Kan det være det der er i vejen?
Brug ellers en diskmanager fra harddiskproducenten.
Klaus