Hvem ved noget om dette "pro@access ADSL" ~
Fra : Markus Emil Hansen

Dato : 23-03-02 16:29

Jeg ville helst have noget response vedr. proaccess ADSL fra garvede nørder,
da jeg får så mange misvisende informationer samt stiller spørgsmål som de
ikke ved noget om, at jeg sidder tilbage med indtrykket af at hele banden
hos TDC, Zillion, Partnersalg o.s.v er totalt inkompetente hvad internet
access angår !!

Hvem ved noget om dette "pro@access ADSL" produkt:
http://zillion.dk/artikel.php?id=31475&dogtag=z_31475_1

Teknisk info her:
http://hufflepuff.opasia.dk/pub/zillion/word/TeknfaktaP@ADSL_NY071101.doc

Og nu alle mine spørgsmål:
--------------------------------

#1 (refererer til pkt. 2a i TDC teknisk info)
Kan man selv vælge "Standardrouter" ?

Hvilke routere og model leveres typisk ?
Kan man forudsige hvilke router TDC vælger, ved at stille bestemte krav som
man på forhånd ved at kun Cisco'en kan opfylde ?

Kan jeg bruge en WatchGuard firewall router ?

Jeg vil have en Cisco og jeg vil have FULD kontrol over den, og den skal
tilsluttes en switch. Er TDC i stand til at se om man bryder pw til routeren
og ændrer i den ? Jeg vil f.eks udelukke at TDC kan telnette til den (skal
ændre pw) og på den måde udspionere mit netværk, ligesom jeg selv vil
oprette SNMP og telnet adgang udefra så jeg kan lave remotemanagement.Jeg
vil også selv kunne lave filtre, NAT, PAP, mv. Det er afgørende at jeg har
adgang for at kunne åbne porte for VPN og remotecontrol. Har nogen her i
NG'en erfaring med selv at styre routeren ? -jeg mener om det har givet
problemer og om TDC har opsagt linien ?

Den faste IP adresse man får, er det et /30 net med een brugbar ud af fire,
eller er det en af de underlige lange cpe adresser fra "Reverse DNS lookup"
? Bliver den offentlig i RIPE ?

#2 (refererer til pkt. 3b i TDC teknisk info)
Her står at der skal være tildelt flere IP adresser for at kunne bruge
Hub/Switch - men det lyder som noget inkompetent vrøvl - hvad mener de ? for
man kan da sætte en switch i enhver router med ethernet port, selvom der kun
er een statisk IP på WAN siden, sålænge der er NAT ?

#3 (refererer til pkt. 4 i TDC teknisk info)
Jeg har ingen erfaring med IP adresser på modem, men betyder det at det
modem som medleveres er spærret til den faste IP således at routeren ikke
har kontrol over WAN og LAN ? Jeg fatter ikke hvad de skriver. Er der noget
specielt man skal passe på for ikke at blive bondefanget ?

#4 (refererer til pkt. 8b i TDC teknisk info)
Betyder det at "standardrouteren" så har lukket for noget ? f.eks ICQ,
Netmeeting, Net2phone o.s.v ?

For mig ser det ud til at TDC med en "standardrouter" har fuld kontrol over
brugerens edb installationer og data, og det synes jeg er aldeles
ubehageligt at tænke på, og jeg vil i hvert fald IKKE have det. Det er lige
kommet frem at Tele2 har sniffet ALLE kundernes emails i 5 år og nu
misbruges det i tvindsagen.
TDC har også forudbestemt hvorledes man skal køre filserver, mailserver,
webserver, FTP server mv. Kan man ikke konkludere at ADSL produktet fra TDC
er uanvendeligt i praksis og at brugeren SKAL have routeradgang for
overhovedet at bare tænke på at anskaffe denne ADSL fra TDC ?

Jeg har bemærket at NNTP serveren som stilles til rådighed er forskellig og
afhænger efter hvilket selskab (TeleDK, Zillion, partnersalg mv.) man køber
proaccess ADSL. Er der nogen der ved hvilke servere (og til hvilket produkt
el TDC firma) der kører bedst og som har flest grupper ? news.tele.dk har
f.eks langt under halvdelen af dem alle, og de har udeladt mange binære,
hvilket gør produktet med en skrabet news server til et discountprodukt, som
man selvfølgelig ikke skal vælge.

Hvad kan I her i NG'en ellers sige om det hele ?
Hvad skal man passe på og hvad kommer der af ubehagelige overraskelser når
man HAR anskaffet produktet ? jeg synes altid der er noget lusk når TDC er
indblandet. Jeg har hidtil benyttet Tiscali men i dette tilfælde er der kun
TDC som har ADSL på centralen

Med venlig hilsen

Markus Emil Hansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-02 16:55

"Markus Emil Hansen" <Mehweb@tele2.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man selv vælge "Standardrouter" ?

Nej

> Hvilke routere og model leveres typisk ?

Speedstream 5781

> Kan man forudsige hvilke router TDC vælger, ved at stille bestemte
krav som
> man på forhånd ved at kun Cisco'en kan opfylde ?

Du kan tilkøbe LINK produktet. Så får du en Cisco

> Kan jeg bruge en WatchGuard firewall router ?

Du kan bruge egen router hvis den kører ethernet-ethernet

> Jeg vil have en Cisco og jeg vil have FULD kontrol over den

Så må du købe din egen

> Er TDC i stand til at se om man bryder pw til routeren
> og ændrer i den ?

Ja

> Den faste IP adresse man får, er det et /30 net med een brugbar ud af
fire,
> eller er det en af de underlige lange cpe adresser fra "Reverse DNS
lookup"

Det er et /30 net og den brugbare har en lang adresse i reverse DNS

> ? Bliver den offentlig i RIPE ?

Nej

> [...]
der kun
> er een statisk IP på WAN siden, sålænge der er NAT ?

Ja, NAT er et alternativ

> Betyder det at "standardrouteren" så har lukket for noget ? f.eks ICQ,
> Netmeeting, Net2phone o.s.v ?

Der er ikke lukket for udgående, men NAT begrænser naturligvis indgående
trafik en del

> For mig ser det ud til at TDC med en "standardrouter" har fuld kontrol
over
> brugerens edb installationer og data

Det er der næppe nogen hos TDC der gider gøre noget ud af..
Og man vil jo under alle omstædigheder ikke kunne komme længere end dit
broadcast-domæne

> Kan man ikke konkludere at ADSL produktet fra TDC
> er uanvendeligt i praksis

Nej, der er mange der bruger det uden problemer

> [...]
forskellig og
> afhænger efter hvilket selskab (TeleDK, Zillion, partnersalg mv.) man

Det er tilfældigt. Der er kun 1(2) servere der bruges af alle

> [...]
binære,
> hvilket gør produktet med en skrabet news server til et

Det er hvad der er, så du må jo finde noget andet...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Markus Emil Hansen

Dato : 23-03-02 17:33

> Ja
Hvad vil de gøre når jeg reloader firmwaren ?

> Det er et /30 net og den brugbare har en lang adresse i reverse DNS
Øv - hvorfor sådan en møgadresse ?
Kan man iøvrigt anvende remotecontrol via pcAny på sådan en adresse ?

> Der er ikke lukket for udgående, men NAT begrænser naturligvis indgående
> trafik en del
Nååeee ja

> Nej, der er mange der bruger det uden problemer
Ja almindelige brugere - ikke ?
Ikke netværksadministratorer - vel ?

> Det er hvad der er, så du må jo finde noget andet...
Det undrer mig at TDC stadig ikke kan finde ud af at få lavet en komplet
NNTP server på alle binære og med ALLE postede indlæg. TDC filtrerer
millioner af binære indlæg fra og det er møj irriterende. Når der nu kun er
een server som du siger (til hele DK), hvorfor så ikke bruge de nødvendige
millioner kroner på at få det til at virke ordentligt ?

- -
MVH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-02 17:50

> Hvad vil de gøre når jeg reloader firmwaren ?

Det ved jeg ikke.

> Øv - hvorfor sådan en møgadresse ?

Hvorfor er det en møgadresse?
Det er en ganske sigende adresse på det pågældende interface. At have
intet-sigende adresser på interfaces er derimod noget møg.

> Kan man iøvrigt anvende remotecontrol via pcAny på sådan en adresse ?

Jeg kan ikke se hvorfor. Ellers burde udviklerne af pcAny finde noget
bedre at lave.

> Ja almindelige brugere - ikke ?
> Ikke netværksadministratorer - vel ?

Hvad er forskellen?
Men mere avancerede brugere køber nok deres egen router.

> hvorfor så ikke bruge de nødvendige
> millioner kroner på at få det til at virke ordentligt ?

Måske fordi det ikke kan betale sig ??

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-03-02 18:54

"Martin" == Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> writes:

> Jeg kan ikke se hvorfor. Ellers burde udviklerne af pcAny finde noget
> bedre at lave.

Jeg tror det er PcAnywhere der er spørgsmålet her. I givet fald er
det et meget relevant spørgsmål.

Jeg tror ikke at det uden videre kan lade sig gøre at bruge
PcAnywhere til at fjernstyre en PC der står bag en P@, medmindre man
får åbnet for den/de relevante porte. Den anden vej skulle der til
gengæld ikke være problemer.

--
/Wegge

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-02 20:48

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke at det uden videre kan lade sig gøre at bruge
> PcAnywhere til at fjernstyre en PC der står bag en P@,

ok, men det har ikke noget med reverse dns adressen at gøre...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-03-02 21:50

> [...]

> adresse ?

> ok, men det har ikke noget med reverse dns adressen at gøre...

Både-og ... Har man en passende paranoid Pc-Anywhere installation,
vil man nok insistere på at kunne lave et reverse-DNS opslag der giver
noget andet end cpa.atm-84625.0x...

--
/Wegge

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-02 22:55

> Både-og ... Har man en passende paranoid Pc-Anywhere installation,
> vil man nok insistere på at kunne lave et reverse-DNS opslag der giver
> noget andet end cpa.atm-84625.0x...

Hvorfor?
Hvorfor er den adresse værre end en vilkårlig anden?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Markus Emil Hansen

Dato : 24-03-02 04:05

Mine værste formodninger om tåbe produktet Pro@access ADSL med speedstream
bliver bekræftet her
http://proaccess.jth.net/program.html
Hverken pcAnywhere eller alle de andre to-vejs programmer kan køre.
Sikke et lorteprodukt TDC der forsøger at prakke uvidende folk på.

Fra : Markus Emil Hansen

Dato : 24-03-02 04:41

Følger konsol adapteren med SpeedStream 5711 når man får den fra TDC ?
Følger ALT med som er i den normale retail kasse som hvis man selv havde
købt routeren ?
Kan man bestille den (sammen med proaccess) med seneste firmware, som har
NAT support for 2-vejs apps ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-02 08:58

> Følger ALT med som er i den normale retail kasse som hvis man selv
havde
> købt routeren ?

Nej

> Kan man bestille den (sammen med proaccess) med seneste firmware, som
har
> NAT support for 2-vejs apps ?

Den er svjv loadet.
Men jeg troede ikke du kunne bruge produktet??

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jens

Dato : 25-03-02 00:36

> [...]
> Hverken pcAnywhere eller alle de andre to-vejs programmer kan køre.
> Sikke et lorteprodukt TDC der forsøger at prakke uvidende folk på.

Den side er da ikke for smart! Jeg har pcAnyWhere kørende på en Pro@ccess
ADSL med SpeedStream 5711 router (ATM). Det funker da upåklageligt, jeg kan
ikke se hvad problemet skulle være ?
(Ja, jeg har bypasset routerens TDC angivne password og selv ændret
konfigurationen)

Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-03-02 20:17

Sat, 23 Mar 2002 17:32:37 +0100, skrev "Markus Emil Hansen"
<Mehweb@tele2.dk>:

>Det undrer mig at TDC stadig ikke kan finde ud af at få lavet en komplet
>NNTP server på alle binære og med ALLE postede indlæg.

Der findes ingen newsservere, hvor alle indlæg er komplette, der
vil altid mangle segmenter.

Generelt er TDCs newsserver i den bedste ende og har relativ lang
opbevaringstid for binære indlæg (syv dage).

Der er da også stort set alle grupper, bortset fra grupper, der
er kendte for at indeholde børneporno.

Såffremt en gruppe ikke føres, den er oprettet officielt og ikke
indeholder ovennævnte, så er TDC flinke til at oprette ønskede
grupper.

>TDC filtrerer
>millioner af binære indlæg fra og det er møj irriterende.

TDC filtrerer, de indlæg fra som ud fra indhold bliver
identificeret som spam.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jens

Dato : 23-03-02 17:45

"Markus Emil Hansen" <Mehweb@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg bruge en WatchGuard firewall router ?

Ja! Jeg benytter ofte WatchGuard FireBox eller SOHO til TDC's Pro@ccess
ADSL forbindelser.
Det funker bare!

> [...]
> adgang for at kunne åbne porte for VPN og remotecontrol. Har nogen her i
> NG'en erfaring med selv at styre routeren ? -jeg mener om det har givet

Først spørger du om du kan bruge en WatchGuard Firewall, så bagefter en
Cisco.
Du får leveret en standard SpeedStream 5781 (Ethernet til Ethernet router).
Da ADSL modem'et har 10BaseT interface kan du tilslutte hvad som helst
udstyr der kører med det interface, f.eks. en WatchGuard Firewall.

> [...]
fire,
> eller er det en af de underlige lange cpe adresser fra "Reverse DNS

Du får én fast IP-adresse, men kan ansøge om flere hvis det er nødvendigt.
Du kan give dit udstyr denne IP-adresse direkte på interfacet.

Jens