Hvad laver Jørgen på 71 år?
Fra : Poul Andersen

Dato : 23-03-02 13:08

Under indtastning af Brenderup sogn i Vends Herred FT-1840 møder jeg på
Kjersgaard Hovedgaard mange interessante mennesker,
bl.a. Jørgen Staruz(?) på 71 år,
men hvad laver han?,-og hvad betyder det?

Se venligst: dk.binaer.historie

VH Poul

Fra : Annelise Christensen

Dato : 23-03-02 13:22

Hej Poul.

Jeg tror, der skal stå Jørgen Starup. Kan det passe? Desuden er han
fledføring. Det er vist én, der har overdraget, hvad han ejede til andre.
Men der får du vist mere kvilificerede svar

Hilsen
annelise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-03-02 13:49

On Sat, 23 Mar 2002 13:21:45 +0100, Annelise Christensen wrote:

> [...]
>fledføring. Det er vist én, der har overdraget, hvad han ejede til andre.
>Men der får du vist mere kvilificerede svar

Fledføring: Person, der har overdraget alt, hvad han ejer og i
fremtiden måtte erhverve, til en anden mod til gengæld at blive
forsørget af denne.

Fundet på Nørskov Saack's hjemmeside http://www.saack.dk/

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Poul Andersen

Dato : 23-03-02 14:57

Hej Annelise og Kurt,

Mange tak for hjælpen til jer begge!
Det er rart, når man lærer noget nyt.

Venligst Poul

Fra : Niels Erik Simonsen

Dato : 23-03-02 16:37

Jeg læser det også som Jørgen Starup. Du vil formentlig også støde på en
gartner på Kjærsgård evt. forhenværende; hans navn fulde navn er Heinrich
Christopher Warncke, min tip-4-oldefar fra Celle ved Hannover. Jeg ved at
andre indtastere har haft svært ved at tyde navnet, så derfor denne
oplysning.
med venlig hilsen og god Påske.

Fra : Poul Andersen

Dato : 23-03-02 19:38

Hej Niels Erik + NG,

Selvfølgelig er det Starup,- "z" ser jo noget anderledes ud
Tak for din oplysning om din tip-4 oldefar.
Jo, jeg fandt også ham, noteret af listeføreren (og mig!) som "Christoffer
Warncke"
(tørrer sveden af panden) .
I FT-1840 bor han (som 72-årig) sammen med sin kone Cathrine i Fyllested Bye
(huusstand nr. 23) sammen med Datterdatteren Thrine Nielsen på 8 aar.

Men, hvornår tror du Gaarden (navnet) skiftede fra Kjersgaard til
Kjærsgård som du skriver? (Ren historisk interesse).
Typisk sker det jo når en præst noterer det i kirkebogen ved en dåb?- eller?

Venligst Poul

Fra : Niels Erik Simonsen

Dato : 23-03-02 20:04

Gården har ikke mig bekendt skiftet navn, den hedder stadig det samme, men
det staves bare anderledes )). På mit Færdselskort DK 2000 står der
Kærsgård, men jeg ved ikke hvornår stavemåden blev ændret. Er du fra den
egn?
mvh Simon

Fra : Poul Andersen

Dato : 23-03-02 20:58

> [...]
> det staves bare anderledes )). På mit Færdselskort DK 2000 står der
> Kærsgård, men jeg ved ikke hvornår stavemåden blev ændret. Er du fra den

Ja det er jeg vel, skønt født i Aarhus og bosiddende på Sjælland, har jeg
aner både i Gjelsted, Hønnerup, Skovby, Sanderum og andre fynske
lokaliteter.
Jeg har så i et svagt øjeblik indvilget i at indtaste hele Vends
Herreds-protokollen for FT-1840 til aflevering til DDA, da min forskning
alligevel kom til de kanter.

Mit spørgsmål er udelukkende ud fra en navnehistoriske interesse. Jeg mener
at vide, at mange navneændringer faktisk skyldes at præster skrev "forkert"
i kirkebogen.
"Kjersgaard" er stavemåden i "min" FT, men selvfølgelig et ret almindeligt
navn i Danmark.
Jeg tænkte blot på om nogen i din familie havde taget navnet til sig, og
hvornår, evt. hvordan.
Kjærsgaard, Kjærsgård, Kærsgård, Kjergaard, Kjergård,Kjersgård, Kærgaard,
Kærgård,-
Mange muligheder, -og det kan da godt være, at mit spørgsmål er lidt
(for?)spidsfindigt.

VH Poul

Fra : Niels Erik Simonsen

Dato : 23-03-02 21:31

Nej, der er ingen i min slægt, der har eller har haft navnet Kærsgård el.
varianter deraf, men i min hustrus slægt kom der en Niels Nielsen fra
Siir/Naur sogn i Ringkøbing og han tog Kærgaard med sig til Fyn og senere
videre til København (hans efterkommere). Kærsgård ved Brenderup er
beskrevet i "Større danske slotte og herregårde" eller noget i den retning.
mvh Simon Fyn

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-03-02 02:25

"Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Sat, 23 Mar 2002 20:57:49
+0100

>Mit spørgsmål er udelukkende ud fra en navnehistoriske interesse. Jeg mener
>at vide, at mange navneændringer faktisk skyldes at præster skrev "forkert"
>i kirkebogen.

Der er ikke noget "rigtigt", og ej heller noget "forkert", i den
sammenhæng.

Man havde ikke en retsskrivningsordbog at forholde sig til, og præsterne
skrev navnet på den måde de mente det var rigtigt at skrive det.

>Kjærsgaard, Kjærsgård, Kærsgård, Kjergaard, Kjergård,Kjersgård, Kærgaard,
>Kærgård,-

Alle stavemåder er lige rigtige. Ofte havde præsten jo ikke andet at
forholde sig til end den måde den lokale befolkning udtalte navnet på.

Noget helt andet er så, at Geodætisk Institut (som KMS dengang hed)
omkring 1910 standardiserede en lang række stednavne - med ret
katastrofale følger iøvrigt.

Feks. blev en lang række af "Hau" ændret til "Hav" selvom det ikke havde
det fjernste med hav at gøre. Desuden blev Aulum til Avlum, Hou blev til
Hov, osv.

Ved samme lejlighed fjernede man også "j" i stort set alle forekomster
af Kjær.

--
mvh, A:\Feldborg