Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kopiering..................ordkløv~
Fra : Søren Blom

Dato : 23-03-02 01:48

Det kan meget vel være at det bare er mig, men så har jeg i det mindste
luftet mine tanker for jer andre.

Hvorfor fanden bruger man udtryk som "Digital fremkaldelse" en hver fotograf
ved sku da at man ikke kan fremkalde et digitalt billede. Det kan kopieres
ned på papir, men det har intet med fremkaldelse af gøre.

Så brug dog de korrekte for pokker de korrekte begreber i stedet for dette
ordkløveri

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Finn / Fototal.dk

Dato : 23-03-02 06:40

> Hvorfor fanden bruger man udtryk som "Digital fremkaldelse" en hver
> fotograf ved sku da at man ikke kan fremkalde et digitalt billede. Det
> kan kopieres ned på papir, men det har intet med fremkaldelse af gøre.

Hvis du bestiller kopier af digitale billeder hos en fotohandler, så bliver
billederne jo fremkaldt.
En form for projektor gengiver det digitale billede ned på et stykke alm.
fotopapir, som herefter fremkaldes, fixeres og skylles på normal vil (i en
maskine naturligvis).

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : hss

Dato : 23-03-02 10:00

Ups Søren Blom der var nok noget du ikke vidste og så må du trække dine
bandeord i dig!

Jeg vil med endnu større glæde anvende begrebet "digital fremkaldelse". Rent
billedet kan folk nok også bedre forholde sig til det.

Med venlig hilsen

Henrik Schandorf

www.schandorf.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-03-02 10:14

On Sat, 23 Mar 2002 06:39:48 +0100, "Finn / Fototal.dk"
<use734@fototal.dk> wrote:

> [...]
>fotopapir, som herefter fremkaldes, fixeres og skylles på normal vil (i en

Er der ikke vel også nogle, der bruger farveprintere (af den dyre
kaliber naturligvis)?

Men i øvrigt er jeg enig i at ordet "fremkaldelse" er helt OK - om
ikke andet fordi det for lægfolk er mere forståeligt, da slutproduktet
(et papirbillede) er det der forventes.

--
Jakob Paikin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-02 12:03

Jakob Paikin wrote:

> Er der ikke vel også nogle, der bruger farveprintere (af den dyre
> kaliber naturligvis)?

I den proff. del af branchen bruges specielle fotoprintere, der anvendes
to typer printere, h.h.v. blækprintere og dry sublimations printere, de
bruger begge sidebeskrivelsessproget PostScript.

Her kan godt sige at produktionsmetoden er digital, men de færdige
billeder er ikke digitale, det er bare billeder.

Når der laves fotoprint med en PostScript printer, så kan man nøjes med
en opløsning fra 80 til 100 pixel pr. tomme, det vil sige, at med
optagelser fra et 6 megapixel kamera, kan der sagtens laves print som
måler 70 x 50 cm.

Alm. billige desktop blækprintere, printer med en slags stokastisk
raster, de bruger varianter af et meget primitivt sidebeskrivelssprog
der hedder QuickDraw, og det kræver mere end dobbelt så mange pixel pr. tomme.

Jeg har lavet flg. oversigt, der viser kravene til opløsning, ved
forskellige reproduktionsmetoder:

Opløsninger til udprintning på PostScript printere og laserfotosættere:

DPI LPI LPC

dots raster raster
pr. linier pr. linier pr.
inch inch centimeter

72 36 14,5 (skærm)
80 40 16
90 45 18
100 50 20 (laserprint & fotoprint)
110 55 22
125 62 25
150 75 30 (serigrafi)
170 85 34
200 100 40
220 110 44
240 120 48 (aviser)
270 135 54 (blade og reklamer)
280 140 56
300 150 60 (alm. offsettryk & magasiner)
325 162 65
350 175 70 (exclusivt offset- & dybtryk)
375 187 75
400 200 80 (offsettryk m. stokastisk raster)

Note: (DPI) dots pr. inch er det samme som (PPI) pixel pr. inch

Omregningsformler:

LPI x 2 = DPI
LPC x 5 = DPI

DPI ÷ 2 = LPI
LPC x 2,5 = LPI

LPI ÷ 2,5 = LPC
DPI ÷ 5 = LPC

Fra : U. Pedersen

Dato : 23-03-02 10:21

On Sat, 23 Mar 2002 01:47:43 +0100, "Søren Blom" <soren@blom.dk>
wroti:

>Så brug dog de korrekte for pokker de korrekte begreber i stedet for dette
>ordkløveri
Er det ikke bare en gang flueknepperi om det hedder det ene eller det
andet

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-02 11:08

"Søren Blom" wrote:

> [...]
> hver fotograf ved sku da at man ikke kan fremkalde et digitalt
> billede. Det kan kopieres ned på papir, men det har intet med

Du har for så vidt ret, en fremkaldelse kan aldrig være digital, det at
fremkalde et billede er en analog process. Og man kan heller ikke
betegne den process, hvor det digitalt optagne billede projekteres over
på fotopapiret, som digital.

Det er dem som laver reklamer, der forsøger at skabe en masse nye
begreber, og mange af disse begreber er temmelig vildledende.

Der er f.eks også mange der snakker om et "digitalt billede". Et billede
er et billede, og det kan aldrig være digitalt, et billede kan være
optaget med et digitalt kamera, men det lyder jo ikke så smart.

Og begreberne "digital fotografering" og "digital fotograf", er også
noget vrøvl, vi er fotografer og vi fotograferer når vi tager billeder,
hverken mere eller mindre.

Nogle fotografer bruger kameraer der digitaliserer billedet, og andre
bruger kameraer der gemmer billedet på en analog film.

Men tag det roligt, der er ikke behov for "eder", og vi må nok indstille
os på at acceptere forvirringen, jeg kan heller ikke sige mig fri for at
bruge disse begreber, selv om jeg godt ved at de er vrøvl.

Fra : HB Nielsen

Dato : 23-03-02 18:13

Man siger jo også linser selvom at det hedder objektiver (linser er noget
man får hos en bager)
HB

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-03-02 18:47

Sat, 23 Mar 2002 18:13:00 +0100, skrev "HB Nielsen"
<hb_nielsen@hotmail.com> noget i retning af:

>Man siger jo også linser selvom at det hedder objektiver (linser er noget
>man får hos en bager)

Uden at der skal gaa leksikon i denne traad, saa bestaar et objektiv
lige som en kikkert vel af linser, der er afstemt i forhold til
hinanden, eller har jeg sovet i timen ?
--
Thomas Jensen

Og nej, jeg skifter ikke til ISO Charset !

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-02 21:23

Thomas Jensen wrote:

> Uden at der skal gaa leksikon i denne traad, saa bestaar et objektiv
> lige som en kikkert vel af linser, der er afstemt i forhold til
> hinanden, eller har jeg sovet i timen ?

De er til dels rigtigt, det kaldes linseelementer...

Fra : Soren Pedersen

Dato : 25-03-02 10:18

Er du klar over at når du peger på andre er der 3 fingre der peger på dig
selv ???
Dit indlæg er da et sublimt udtryk for ordkløveri....Bortset fra det kan jeg
nu ikke se hvorfor der skal gøres et problem ud af nogle tekniske finesser -
Når alle ved hvad alle mener når alle snakker om fremkaldelse.....
I modsat fald er der flere hundrede (tusinde ?) udtryk og vendinger der skal
laves om eller forbydes.

Mvh
/Søren
--
Kig billeder og "Mini-marked" på www.sitecenter.dk/tinaogsoeren

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-03-02 11:23

> [...]

>ved sku da at man ikke kan fremkalde et digitalt billede. Det kan kopieres
>ned på papir, men det har intet med fremkaldelse af gøre.

Har du bemærket de såkaldte vindmøller, som vi de senere år har
fået opstillet rundt omkring i landskabet? Hvor meget mel tror
du, de maler?

--
Allan Olesen, Lunderskov.