Dansktopmusik invaderer rockfestivaler
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-03-02 23:24

DANSKTOPMUSIKKEN STORNMER FREM BLANDT DE UNGE

Johny Reimer var gæst i Sigurds Ulvetime og fortalte at han de sidste år er
blevet booket til at give koncert på mange af de store musikfestivaler for
de unge. Han syntes at det var meget sjovt når der står 5.000 unge med
tyrolerhatte og skråler med på dansktopsange og klapper løs. Senere tager
han så hen til det lokale plejehjem hvor san synger de samme sange og de
gamle klapper til nøjagtig de samme sange. Jeg synger nøjagtig de samme
sange, sagde han. At man kan får helt unge til at juble løs til
dansktopsange og så bagefter tage hen til deres bedsteforælde og få dem til
at juble til nøjagtigt det samme. Det syntes han var bemærkelsesværdigt.
Sådan har det ikke været før.
Birthe Kjær tager også rundt til mange festivaler og giver koncert. Her
synger de unge også med i vilden sky til Arevi derti franz o.s.v. - Bagefter
kan man erfare at hun er på Dansktoppen lørdag kl. 11. Sjovt, ikke.
Sidste sommer var jeg selv til Blå Fjord Rock-festival i Nykøbing. her
hørte jeg Rock Nalle synge Min Amanda og Goe gamle fru Olsen. På scenen blev
han efterfulgt af danktopgruppen Jutlandia. Så gyngede det løs med Gid du
var i Skanderborg og Smilende Sussi. Helt unge mennesker jublede og sang med
til både rock Nalle og Jutlandia.
Jo, der er da lyspunkter i det fjerne. Dansebandsfestivaler slog også
alle rekorder i Sverige og Norge sidste år. Dansktopfestivalen i Vilsund
(Thy) slog også rekord sidste år. Der var gang i den til både Kandis og Kim
Og Hallo.

Hilsen Åge

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 23-03-02 03:06

> DANSKTOPMUSIKKEN STORNMER FREM BLANDT DE UNGE

Hej Åge
Der er stor forskel på reel musiklidenskab og kitsch.
For de fleste unge er dansktop bare kitsch, musik man skaber sig til og
morer sig med, fordi man netop IKKE bryder sig om det og finder det
tåbeligt. Jaja, de synger med, råwer og danser, men det er ikke en oprigtig
kærlighed til musikformen....snarere en hån.

Masser af musikere oplever at blive opfordret af ganske unge, til at spille
"Himmelhunden", "Fiskeren fra Hvide sande" , "Tyroler hatten" og "Jeg er så
glad for min cykel"...for at få "folk til at synge med, gang i den og more
sig", men det er mest for at gøre musikeren til grin.

Lidt sær form for humor...tja måske, men ikke destomindre ...et faktum for
mange danske musikere.
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 23-03-02 10:48

Flying Hotdogs <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> wrote in message

> [...]

> glad for min cykel"...for at få "folk til at synge med, gang i den og more
> sig", men det er mest for at gøre musikeren til grin.

Det er jeg absolut ikke enig i. Kitsch-dyrkelse har intet med hån at gøre.
Indenfor litteratur defineres det som noget med en bevidst fejllæsning af en
tekst, altså ikke en misforståelse eller en nedgørelse, men at man forstår
en tekst som noget andet, end det den oprindelig var tænkt. Det er jo heller
ikke meningen at man skal grine ret meget af de gamle Morten Korch-film, men
det er jo ikke en hån imod filmene, at man i dag bevidst "læser" dem
anderledes. Og Johnny Reimar er ikke den første der oplever det her hjemme;
Poul Kjøller var jo et megahit blandt unge mennesker for år tilbage - også i
kitsch-sammenhæng måske lidt blandet med noget barndomsnostalgi. Jeg tror
ikke på at unge mennesker ville stå til en Johnny Reimar koncert udelukkende
for at håne ham i en helt time. Men du har ret i, at det ikke er, hvad man
ellers ville kalde "oprigtig kærlighed til musik"... Det er musik som
underholdning og kun underholdning...ikke kunst. Jeg mener ikke at det er
for at gøre grin med noget som helst - i de fleste tilfælde. Kitschfænomenet
er blot en af de tydeligste tendenser i vores samfund i dag og har især ramt
den yngre generation.

Hilsner
Ulrik

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-03-02 12:07

Ulrik Lauritzen <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7hj3d$pi0$1@sunsite.dk...

> [...]
Kitschfænomenet
> er blot en af de tydeligste tendenser i vores samfund i dag og har især

_________________

Ja, mange dansktopplader opfatter jeg på samme måde. Teksten er lidt
tsk.tsk.tsk.. Men så slår man takten og synger med alligevel og griner og
ryster på hovedet. Og synes at den har en rigtig god rytme og at
instgrumenterne er fine. ITil Blå Fjord Rock skrålede man med på Gid Du Var
I Skanderborg.

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 23-03-02 13:27

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Ulrik
Vi er slet ikke uenige, ....blot en forskel i valg af ord

mvh/Flying Hotdogs

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 23-03-02 14:17

> [...]
> >
> Hej Ulrik
> Vi er slet ikke uenige, ....blot en forskel i valg af ord

Jamen det er jo alletiders ... bare vi er enige om, at det ikke er pænt at
håne folk.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-03-02 12:03

Jamen for mig er det da helt fint. Jeg ryster da tit selv på hovedet og
griner af mange af teksterne, når jeg synes at de er for sentimentale eller
skabede. Hovedsagen er da at musik-genren stormer frem blandt de unge. De
får kendskab til den og får et solidt fodfæste blandt dem. Hvad grunden til
at de synger med er da lige meget. Bare musikken stormer frem.

Flying Hotdogs <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c9be30d$0$58853$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Enzo

Dato : 23-03-02 12:12

> [...]
til
> at de synger med er da lige meget. Bare musikken stormer frem.

Gu er det da ikke lige meget. I følge den logik ville det også være lige
meget hvis lille Hans fra 5. klasse blev mobbet dagen lang. For han ville jo
få opmærksomhed, og karakteren af opmærksomheden ville være ligegyldig.
Den eneste forskel er, at Johnny Reimar får penge for at blive mobbet. Og
måske at han ikke har opdaget det.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 23-03-02 17:28

Således skrev "Enzo" <anso@tdcspace.dk> i dk.kultur.musik Sat, 23 Mar
2002 12:12:18 +0100:

>Den eneste forskel er, at Johnny Reimar får penge for at blive mobbet. Og
>måske at han ikke har opdaget det.

Jeg mener at det var salig Povl Kjøller, der engang sagde at han
egenligt godt kunne tænke sig at pudse en kultursociolog på hele det
virak, der opstod omkring ham og hans koncerter.

Hvis det viste sig at det var fordi folk generelt tog pis på ham, så
ville han være ked af det hele vejen ned til banken...

Knud
--
God is real... unless declared an integer...

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-03-02 14:18

Birthe Kjær OG Johny Reimer får selskab af:
BJØRN OG OKAY SOM OGSÅ STORMER FREM BLANDT DE UNGE

Min bemærkning om at Bjørn Og Okay nok snart invaderer orange scene i
Roskilde er nok ikke helt forkert. Bjørn og Okay fortæller på danmarks
førende musiknyhedsside "Dansktoppen subnet" om at de, efter i mange år kun
at have spillet for det modne publikum, nu også er genstand for stor
interesse fra de unge. Efter at Den Gule Flyver hittede på danske diskoteker
(med 25 års forsinkelse) vil de unge nu ud at se os live. Det er fantastisk
at opleve at de nye generationer kommer til. Nu er det børn og børnebørn til
vore trofaste poublikum i 60-erne som står og synger med - det varmer,
fortæller gruppen.
Derfor vil mange unge og ældre nok glæde sig til DR TVs Musikbutikken
lørdag den 31. marts. Da giver Danmarks topgruppe koncert.

Hilsen Åge
(Dansktopmusik: nu også for de unge)
______________________

Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7idv8.3vv9bfp.1@joshua.winck.dk...

Fra : Peter G.

Dato : 24-03-02 14:32

In article <3c9dd4b1$0$87798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Åge
Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> wrote...

> Birthe Kjær OG Johny Reimer får selskab af:
> BJØRN OG OKAY SOM OGSÅ STORMER FREM BLANDT DE UNGE
>
> Min bemærkning om at Bjørn Og Okay nok snart invaderer orange scene i
> Roskilde er nok ikke helt forkert.

Hehehe. Humor det har du, Åge ;)

Det ville jeg godtnok gerne se. Bare for kitch-værdien.

NP: Lewis Taylor - Lewis II

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Indfør Systembolaget og begræns privatbilismen.

Fra : Troels

Dato : 24-03-02 15:00

Er der ikke fejl i emnet? Skulle der ikke have stået "Dansktopmusik
invaliderer rockfestivaler"?

/Troels

Fra : Michael Petersen

Dato : 24-03-02 17:30

> [...]
> Birthe Kjær tager også rundt til mange festivaler og giver koncert. Her
> synger de unge også med i vilden sky til Arevi derti franz o.s.v. -

Lad dem bare komme til Roskilde så skal jeg sørge for de får en modtagelse
der ville få optøjerne til Sex Pistols til at ligne det rene ingenting. Det
kan godt være Johnny reimer kommer til at synge med en let læspen bagefter
men hvad fanden det kan jo kun blive bedre.

Michael