Kirkeårets latin oversat til dato?
Fra : Jette Pedersen

Dato : 22-03-02 22:19

Hvor finder jeg en oversættelse af f. eks. "D. lætare 1748" til en dato?
Jeg ved/tror, at det er 4. søndag i fasten 1748, men det har ikke bragt
mig meget nærmere end "nok i marts".

Fra : Bent E.

Dato : 22-03-02 22:26

> [...]
dato?
> Jeg ved/tror, at det er 4. søndag i fasten 1748, men det har ikke

4. søndag efter fastelavn, som er den 14. marts 1748.

Mvh
Bent E.

Fra : Asger Andersen

Dato : 23-03-02 00:15

Bent E.

En lille rettelse du skriver at Dominica: Laetare,Midfaste, 4de Søndag i
Fasten.>>>>skulle være den 14 . marts 1748 det er ikke rigtig du skal en
gang længere ned for det er den 3de Søndag i Fasten du har opgivet <<<<
Den rigtige dato er Søndag den 24 marts 1748 efterR.W.Bauer. og bliver
opgivet som Midfaste.Og det er på side 59 , i calenderen.

Med venlig hilsen
Asger Andersen

Fra : Bent E.

Dato : 23-03-02 11:41

> [...]
> Den rigtige dato er Søndag den 24 marts 1748 efterR.W.Bauer. og bliver
> opgivet som Midfaste.Og det er på side 59 , i calenderen.

Arne
Tak for oplysningen, du har ret.
Mit "Dominica" program kan åbenbart ikke finde ud af det.
Det giver forskelligt resultat (14. eller 24. marts), om jeg søger det
ene eller det andet sted, (Søndags Navn/Søndags Nr.).

Mvh
Bent E.

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-03-02 10:09

Du har brug for to ting:
En fremmedordbog - jeg bruger den tyske Duden - til at fortælle hvilken
placering i kirkeåret d. lætare har.
Dernæst den omtalte Bauer: Calender for Aarene fra 601 til 2200 efter
Christi Fødsel, Genoptrykt 1968 ved dansk Historisk Fællesforening, Viborg.

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 23-03-02 15:22

Du kunne måske også klare dig med en enkelt ting, nemlig program DAGE.
Det ville her have givet dig den rigtige dato på mindre end 30
sekunder, alt iberegnet fra åbning af programmet til resultatet
forelå.
Og så er det gratis.
M.v.h.
O.C.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 23-03-02 15:41

"Otto Chr. Thygesen" <thygesen@email.dk> skrev i melding
> [...]
> Det ville her have givet dig den rigtige dato på mindre end 30
> sekunder, alt iberegnet fra åbning af programmet til resultatet

Jeg prøvde å laste ned Dage en gang, men når jeg skal søke
så kommer det opp noe med Win Zip. Uansett hva jeg da
trykker på er det umulig å komme inn på selve kalenderen.
Nå har jeg lastet det vekk igjen, fordi det ikke var vits i å
ha noe jeg ikke kommer inn på likevel. Hva er det som er
feil? Kanskje noe kan legge inn filen, slik at jeg kan prøve å
laste det ned pånytt igjen?

Anne Lise Hovdal

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 23-03-02 17:02

Det ser ud til, at du har haft problemer med at udpakke
installationsprogrammet. Jeg sender dig en email om sagen.
M.v.h.
O.C.