sansefænomener i tog
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-03-02 18:15

Kender I disse sansefænomener?
Man er et barn, som kigger ud af vinduerne på et tog.
Toget kører i en kurve, og man ser horisonten ud af vinduet, som om den
ligger meget lavt, eller meget højt.
Eller et andet: Man står i den bageste vogn og kigger bagud (det var noget
man kunne i gamle dage) mens toget kører et stykke tid, hvorefter man kigger
ned på gulvet og sanser at gulvet "vokser" opad mod en?
Det modsatte fænomen må vel være gældende for lokomotivførere: at gulvet
"vokser" nedad, når man har kigget ud i et fremstormende landskab i længere
tid? Den "sideværts" sanseoplevelse synes jeg desværre er forsvundet med
alderen.
Så er der et andet spørgsmål. Hvorfor kan jeg læse i en bog, mens jeg kører
i tog, uden at blive "svimmel", hvorimod jeg øjeblikkelig bliver svimmel,
hvis jeg læser et par linier, mens jeg sidder i en bus? Og hvorfor bliver
jeg ikke svimmel i en bus, der kører i mørke? Hvis det er lyst, skal jeg
helst sidde og "køre med". Er det bare noget psykologisk, eller hvad?
Mvh.

Herluf Holdt, DK-3140
- -
. . . Vi var otte mand. De fire lagde sveller, og de fire
lagde skinner, og lige i hælene på os kom aftentoget.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-03-02 20:30

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
længere
> tid? Den "sideværts" sanseoplevelse synes jeg desværre er forsvundet med

Grunden til, at du oplever, at disse ting sker, er, at når du kigger på
ting, der bevæger sig, korrigerer hjernen for den bevægelse, du ser, sådan
at du stadig kan få et indtryk af det landskab, du kigger på. Hjernen
fortsætter imidlertid med at korrigere på samme måde, et lille tid efter, at
du er holdt op med at kigge på kandskabet, der bevæger sig væk fra dig. Det
giver naturligvis en sjov effekt, når man eksempelvis kigger på noget
nagelfast så som et toggulv, for det vil jo så se ud til at bevæge sig hen
mod en.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-02 21:51

Christian R. Larsen skrev:

>Grunden til, at du oplever, at disse ting sker, er, at når du kigger på
>ting, der bevæger sig, korrigerer hjernen for den bevægelse, du ser, sådan
>at du stadig kan få et indtryk af det landskab, du kigger på.

Lidt som en sømand der går i land og 'ruller'.

En sømand bliver antastet af en ældre luder.
- Hvorfor går du så underligt?
- Fordi jeg har været på et gyngende skib i seks måneder.
- Sludder og vrøvl. Jeg har været luder i 20 år, og jeg går sgu
da ikke sådan her. (*)

(*) betyder at luderen laver samlejebevægelser med hofterne mens
hun går)

--
Bertel

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 23-03-02 12:52

> [...]
> Man er et barn, som kigger ud af vinduerne på et tog.
> Toget kører i en kurve, og man ser horisonten ud af vinduet, som om den

Det skyldes at den centrifugalkraft toget og du udsættes for bliver ophævet
af den hældning toget har rundt i kurven... Kurverne bliver designet til at
toget skal køre med en bestemt hastighed så passagererne ikke skal 'opdage'
at toget drejer...

Det er samme effekt der gør at en motorcyklist oplever at han bliver presset
lige ned i sædet selvom han ligger ret meget ned i en kurve......

Ligeledes er det det samme der gør, at du først opdager at et fly 'drejer'
når du kigger ud af vinduet og kun kan se enten jord eller himmel (ingen
horisont..) *vel at mærke hvis flyet bliver fløjet ordentligt :)*

--
-Lasse-

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-03-02 13:43

"Lasse Leegaard" <Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk> skrev:
> [...]
> når du kigger ud af vinduet og kun kan se enten jord eller himmel (ingen
> horisont..) *vel at mærke hvis flyet bliver fløjet ordentligt :)*

Tak for en god forklaring på fænomenet, som jeg helt og holdent køber.
Jeg sidder bare tilbage med spørgsmålet om "alderen/erfaringen" miljøskader
"gamle drenge,m/k"?
Eller har jernbanerne ændret forholdet kurvehældning/hastighed sådan at
horisonten bliver der, hvor horisonter høre hjemme? Jeg kender som
inkarneret ungkarl ikke noget "uspoleret" ungt menneske at spørge om det der
med horisonters vandren op og ned under togkørsel.
Med venlig hilsen
Herluf Holdt.
- - nysgerrig amatør og jernbaneentusiast.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-03-02 14:08

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]
> Eller har jernbanerne ændret forholdet kurvehældning/hastighed sådan at
> horisonten bliver der, hvor horisonter høre hjemme? Jeg kender som

Jeg tror ikke der er ændret ret meget på hvor meget sporene hælder
til siden i svingene. Hvis der endelig skulle være foretaget ændringer,
tror jeg nærmere de har lavet hældningen *større*.

Hvis hældningen fx er på 5°, vil man opleve at horisonten synker med
5° uanset hvor hurtigt toget kører gennem kurven. Til gengæld vil man
blive presset til højre eller venstre alt efter om toget kører
hurtigere eller langsommere end den fart sporets hældning er optimeret
til.

Men prøv dog at spørge på news:dk.fritid.jernbaner . Dér véd folk
utvivlsomt alt om hvor store hældninger der er tale om.

I nogle lande har man »kurvestyrede« tog der selv kan lægge sig ned
i svingene selvom sporene ikke hælder (ligesom en motorcyklist gør).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-02 14:13

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Eller har jernbanerne ændret forholdet kurvehældning/hastighed sådan at
>horisonten bliver der, hvor horisonter høre hjemme?

Det kunne tænkes at man har rettet mange kurver ud således at den
nødvendige hældning er blevet mindre. Jeg har nu ikke nogen
erindring om en væsentlig ændring, og jeg har kørt i tog jævnligt
lige siden jeg var barn.

>- - nysgerrig amatør og jernbaneentusiast.

Ved du at der findes en gruppe om jernbaner? Ikke fordi du ikke
må spørge her, men når du nu er entusiast. Den hedder
dk.fritid.jernbaner.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-03-02 14:56

"Bertel Lund Hansen" skrev:
> Ved du at der findes en gruppe om jernbaner?
> dk.fritid.jernbaner.
Det er netop min "hjemmegruppe". Men jeg turnerer dagligt herhen i
dk.videnskab fordi jeg ikke lige fornemmer at vi jernbanenørder er hjemme i
"perceptionens psykologi" og alt det der andet videnskab.
Med venlig hilsen Herluf Holdt, DK-3140