Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
V: Mellemformat 6x6
Fra : Lars

Dato : 22-03-02 14:53

Hej
Jeg tænker på at købe et brugt mellemformatskamera - helst "6x6" som
suplement - til SLR og digital.

Er der nogen der ved hvad man skal købe og til hvilken pris- og om der er
nogen der kan bruge EOS AF-objektiver?

På forhånd tak.

Lars

Fra : itgrafen

Dato : 22-03-02 15:39

"Lars" skrev d. 22-03-02 14:53 dette indlæg :
> [...]
> suplement - til SLR og digital.
>
> Er der nogen der ved hvad man skal købe og til hvilken pris- og om

Jeg er ikke helt sikker på det med Cannon eos optikker, men prøv at
tjekke Mamia. Jeg mener at der er noget der.
Ellers så er der jo Hasselblad (jeg ved godt at de er dyre, det er
derfor jeg ikke selv har et endnu) Hasselblad kan du
eksempelvis bruge Contax optikker 35 mm optikker til, og jeg ved godt at
de også er dyre. Men det er kram.
Det gode ved det fleste 6 x 6 kameraer er at de er opbygget så simpelt
at de næsten aldrig bliver slidte eller gamle,
jeg mener godt at du kan kigge på et brugt, hvis du har lyst.

venlig hilsen
Dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 22-03-02 15:47

Hej Lars
Jeg går ud fra at du selv skal lave dine mellemformat foto`s "6x6" i et
"gammeldags" mørkekammer. Selv fremkalde o.s.v.
Du kan ikke bruge dine objektiver fra 135mm formatet (24x36) til 120mm (6x6)
formatet.
Skal du have udskiftelige objektiver i system 120mm bliver det lidt dyrere
end hvis du kan nøjes med et brugt mellemformat kamera med fast brændvidde.
Du kan købe en god gammel brugt Rolleiflex som er istandsat til ca. 5000.-kr
Eller en Mamiya C330-220 med udskiftelig optik for ca. 5000.-kr
Eller et af de mange kameraer i 4½x6 cm format. de fås også brugt til
5-10.000-kr
En god gammel Hasselblad med normaloptik og A12 magasin kan også købes for
8-10.000-kr
Endelig er der 6x7cm formatet som Pentax bl.a. bruger til sit Pentax67 det
er et fremragende kamera med udskiftelig optik. Det kan købes til meget
fornuftige priser brugt. Men selvom det sælges billigt skal du nok regne med
mindst 10.000-kr for at komme ordentlig igang.
Hilsen Flemming Aagaard

Fra : Gert Hansen

Dato : 22-03-02 16:56

Hej

Mellemformat kan anbefales. Har haft forskelligt, men har skiftet til et
gammelt Hasselblad. Fotooplevelsern og arbejdet med motivet i søgeren får en
helt anden dimension i 6 x 6.

Prøv at følge med på eBay i Tyskland eller USA (www.ebay.de eller
www.ebay.com). Jeg har købt en del på auktioner derigennem, bl.a. min
Hasselblad - hus, skaktsøger, normaloptik og to A12 magasiner for 7.800
incl. overførsel af penge og forsendelse fra Tyskland.

Har også købt lysmåler, flashmåler samt diverse smågrej med held.

Det er ikke så farligt som det lyder og priserne er meget mere spiselige
end.....

Hilsen og god fornøjelse

Gert Hansen

gert@mad.dk

Fra : itgrafen

Dato : 22-03-02 19:26

Der kan anvendes optik fra 35 mm kamera på eks. Hasselblad.
Hvis du forhører dig i de rigtige fotobutikker vil du kunne få fortalt
at man med en enkelt
mellemring kan anvende sine Contax optikker på sit Hasselblad og omvendt
Hasselblad til
Contax/Yasica.

venlig hilsen

Dorthe Sandberg

http://www.kandu.dk/

Fra : Langgaard

Dato : 25-03-02 21:57

Hej

Dorthe for h...... man kan ikke bruge Contax (Zeiss) fra småbillede til
6X6, de dækker ikke formatet !

Det er nok noget du har hørt fra Japan Photo, de eneste der kan komme med
sådan noget !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Poul B-H

Dato : 26-03-02 19:05

Lars
Du kunne jo gøre det modsatte og købe objektiver til dit 6x6 og så bruge dem
på EOS'en også !!
http://www.cameraquest.com/adaptnew.htm

Poul B-H
PS: Langgård! Vær nu sød!

Fra : TL

Dato : 26-03-02 22:26

Langgård .. Det er ikke kun i Japan Foto du kan blive udsat for den slags
ting ! Da jeg forespurgte hos en anerkendt
københavnsk fotohandel ( bag Det KGL Teater ) om Hasselbladoptik kunne
anvendes på Nikon huse fik jeg at vide det ikke kunne lade sig gøre ! Jeg
fik at vide at de ikke ville kunne focusere , det begreb jeg ikke så en
forespørgsel hos Fa. Novoflex bekræftede min mistanke om et dårligt råd,
med haring og nika ring kunne det sagtens lade sig gøre , selvfølgelig
fuldstændig manuelt og stop-down lysmåling.

tl

<3ca0b7bd$0$87875$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-02 21:05

Lars wrote:

> Jeg tænker på at købe et brugt mellemformatskamera - helst "6x6" som
> suplement - til SLR og digital.

Hvis du kan/vil nøjes med 6 x 4,5 cm så tag et kik på flg:

En af de ummidelbare fordele ved 6 x 4,5 cm formatet, er at det giver 15
billeder på en 120 film, man bliver jo ret hurtig træt af at kopiere
kvadratiske billeder.

Fra : Gert Hansen

Dato : 24-03-02 10:34

Ja klart en fordel. En af ulemperne er så, at det hulens svært at få
billeder i højformat med en alm. skaktsøger. Den rager vandret ud fra
kameraet og du skal så ned på siden for at se ind i søgeren.

Gert Hansen

gert@mad.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-02 11:46

Gert Hansen wrote:

> Ja klart en fordel. En af ulemperne er så, at det hulens svært at få
> billeder i højformat med en alm. skaktsøger. Den rager vandret ud fra
> kameraet og du skal så ned på siden for at se ind i søgeren.

Det er nok også den oprindlige grund til 6x6 formatet, på den måde
udskydes valget af høj- og bredformat til mørkekammeret.

Men det har ikke længre nogen betydning, for til alle nyere mellemformat
systemkameraer, finder der forskellige typer prismesøgere, med indbygget
lysmåler og AE styring.

Fra : Lars

Dato : 26-03-02 18:15

--
Hej allesammen - og Tusind tak for hjælpen.
Jeg har lært meget her - og fundet ud af at jeg skal sætte mig mere ind i