Erfaringer med sænkekøl (Dehler Varianta)
Fra : Klavs Frisdahl

Dato : 22-03-02 11:36

Hej

Jeg har set en Dehler Varianta (21 fod).
Den har sænkekøl.

Jeg har prøvet at finge nogen oplysninger om dens sejlegenskaber, men har
ikke kunnet finde f.eks. lystal for den.

Er der nogen, der kender noget til sejlegenskaber for både med sænkekøl?

KH Klavs

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-03-02 12:18

Jeg har selv en båd med Sænkekøl. En Sailfish 18 beregnet til at sætte efter
bilen.
I en gammel test af anhængerbåde var det sailfishen der vand i kategorien
sejlegenskaber. De blev betegnet som fremragende, og jeg har da heller ikke
noget at udsætte på det.

Men ofte er kølprocenten ret lille. Således vejer kølen kun 125 ud af små
500 kg. Hvis der samtidig er 200 kg personer, tøj, og grej i båden giver det
en ret lille kølprocent. Der er da også et par stykker der har betegnet
båden som lidt jolleagtig. Om man opfatter det som en fordel eller en ulempe
er vel smag og behag.

En væsentlig fordel er at man kan gå ind på lavt vand

Der er i øvrigt flere nuværende og tidligere ejere a Sailfish der ind
imellem er aktive her i gruppen.

Men din bådtype kender jeg intet til.

mvh

Erik Breum Petersen