Trådløs WAN
Fra : Hu Kares !

Dato : 22-03-02 09:35

Jeg er på udkig efter noget trådløst udstyr der kan lave netværksforbindelse
mellem en produktionsbygning og en hovedbygning.

Der er 200 meter imellem dem og frit udsyn.

Nogen der har nogle gode idéer ?

Mvh

HK

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 22-03-02 21:21

> [...]
netværksforbindelse
> mellem en produktionsbygning og en hovedbygning.
>
> Der er 200 meter imellem dem og frit udsyn.

Ikke for at slå dine ider ihjel, men min erfaring siger mig at trådløst
udstyr er ret dyrt, så jeg vil forhøre en entrepenør hvad det koster at
grave en fiber ned.
Få evt. pris på et sådan kabel samtidig med pris på trådløs net.

Mvh
Kaj Erik Olsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-03-02 21:31

"Kaj Erik Olsen" <morial@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> grave en fiber ned.
> Få evt. pris på et sådan kabel samtidig med pris på trådløs net.

Det er klart at fiber er en bedre løsning.

Men det er neppe nødvendigt, og alt for dyrt....

Det koster da let 20.000 for at få gravet kablet ned, hvad koster
connecteringen af lyslederen og transmisionsudstyret ikke. må jeg spørge?

Fra : Arne Keller

Dato : 22-03-02 22:40

On Fri, 22 Mar 2002 21:31:02 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Kaj Erik Olsen" <morial@mail.tele.dk> wrote in message

>Det er klart at fiber er en bedre løsning.

Ja meget, hvis der virkeligt er under 300 meter så se på en OM3
MultiMode fiber.

>Men det er neppe nødvendigt, og alt for dyrt....

Det er ret let at forudsige at en trådløs forbindelse på effektivt
5-6Mbps kun vil have en forholdsvis kort levetid, afhængigt af
antallet af klienter.

>Det koster da let 20.000 for at få gravet kablet ned, hvad koster
>connecteringen af lyslederen og transmisionsudstyret ikke. må jeg spørge?

Jeg har da ofte fået gravet til 50 pr meter og 5-8 kr for et rør.
Fiberkabler kan jo variere efter hvilket system og antal fibre man
vælger.

Termineringen kan ofte gøres med crimp konnektorer.

Fiber convertere koster vel 1500 pr stk.

For mig lyder det ikke som om fiber løsningen er væsentlig dyrere, end
2 accespoints, antenner, installation m.m.
Men fibren vil have meget længere levetid.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-03-02 23:00

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Jeg har da ofte fået gravet til 50 pr meter og 5-8 kr for et rør.
> Fiberkabler kan jo variere efter hvilket system og antal fibre man
> vælger.

Det kan da godt være du kan få fiber til 50 kr/m jeg mente bare at de
kostede sådan ca 150 Kr/M for en 12 leder. Men okay man kan da nøjes med 2
leder

Men hvis du har fået gravet kanal, indkøbt kabel, og kablet kablet på plads,
for 50 kroner meteren, er det da et rent røver køb.

Hvis du skal have en kraveko, 2 mænd en dag for at krave og lægge kablet i
jorden. Er det da allerede oppe omkring de 20.000

> Termineringen kan ofte gøres med crimp konnektorer.

Ja, men det tager da hurtigt en halv dag at montere...

> Fiber convertere koster vel 1500 pr stk.

Hvor? måske for en 10 Mbit transsiver

> For mig lyder det ikke som om fiber løsningen er væsentlig dyrere, end
> 2 accespoints, antenner, installation m.m.

> Men fibren vil have meget længere levetid.

Hvis ikke den bliver gravet over

Fra : Arne Keller

Dato : 22-03-02 23:49

On Fri, 22 Mar 2002 23:00:22 +0100, "Bjarke Hansen"
> [...]

>Det kan da godt være du kan få fiber til 50 kr/m jeg mente bare at de
>kostede sådan ca 150 Kr/M for en 12 leder. Men okay man kan da nøjes med 2

Der er forskel på fiberkabler, man kan godt købe billige 12 fiber
multimode kabler til 50 kr.
Bedre kabler koster mere.

>Men hvis du har fået gravet kanal, indkøbt kabel, og kablet kablet på plads,
>for 50 kroner meteren, er det da et rent røver køb.

Jeg har måske været god til at handle
Jeg skrev at jeg havde fået gravet til 50 kr/m
Det betyder: opgravning, nedlægning af kabler og/eller rør, dækning
med sand, nedlægning af mærkebånd, reetablering af græsoverflade.

Prisen på matrialerne komer til.

>Hvis du skal have en kraveko, 2 mænd en dag for at krave og lægge kablet i
>jorden. Er det da allerede oppe omkring de 20.000

Det kan da vist kun være på Sjælland

>Ja, men det tager da hurtigt en halv dag at montere...

Nej, 1 minut pr connector og 1/2 time til kabelenden.
Alt ialt 1 time for begge ender.

>Hvor? måske for en 10 Mbit transsiver

Nej 100Mbps.
Den billigste pris jeg har hørt ved store antal er omkring 100 kr for
et færdigt print uden box.

>Hvis ikke den bliver gravet over

200 meter fiber på egen grund, så er man s... mere dum end man har lov
til.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 00:04

> Nej, 1 minut pr connector og 1/2 time til kabelenden.
> Alt ialt 1 time for begge ender.

Ja tak,,,

eet minut.... Det kan da godt være, hvis det sker på samlebånd....

Hvad med opstart, test og pakning? Kørsel osv...

Få du en installatør til at give dig et tilbud på at connectere et
fiberkabel med 24 connecteringer til 500 Kr. plus moms. så er det godt
gået.....

Godt jeg ikke skal hænge på underskudet.

Fra : Arne Keller

Dato : 23-03-02 00:19

On Sat, 23 Mar 2002 00:03:35 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

>Ja tak,,,

Du behøver ikke at takke

>eet minut.... Det kan da godt være, hvis det sker på samlebånd....

Nej, bare 12 hvert sted.

>Hvad med opstart, test og pakning? Kørsel osv...

Det kommer naturligvis til, hvis ikke han er på pladsen for at lave de
øvrige ting.

>Få du en installatør til at give dig et tilbud på at connectere et
>fiberkabel med 24 connecteringer til 500 Kr. plus moms. så er det godt
>gået.....

Hvor mange skal du have lavet ?

Jeg sagde ikke at du kunne få et tilbud på 500 kr, jeg sagde at det
tog 1 time at konnektere 2 kabelender med 12 crimp conectorer. Det er
rimelig rigtigt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 00:29

> Jeg sagde ikke at du kunne få et tilbud på 500 kr, jeg sagde at det
> tog 1 time at konnektere 2 kabelender med 12 crimp conectorer. Det er
> rimelig rigtigt.

Ja, jeg skal ikke udtale mig presis hvor langt det tager. Da jeg kun har
været lidt med et par gange til sådanne opgaver....

Men jeg synes man skal fortælle om den oprigtige slutpris. Når man snakker
om hvor meget det koster... Det at lave en sådan opgave tager jo alligevel
lidt tid. Prøv bare at tænkt dig lidt, hvor langt tid det ikke tager at
teste de 12 ledere.... Hver vej,... altså 24 test.. Og man skal løbe fra
bygning til bygning. Hvis man ikke kan få en til at hjælpe sig altså... Hvad
hvis der er en måling der er dårlig? skidt i samleledet, knækket fiber...
ork det tager sørme til i timepris....!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-03-02 21:38

"Hu Kares !" <hu_karesREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
netværksforbindelse
> mellem en produktionsbygning og en hovedbygning.
>
> Der er 200 meter imellem dem og frit udsyn.

Hvordan skal de kobles i begge ender?

Den billigste måde er nok, at koble en access pointe bridge på i den ene
ende i hovedbygningen. Og montere fx et Linklys pci netkort i en server fx
og montere derpå en ektern antenne.

Jeg er sikker på at fx www.proconsult.dk kan hjælpe jer..

de har på siden en desiret 3com "Inter Building Bridge" den koster dog 9000,
der skal nok bruges en i hver ende. Samt ekterne antenne, som beskrevet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-02 21:59

Hu Kares ! skrev:

>Jeg er på udkig efter noget trådløst udstyr der kan lave netværksforbindelse
>mellem en produktionsbygning og en hovedbygning.

Jeg skimmede lige en artikel der fortalte at trådløst netværk
sikkerhedmæssigt er hullet som en si. Jeg har dog ingen forstand
på det.

--
Bertel

Fra : Arne Keller

Dato : 22-03-02 22:41

On Fri, 22 Mar 2002 21:58:50 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg skimmede lige en artikel der fortalte at trådløst netværk
>sikkerhedmæssigt er hullet som en si. Jeg har dog ingen forstand
>på det.

Anbefalingen er vel efterhånden at køre VPN på trådløse net, udover
den indbyggede sikkerhed.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 00:56

<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg skimmede lige en artikel der fortalte at trådløst netværk
> sikkerhedmæssigt er hullet som en si.

Trådløst LAN kan (med noget ordentligt udstyr) laves sådan ca. så
sikkert, som man har lyst til.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 22-03-02 22:45

"Hu Kares !" <hu_karesREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er på udkig efter noget trådløst udstyr der kan lave
netværksforbindelse
> mellem en produktionsbygning og en hovedbygning.

Jeg vil ikke i det lange løb anbefale trådløst udstyr til opgaven.
Prismæssigt løber det hurtigt op i det samme beløb, som det koster at få
etableret en fiber/lyslederkabel. Det skal ses i forhold til forskellen du
opnår i båndbredde mellem de 2 løsninger.
Prøv at kontakte et par elektrikere der har erfaring med fiber/lysleder.

Jeg har været med til at etablere 2 løsninger, først med trådløst. Efter et
par måneder var man træt af hastigheden. Man greb begge steder til pungen
og fik etableret fiber/lysleder istedet, og er nu fuldt tilfreds (bortset
fra den besparelse man kunne have opnået ved at etablere fiber/lysleder fra
starten).

Igen afhænger det selvfølgelig af hvilke data man ønsker at overføre mellem
de 2 lokationer.

> Nogen der har nogle gode idéer ?

Alternativ til trådløst, men med højere hastighed er et laser/led link. Med
det har jeg set at man kan opnå 100 Mbit/s eller mere i
overførselshastighed. Kender dog ikke prisen.
Jeg mener at Upgrade fører disse produkter, men prøv at kontakte for mere
info http://www.upgrade.dk
eller se http://www.opticalaccess.com/products-ts.shtml

Jens

Fra : Hu Kares !

Dato : 22-03-02 23:37

ok - dejligt med en masse svar :0)

Som det ser ud nu, er det ikke bare lige sådan at skyde et kabel igennem
jorden - ihvertfald ikke direkte. Men jeg har lidt at gå videre med nu.

Tak for hjælpen

HK

Fra : Arne Keller

Dato : 22-03-02 23:54

On Fri, 22 Mar 2002 23:36:35 +0100, "Hu Kares !"
<hu_karesREMOVE@hotmail.com> wrote:

>ok - dejligt med en masse svar :0)
>
>Som det ser ud nu, er det ikke bare lige sådan at skyde et kabel igennem
>jorden - ihvertfald ikke direkte. Men jeg har lidt at gå videre med nu.

Der findes en teknik som hedder styrede underboringer,hvor man så vidt
jeg husker kan "bore" helt op til 1 km unde anden opgravning end i
begge ender.

Dette koster dog lidt mere end normal opgravning, men anvendes dog
ofte hvor der findes belægning som asfalt eller fliser, eller hvor der
findes forhindringer som man skal forbi som huse eller søer.

>Tak for hjælpen

Selv tak.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 00:07

> [...]
> ofte hvor der findes belægning som asfalt eller fliser, eller hvor der
> findes forhindringer som man skal forbi som huse eller søer.

Ja man graver et hul i begge ender... Sætter en sådan lang jerndimmer ned i
jorden, og husker vatterpasset... Hvor den skyder sig ind igennem jorden vha
trykluft....

Så er problemet bare, hvis der kommer noget i vejn,, et træ, stor sten
osv....

Hvis nu bare idioterne på vores vej, havde brugt denne betode.. Havde vi
ikke idag en vej, med 50 brønddæksler og en totalt ødelagt vej..... Man
kører ski slaglum ned igennem....

Fra : Jens

Dato : 23-03-02 14:30

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Der findes en teknik som hedder styrede underboringer,hvor man så vidt
> jeg husker kan "bore" helt op til 1 km unde anden opgravning end i
> begge ender.

Ja, tag et kig her: http://www.ets-nodig.dk/
De var en af underleverandørerne da vores antenneforening skulle have
gravet 3 rør ned i Odense midtby. Kommunen gav ikke lov til at grave hele
fortovet op, så ovenstående firma blev brugt.
Maskinen de benyttede kunne klare 200 mtr. boringer af gangen.

> Dette koster dog lidt mere end normal opgravning, men anvendes dog
> ofte hvor der findes belægning som asfalt eller fliser, eller hvor der
> findes forhindringer som man skal forbi som huse eller søer.

Netop, se ovenfor.

Jens

Fra : Hans

Dato : 26-03-02 03:58

> ok - dejligt med en masse svar :0)
>
> Som det ser ud nu, er det ikke bare lige sådan at skyde et kabel igennem
> jorden - ihvertfald ikke direkte. Men jeg har lidt at gå videre med nu.

Inden du beslutter dig så prøv lige og kig på dette link:

http://www.teledanmark.dk/menu/sm0782.htm

mvh
Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 00:58

On Fri, 22 Mar 2002 09:34:54 +0100, "Hu Kares !"
> [...]

> mellem en produktionsbygning og en hovedbygning. Der er 200 meter imellem dem

Det er lidt svært at forholde sig til opgaven, når du ikke
skriver noget som helst om kravene (primært båndbredde).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/