Beregning af E-felter
Fra : Jes Hansen

Dato : 22-03-02 08:23

Hej Gruppe!

For et par dage siden blev jeg udsat for en opgave, jeg ikke lige ved
hvordan man løser. Håber på lidt hjælp her

Opgaven handler om en (uendelige lang) ladet cylinder med jævnt fordelt
positiv ladning med linieladningstæthed lambda. Først skal man finde
E-feltet omkring den. Let nok (Gauss-cylinder argument). Så skal
potentialet findes. Let nok (integrer fra et punkt til der man vil finde
potentialet). Den sidste del af opgaven var dog ikke helt så let. Her
har man fire af sådanne cylindre der er sat på følgende måde:

O O O O
+ - + -

Hvor O er en cylinder og +/- er dens positive eller negative
ladning(stæthed lambda). En anden konfiguration er givet som:

O O
- +

O O
+ -

hvor der på begge tegninger er a mellem nabostænger. Opgaven lyder nu
stille og roligt. Hvilken konfiguration har den laveste energi, og
hvorstor er energi forskellen er meter?

Jeg ved godt at man skal finde energien som integralet af E-feltet i
anden, men hvordan finder man feltet i de to tilfælde?

Med venlig hilsen
Jes Hansen