Spansk blod i årerne?
Fra : Anders Buch-Jepsen

Dato : 21-03-02 23:51

Hej,

Er der nogen derude som nedstammer fra de spanske hjælpetropper i Danmark i
1808, eller som har informationer herom?

Jeg er igang med at skrive noget om efterkommerne efter de mange soldater og
har været igennem en del litteratur, og hvad det ellers er muligt at finde
på Nettet. Indtil nu har jeg dog kun fundet generelle oplysninger.

Derfor leder jeg efter lidt mere specifikke oplysninger;
- hvordan ser fx. dit slægtstræ ud?
- Er dine forfædre ukendte spaniere, eller navngivne, og om det i det hele
taget er skrevet ind i kirkebogen?
- Måske har du kunnet følge sporene i Spanien?
- Kender du til familiens accept/fordømmelse af omstændighederne.
- Er du evt. i besiddelse af dagbogsnotater eller lignende som kan belyse
situationen?

Alle oplysninger har interesse. Skriv gerne direkte til mig på
anders@buch-jepsen.dk

Med venlig hilsen

Anders Buch-Jepsen
Århus

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 22-03-02 21:13

Hej Anders.
Jeg er stødt på 2 bøger, som behandler spaniolernes møde med de danske
piger:

Svend Aage Maarssøe: Slægtsbog for Slægten efter Spanieren Augustin
Miquelsen. 1957.
og
Slægtsbog for efterkommere efter Isidoro Panduro, tjener på Hverringe, Viby
sogn, født 1787. Udarbejdet af Dansk Slægtsforskning i Fredericia 1980.

Begge bøger kan lånes på Statsbiblioteket.

Se desuden artikler om Uffe Ellemann-Jensens spanske aner i tidsskriftet
SLÆGTEN-Forum for slægtshistorie, nr. 19 og 20, 1999.

Mvh.
Ole Bech Knudsen