Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta Dimage X, godt nok?
Fra : Tommy Helgevold

Dato : 21-03-02 19:36

Hej Gruppe,

Nu er det jo godt nok lenge siden jeg har været på f.eks fotokritik og andre
steder og vist nogle billedet - og hvorfor det? Det er fordi jeg ikke kan
lide at rænde rundt med et kamera på størrelse med en Dinosaur selv om
der er mange pixler og lækker linse (Har et Casio 3.3 Mp Canon zoom linse),
og det tager sådan set rigtig gode billeder...

....MEN mit spørgsmål til mine kære fælleds foto enthusiaster (som iøvrig
nesten med sikkerhed) har bedre kunnen indenfor foto end mig har måske
en ide om hvilket kamera der er det mest praktiske og hvad man får for
pengene, specielt nu i nu ved lidt om hvorfor jeg spørger.

Jeg har "selvfølgelig" læst Dpreview og Steve's digicam's reviews af
det "nye" mikro-mini kamera "vidunder?" Minolta Dimage X, og de er blandet
i sin enthusiasme for dette kamera. Dpreview synest størrelsen er helt vild
og kan lide dens "robuste" udseende - men er ikke for vild med optikken
eller billedkvaliteten - dog skal det lige siges at de testede en
"proto-type"
i Januar.

Steve's Digicam er mildest talt over-enthusiastiske med dette kamera og
bedømmer det langt bedre, dog er de begge to enige om at f.eks kontrasterne
på billedet ikke fremkommer "fix færdig" perfekt fra dette kamera.

Jeg har "Købt" kameraet i Fredgaard for 5000....det var faktisk lidt dyrt
da man kan finde det på edbpriser for 4297,- men sådan er det nu engang.
Det jeg faldt for var størrelsen og det faktum at den har en "brugbar"
opløsning
og TIFF modus. (Og OPTISK zoom 3 x) hvor det hele zoomes internt
i kameraet (veldig praktisk!) plus det faktum at det ER værdens hurtigste
digitalkamera ;)

Hvad mener I? Har i nogle meninger om det - eller burde jeg gå ned og
bytte det til et Canon Ixus V ??

Håber I kan hjælpe mig - for jeg er lidt i tvivl .

Mvh
Tommy Helgevold

Fra : Tommy Helgevold

Dato : 22-03-02 00:55

"Tommy Helgevold" <tommyhe@*no-spam*e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener I? Har i nogle meninger om det - eller burde jeg gå ned og
> bytte det til et Canon Ixus V ??
>
> Håber I kan hjælpe mig - for jeg er lidt i tvivl .

Hehe - her var der ikke mange meninger at hente - vel det skyldes nok
at kameraet er relativt nyt og der er sikkert ikke mange af jer der
overhovedet
har dette kamera, nu har jeg brugt en god del timer på at teste det og kan
sige følgende:

Minolta Dimage X, min erfaring:

Minus sider:
-------------
- Tager ikke specielt gode 1600 x 1200 billeder, men linsen er heller ikke
ret stor, så der er en vis forståelse for det.
- USB stikket et klumrete og "gummi-stroppen" står i vejen for den når man
skal forsøge at sætte stikket ind.
- Lidt "Fiskeøje" over billederne, er specielt godt synlig ved skarpe
billeder.
- meget lille on/off knap - denne kunne med FORDEL være større, specielt da
kameraet "lynhurtig" kan tage et billede i en overraskende situation.
- Linsen er placeret øverst til venstre, og når man holder kameraet kan man
nemt komme til at placere en finger over linsen :)
- Overpriset i Danmark, billig i udlandet (Ca 3600 kr).
- Lidt lavt lydvolum på Playback
- Lidt skurrende lydkvalitet.

Plus sider:
-----------
- Revolutionerende design, OPTISK 3x ZOOm indebygget i selve kamerakassen
uden nogle "dele" der "stikker ud af kameraet".
Det var "vildt" imponerende.
- Utrolig lille, glider nemt ned i skjortelommen og vejer ikke meget, plus
at man ikke rigtig kan se at man rænder rundt med et kamera i skjortelommen
(Det kan man nu altså med en Ixus selv om den er lille). Denne er ca 1.3 -
1.4 cm "tyk" :) og mindre end den mindste minidisk jeg har set.
- Den kan optage video MED lyd.
- Den tager UDEMÆRKEDE natte-billeder! og når den bruger flashen får man
rigtig gode farver, næsten uanset afstand (indenfor 20cm - 4 meter) om
natten.
- Tager gode billeder af f.eks skærm, selv med blitz, og finder selv ud af
at balancere kontrasterne meget godt....ikke noget over/underbelyst...meget
imponerende.
- Usb tilkobling "live" ...skulle ikke installere nogen software...kunne
hænte billederene direkte fra "drevet" i kameraet... Også video-optagelserne
fungerede
direkte i windows bagefter...ikke noget konverterings software. NICE!!
- Kanongod TFT skærm på bagsiden....ikke noget problem med at se detaljer
der.
- Robust "Rustfrit stål" chassis. Oser af kvalitet, denne har jeg ikke
noget
problem med at smide ned i bukselommerne.

Og det bedste af alt......man kan bare tage den op af lommen og den er
"shoot ready" efter 1.5-1.8 sekunder (MED BLITZ)....og den fokuserer LYN
hurtig.

Meget sjovt kamera - men kun som et kamera nummer - 2!
Kvaliteten på billederne er "middelmådige" men okay.

Så siden ikke nogen af jer vidste noget om den - kunne jeg jo ligesågodt
dele de spæde erfaringer med jer.

Mvh
Tommy Helgevold

Fra : Mark Andreas Christe~

Dato : 22-03-02 06:34

"Tommy Helgevold" <tommyhe@*no-spam*e-mail.dk> wrote in message

> nu har jeg brugt en god del timer på at teste det og kan
> sige følgende:

Tak! Det var virkelig brugbart.

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : Tommy Helgevold

Dato : 22-03-02 17:21

"Mark Andreas Christensen" <machs@email.dk> skrev i en meddelelse
> Tak! Det var virkelig brugbart.
>
> Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Tak, det er jeg da glad for at høre:

en lille update:

jeg har været i byen idag for at rigtig teste kameraet i dagslys, og må sige
det er
lidt bedre end hvad jeg først fik indryk af, den giver ganske skarpe
billeder HVIS du tillader at give dig selv lidt tid til at sigte "autofokus"
området '
ind på det objekt du gærne vil have i "fokus" :)

Og eftersom den er MEGET lille....er det ingen der bemærker kameraet
overhovedet - den ligner jo også en lille minidisk. Man kan jo ikke
rigtig få øje på linsen ;)

Mvh
Tommy