overvejer at købe en brugt Cisco 1605-R ..~
Fra : bs

Dato : 21-03-02 17:08

Jeg overvejer at købe en brugt Cisco 1605-R fra 1999
til at lege med router/netværk/IOS!

Infor:
Cisco 1605-R med 8 MB DRAM og 2 MB flash
software version:
IOS IP Feature ver. 11.2(14)P
c1600-y-MZ.112-14.p

Er det en rimelig router til mit behov?
Er hukommelsen stor nok ?

Hvad synes I sådan en skal koste brugt ????

Jeg ser ofte nogle 2501 til salg for 2500,- i den Blå Avis og lign.
steder... men det er jo smartere at have en router med to
Ethernet-interfaces, når man skal bruge den til noget praktisk udover
studie-brug...

Er der nogen som har en idé om, hvad der er rimeligt at byde ?

2000 kr. eller ????????

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 21-03-02 18:01

> Infor:
> Cisco 1605-R med 8 MB DRAM og 2 MB flash
> [...]

Det kommer an på hvad du skal brugen til.

> Er hukommelsen stor nok ?

Hvis du har tænkt dig denne router i forbindelse med en ADSL løsning med NAT
og DHCP, så skal du opgradere til IOS 12.1 som minimum, og det kræver
følgende "4 MB Flash and 10 MB RAM"

> Hvad synes I sådan en skal koste brugt ????

Set ud fra at den skal have opgraderet både ram og flash så vil mit bud være
ca. et par tusinde, en ny med lidt mere flash og ram koster vistnok ca. 8 -
9.000 kr

Mvh
Kaj Erik Olsen

PS. Hvis du kan undvære DHCP, kan du opgradere til IOS version 11.3 og så
kan den udemærket køre som den er.

Fra : bc

Dato : 21-03-02 21:43

Hej!

Hvad har man i ram ---
og hvad har man i flash
på en Cisco-router ???

Hvirdan opgraderer nab sin IOS... det er da ikke noget man sådan "bare lige"
får licens til ???

Hilsen Benny

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 21-03-02 22:24

> Hvad har man i ram ---
> og hvad har man i flash
> på en Cisco-router ???

Rammen er arbejdslageret flash er det "ram lager" hvor styresystemet ligger

> Hvirdan opgraderer nab sin IOS... det er da ikke noget man sådan "bare
lige"
> får licens til ???

Man skal bruge et TFTP server og med kommandoen "copy TFTP flash" så kopiere
filen med styresystemet (IOS) til FLASH ram på routeren.
Og nej det er ikke noget man bare kan gøre, der kan jeg kun henvise til en
forhandler, for det kræver særlig adgang til www.cisco.com for at kunne
downloade IOS, men der er faktisk noget med at man betaler "Cisco fee" når
man køber et produkt og så har man ret til opgraderinger, men det gælder
vist ikke ved videresalg af routeren. Men på dette område er jeg lidt "bar"
så det kan være at en af de andre i NG kan supplere.

Mvh
Kaj Erik

Fra : bs

Dato : 22-03-02 06:32

Vil det sige, at den router som jeg privat køber (brugt) har jeg faktisk
ikke ret til at bruge styresystemet...
men jeg skal principielt betale en Cisco-fee ???

Med venlig hilsen
Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-03-02 10:23

On Fri, 22 Mar 2002 06:32:23 +0100, "bs"
<benny_sorensen@hotmail.com> wrote:

> Vil det sige, at den router som jeg privat køber (brugt) har jeg faktisk
> ikke ret til at bruge styresystemet...

Jo, men den person der sælger routeren skal betale for en licens
til køberen. (Nej, jeg ved ikke, om ham der har fundet på det har
bopæl eller familie på Sicilien).

-A

Fra : bc

Dato : 21-03-02 22:12

Hej!

Hvad har man i ram ---
og hvad har man i flash
på en Cisco-router ???

Hvordan opgraderer man sin IOS... det er da ikke noget man sådan "bare lige"
får licens til ???

Og indenfor Cisco - og IOS - er der vel kun lovligt / licensbetalt software
??????????????

Hilsen Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-03-02 23:11

On Thu, 21 Mar 2002 22:11:55 +0100, "bc"
<benny_sorensen@hotmail.com> wrote:

> Hvad har man i ram ---

Operativsystemet, når det afvikles. Det er som RAM på din pc.

> og hvad har man i flash

Flash svarer til disk på din pc; det er hvor routeren har soft-
waren liggende.

> på en Cisco-router ???

Der er forskelle på de forskellige routere. 1600-routere unden
R'et er fx. run-from-flash, så de kører koden direkte fra flash
og behøver derfor meget mindre RAM. Run-from-RAM er dog det mest
almindelige.

> Hvordan opgraderer man sin IOS... det er da ikke noget man sådan
> "bare lige" får licens til ???

Det afhænger lidt af, hvordan man har købt boxen. Om ikke andet,
bør man kunne få sin netværkspusher til at skaffe nyere software.

> Og indenfor Cisco - og IOS - er der vel kun lovligt / licensbetalt
> software

Spørger du, om folk piratkopierer IOS, eller bruger software
(dvs. feature sets), de ikke har betalt for? Ja, det gør de vel.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : bs

Dato : 22-03-02 06:30

> Spørger du, om folk piratkopierer IOS, eller bruger software
> (dvs. feature sets), de ikke har betalt for? Ja, det gør de vel.

Hm...... det er nu ikke nemt at finde på nettet!
Så jeg MÅ købe - hvad der måske i virkeligheden også er bedst for
samvittighedens skyld !

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-03-02 23:06

On 21 Mar 2002 08:07:37 -0800, beny_sorensen@hotmail.com (bs)
wrote:

> Cisco 1605-R med 8 MB DRAM og 2 MB flash
> software version:
> IOS IP Feature ver. 11.2(14)P
> c1600-y-MZ.112-14.p
>
> Er det en rimelig router til mit behov?

Det er jo ret svært at sige noget fornuftigt om, når man ikke
kender behovet. Jeg ville nok som minimum køre IOS 12.0 og IP+
(-sy-).

> Er hukommelsen stor nok ?

Jeg vil tro, du skal op i 4 MB flash for IOS 12.0 og 8 MB RAM er
formentlig også i underkanten for IP+. Slå det evt. op i release
notes på Cisco.com.

> Er der nogen som har en idé om, hvad der er rimeligt at byde ?

eBay siger 200-600$ afhængig af config.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : bs

Dato : 22-03-02 06:33

Det er svært at besrkive sit præcise behov ...

Det er mest til test-formål/selvstudie -> CCNA.
Desuden skal den fungere som router, så familiens 4 PC'er kan gå på
nettet!!!
Altså skal den have DHCP-funktionalitet! Jeg vil gerne lege med NAT/PAT.

På Kajs indlæg, kunne jeg se at den så skulle
til IOS 12.1 som minimum, og at det kræver
4 MB Flash og 10 MB RAM!

> og IP+ (-sy-).

Jeg prøvede selv at søge på cisco.com på IP+ for at finde ud af, hvad
IP+ er...???

og (-sy-) ???

Jeg fik 62 hits... men kunne ikke rigtigt se en beskrivelse af, hvad IP+
featuren er...???
Er det noget i forbindelse med VPN ???
("The IP+ feature is required for VPDN" )

Hilsen
Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 00:53

On Fri, 22 Mar 2002 06:33:27 +0100, "bs"
<benny_sorensen@hotmail.com> wrote:

> Altså skal den have DHCP-funktionalitet! Jeg vil gerne lege med NAT/PAT.
> På Kajs indlæg, kunne jeg se at den så skulle til IOS 12.1 som minimum,

DHCP Server var på 1600R første gang med i 12.0 i T train, hvor
seneste er 12.0(7)T2.

> og at det kræver 4 MB Flash og 10 MB RAM!

12.0(7)T2 kan køre i 4/8 i IP feature set.
12.1(12) kan køre i 4/10
12.2(7) kræver 4/10.

Hvis man skal køre IP Plus, skal man generelt lægge et par MB RAM
og flash til.

> Jeg prøvede selv at søge på cisco.com på IP+ for at finde ud af, hvad
> IP+ er...???

For de forskellige releases (versioner) er der forskellige
feature sets (IP, IP Plus, IP/Firewall, IP/Firewall/IPSec etc.)

IP Plus har lidt flere features end IP, men med de begrænsede
krav du stiller, kan du sikkert nøjes med IP.

> og (-sy-) ???

Et "-sy-" i image-navnet betyder IP Plus.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : bs

Dato : 24-03-02 11:08

Hej Asbjørn...

Du skriver altså til en fyr som ikke er netekspert, men vil anskaffe sig en
router for at lege med IOS!

Derfor:

> DHCP Server var på 1600R første gang med i 12.0 i T train, hvor
> seneste er 12.0(7)T2.

T train / T2 ... hvad mener man ?
Hvad står syvtallet for?
Ja, hvad står de numre i parantes efter
verisonsnumre... Er det en release nr. 7 indenfor 12.0
Altså det samme som version 12.0.7 ?

> IP Plus har lidt flere features end IP

Hvilke flere features er der i IP ???

Tak for dit indlæg

Hilsen
Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 23:17

On Sun, 24 Mar 2002 11:07:37 +0100, "bs"

> T train / T2 ... hvad mener man ?

T train er et separat release train, hvor nye features introduce-
res. Som regel kommer T train features med i næste mainline major
release.

Du vil sikkert med fordel kunne læse lidt på de udmærkede beskri-
velser her: http://www.cisco.com/warp/public/732/abc/releases/

> Ja, hvad står de numre i parantes efter verisonsnumre... Er det en
> release nr. 7 indenfor 12.0

Mja, det er maintenance level 7 i major release 12.0.

Men det er ikke nødvendigvis sådan at der er shippet 7 forskel-
lige versioner til kunderne. Fx. sprang de fra 12.2(2)T over
12.2(4)T til 12.2(8)T.

> Hvilke flere features er der i IP ???

Det afhænger af, hvilken release, man er på. For 12.0(7)T har IP
Plus følgende features, som IP ikke har:

HTH,
-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : bs

Dato : 25-03-02 10:16

God forklaring!

http://www.cisco.com/warp/public/732/abc/releases/

Fedt link! Her gennemgåes det hele...

Vil det sige, at IP Basic ikke kan køre IPsec, men det kan IP Plus ?

Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-03-02 11:57

On Mon, 25 Mar 2002 10:16:18 +0100, "bs"

> Vil det sige, at IP Basic ikke kan køre IPsec, men det kan IP Plus ?

Nej, det vil sige, at IP Plus kan køre L2TP.

Hverken IP eller IP Plus kan køre IPSec. Dertil kræves et crypto-
image (som fx. IP/DES eller IP/3DES).

-A

Fra : bs

Dato : 22-03-02 06:41

Lige et lille ekstra - spm.:

Jeg vil lave et setup som følgende:

ADSL (NetExpress) -> SOHO 77 -> PC

Men kan jeg forbinde min kommende SOHO 77'er fra dens Ethernet-udgang over i
1601-R's ene Ethernet-interface og derefter få pakkerne ud af det andet
interface.

Kan jeg lave dette setup og lege med routning mellem routerne ???

Og så kan man spørge mig, hvad grunden skulle være for at køre det gennem 2
routere. Jeg ved det er undøvendigt, og det er da også kun for i test at
lege med routing!

ADSL (NetExpress) -> SOHO 77 -> 1601-R -> PC

Hilsen
Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 00:54

On Fri, 22 Mar 2002 06:40:42 +0100, "bs"
<benny_sorensen@hotmail.com> wrote:

> ADSL (NetExpress) -> SOHO 77 -> PC

Det vil ikke virke. Med TDCs ADSL skal du have en ethernet-til-
ethernet router, og en SOHO77 er adsl-til-ethernet. Se i stedet
på SOHO71 eller 806.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : bs

Dato : 24-03-02 10:58

Øv... har bestilt en SOHO 77...

Hvorfor vil en SOHO 77 ikke virke?
Når du skriver ADSL-signal mener du så ikke et ATM-signal?

Kommer der ikke (på TDC Netexpress ADSL) først et ATM-signal ind i
ADSL-modemet...
Ud af modemet kommer der et Ethernet-signal.

Hvis man nu kobler modemet fra og kører direkte fra skillefiltret og ind i
routeren... så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle virke!

Jeg har bestilt en SOHO 77... har jeg spildt mine penge ?

Hilsen
Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 23:23

On Sun, 24 Mar 2002 10:57:30 +0100, "bs"
<benny_sorensen@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor vil en SOHO 77 ikke virke?

Fordi det du har brug for med en TDC ADSL-løsning er en ethernet-
til-ethernet router, ikke en ADSL-til-ethernet router.

> Når du skriver ADSL-signal mener du så ikke et ATM-signal?

Nja.

En SOHO77 er lavet til setup, hvor teleudbyderen leverer en ADSL-
forbindelse direkte til kunden. ADSL-forbindelsen køres med ATM,
og der er forskellige måder at køre IP over det.

> Kommer der ikke (på TDC Netexpress ADSL) først et ATM-signal ind
> i ADSL-modemet... Ud af modemet kommer der et Ethernet-signal.

Ja, basalt set.

> Hvis man nu kobler modemet fra og kører direkte fra skillefiltret
> og ind i routeren... så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle
> virke!

Det er ikke desto mindre tilfældet. ADSL er desværre ikke bare
ADSL. Der er et par dominerende producenter af den teknologi, der
driver linierne, og deres udstyr kan ikke kan snakke sammen.

TDC har desværre valgt noget andet end det Cisco har valgt.

> Jeg har bestilt en SOHO 77... har jeg spildt mine penge ?

Ja. Men ring til din netværkspusher og spørg, om han ikke kan
bytte den til en SOHO71 eller en Cisco 806.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : bs

Dato : 25-03-02 10:06

Hej!

Tak for din hjælp!

> Fordi det du har brug for med en TDC ADSL-løsning er en ethernet-
> til-ethernet router, ikke en ADSL-til-ethernet router.

med mindre jeg vil køre udenom modemet!

> TDC har desværre valgt noget andet end det Cisco har valgt.

Ikke desto mindre har jeg netop talt med kundeservice hos NetExpress.
Du supporterer ikke SOHO 77 ... men kundeservicemedarbejderen fortalte at
hun da havde haft flere igennem, som kørte med en SOHO77-router!

Hilsen
Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-03-02 11:58

On Mon, 25 Mar 2002 10:05:33 +0100, "bs"

> med mindre jeg vil køre udenom modemet!

Ja, det er så min påstand, at det kan du ikke.

> Ikke desto mindre har jeg netop talt med kundeservice hos NetExpress.
> Du supporterer ikke SOHO 77 ... men kundeservicemedarbejderen fortalte
> at hun da havde haft flere igennem, som kørte med en SOHO77-router!

Jeg har prøvet (for længe siden), og der virkede det ikke, og
både TDC- og Cisco-teknikere kunne bekræfte, at det ikke ville
virke. Jeg har ikke prøvet for nyligt.

-A