at flytte på Jorden
Fra : Desilva

Dato : 21-03-02 14:53

Læste lige dette på astronomibladet.dk

"Vores indledende analyser viser at de generelle udfordringer, der ligger i
planetarisk ingeniørarbejde er alarmerende rentable"
Princippet går ud på at ændre en større asteroides bane, så den kommer meget
tæt på Jorden og lade dem 'tappe' energi fra Jordens bane. Ganske ligesom
vores rumsonder, når de laver en "slyng-manøvre" om Jupiter for at få fart

Den er jeg helt med på, men vil sådanne menøvre ikke påvirke Jorden
drastisk?
Den er jo ikke just solid i sin struktur, så jeg forestiller mig da som et
minimum at der vil forekomme en masse jordskælv.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 21-03-02 15:26

"Desilva" <a@a.a> writes:

> [...]
> Den er jo ikke just solid i sin struktur, så jeg forestiller mig da som et
> minimum at der vil forekomme en masse jordskælv.

Hvis alle punkter på/i jorden bliver påvirket ens af en konastant
kraft, kan du ikke mærke det. Det er kun hvis der er tilstrækkelig
gradient i kraften til at skabe en tidevandseffekt eller hvis kraften
ændrer styrke og retning hurtigt nok, at du vil kunne mærke noget.
Med andre ord, så vil en lille hurtig asteroide der slynges tæt
omkring jorden give en tydeligt mærkbar sideffekt (udover at øge
jordens banehastighed), mens en større og langsommere asteroide, der
passerer i større afstand kan øge jordens banehastighed i samme grad
uden at have en mærkbar effekt.

Ideen i den omtalte metode er at bruge et meget stort antal
asteroider, som hver for sig kun påvirker jorden minimalt, men som
tilsammen giver en mærkbar forøgelse af jordens banehastighed. Dermed
kan man se bort fra accelerationsbetingede skader og tidevandseffekt.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Desilva

Dato : 21-03-02 16:03

> [...]
> jordens banehastighed), mens en større og langsommere asteroide, der
> passerer i større afstand kan øge jordens banehastighed i samme grad

Ja, det er naturligvis korrekt at hvis tyngdefeltet er langt borte, så vil
man kunne få en mere ensartet påvirkning.
Jeg læste det dog som at de skulle pasere tættere på, men artiklen på bbc
kunne jeg ikke komme til på det tidspunkt.
Spørgsmålet er vel bare hvor ensartet påvirkningen skal være for ikke at
lave ulykker. Uden at vide det, vil jeg da tro at der skal en ganske ganske
lille forskel til for at give problemer.
......*tænker en smule*...uhm.. men på den anden side, så trækker Månen
ganske kraftigt, og selvom den, i forhold til Jorden, ikke trækker samme vej
hele tiden så laver den jo ikke store Jordskælv hele tiden, så måske
planeten ikke er helt så sart som jeg troede.

Fra : Niels Langager Elleg~

Dato : 21-03-02 15:26

De henviser til en artikle på bbc.

http://news.bbc.co.uk/hi/english/sci/tech/newsid_1154000/1154784.s

I denne artiklel står

"Our Sun will increase its brightness in the next billion years or so,
and if the Earth stays in its present orbit it will be fried and all
life eliminated."

"Humans would have many thousands of years to select the appropriate
asteroid and develop the necessary technology to deflect the giant
rock in the direction of Earth"

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-02 15:44

Niels Langager Ellegaard skrev:

>"Humans would have many thousands of years to select the appropriate
>asteroid and develop the necessary technology to deflect the giant
>rock in the direction of Earth"

Lad os håbe at der ikke er en kommafejl i klidekoden til
programmerne der skal styre eksperimentet.

--
Bertel

Fra : Desilva

Dato : 21-03-02 15:59

> Lad os håbe at der ikke er en kommafejl i klidekoden til
> programmerne der skal styre eksperimentet.

Ja eller endda komma fejl i kilde koden, som du (ikke) ville udtrykke det

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 21-03-02 18:48

Desilva wrote:

> Den er jo ikke just solid i sin struktur, så jeg forestiller mig da som et
> minimum at der vil forekomme en masse jordskælv.

Der er jo heller ikke jordskælv, når månen drejer om jorden. Og
månen er meget større end selv den største asteroide i solsystemet.

-Claus

Fra : Desilva

Dato : 21-03-02 19:16

> Der er jo heller ikke jordskælv, når månen drejer om jorden. Og
> månen er meget større end selv den største asteroide i solsystemet.

Se besked fra mig 15,58