OceanMen omnimax - anbefaling
Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 21-03-02 14:38

Ville bruge et par ord på at anbefale OceanMen til de af os der normalt ikke
gider gå i planetariet, men gerne vil have en fed oplevelse i stort format.
Filmen har officielt premiere på lørdag i Planetariet, men jeg havde fedtet
mig ind til snigpremieren i søndags med tilhørende foredrag og havde glædet
mig til filmen i næsten et år.
Jeg blev ikke skuffet. Filmen er teknisk perfekt og æstetisk som kun
dykkerfotograf Bob Talbot kan gøre det. Derudover er det en fed historie om
to vidt forskellige mennesker, Pipin Ferreras og Umberto Pelizzari, og hver
deres forhold til havet, som i bund og grund er det samme. Nogle af scenerne
er så fantastiske at man ikke forstår hvordan dælen de har kunnet få både
delfiner og hajer til at optræde så fotogent i et så dyrt format, hvor der
sateme ikke må gå en centimeter film til spilde.
Det fede ved filmen er at den henvender sig til et mere voksent publikum og
faktisk er lidt ude af trit med Planetariets normale linie af produkter for
nørder i sweaters (no offense, guys!). Det fede (for mig) er også at den
vises med original engelsk narration ved den gode James Coburn. Filmen
efterlader en følelse af ærefrygt overfor havet og overfor menneskeracens
formåen, og Talbot har ydet en kraftpræstation uden lige.
Mere får I ikke at vide om filmen, for jeg vil anbefale enhver med blåt i
blodet at se dette mesterværk i det største format der er til rådighed. I
bliver ikke skuffet.

Chris