Komet på aftenhimlen
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-03-02 12:36

DR/DMI-meteorologen Jesper Tgd. fortalte onsdag aften om en komet på
aftenhimlen.
Jeg fik ikke noteret kometens navn ned, da jeg troede at der stod en hel
masse om den på Tycho Brahe Planetariets hjemmeside. Det gjorde der så ikke.
Hvor var det nu lige vi skulle kigge? Under Syvstjernen?
Mvh.
- -
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 21-03-02 13:01

On Thu, 21 Mar 2002 12:35:30 +0100, "Herluf Holdt, 3140"
<herluf@worldonline.dk> wrote:

>DR/DMI-meteorologen Jesper Tgd. fortalte onsdag aften om en komet på
>aftenhimlen.

Jeg mener at have set noget om det på bagsiden af Ingeniøren.
Prøv her:
http://cph.ing.dk/bagsiden/

Det ser desværre ud til at serveren er nede lige nu, men den kommer
nok op igen på et tidspunkt.

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 22-03-02 11:25

On Thu, 21 Mar 2002 12:01:15 GMT, mikael@ejberg.dk (Mikael Ejberg
Pedersen) wrote:

>Jeg mener at have set noget om det på bagsiden af Ingeniøren.
>Prøv her: http://cph.ing.dk/bagsiden/

UPS. Det var den forkerte bagside.

Fra : Cleaner

Dato : 21-03-02 13:28

> [...]

>masse om den på Tycho Brahe Planetariets hjemmeside. Det gjorde der så ikke.
>Hvor var det nu lige vi skulle kigge? Under Syvstjernen?

http://astronomibladet.dk

Cleaner

Fra : Rastrites

Dato : 21-03-02 20:13

"Cleaner" <cleanerm@hotmail.com> wrote in message

> http://astronomibladet.dk
>
> Cleaner

Så er det nu man ærger sig over at man bor midt inde i storbyen. Så da
Hale-Bob kometen røg forbi - underligt at tænke på at de suser rundt
derude........sætter et par ting i perspektiv. Men flot syn ikke desto
mindre :)

//Ras :)

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 27-03-02 15:39

Den hedder Ikeya-Zhang, og du kan læse om den på
http://www.tycho.dk/nyheder/marts/ny020311_1.html

....men der er ikke meget ved den. Jeg har selv lige netop skimtet den efter
10 kolde, blæsende minutter i nattemørket.

Bedst omkring 20-tiden; næsten stik vest; et godt stykke til højre for Mars

/s

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-04-02 05:14

Den bortdragende komet Ikeya-Zhang kunne stadig skimtes med det blotte øje i
aftes (heroppe fra det mørke Skibstrup). I går sås den lidt over
Andromedagalaksen i nordvest. P.g.a. månelysets høflige fravær, kan man nok
være heldig en uges tid endnu (nu bedst ved 22-23-tiden). Nu er den på vej
op under Cassiopeia.
I øvrigt første gang i mit trekvartlange liv at jeg kunne skimte
Andromedagalaksen med det blotte øje.

Mvh. Herluf Holdt, DK-3140