Måske OT: RAID onboard +/-
Fra : Thostrup

Dato : 21-03-02 12:16

Hvorfor købe et bundkort med indbygget RAID 0+1 funktion i stedet for bare
at kører RAID5 på et almindeligt bundkort?

Mvh

Thostrup

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 21-03-02 12:30

Hvilket almindeligt bundkort har Raid 5 ? Sidst jeg så en Raid 5 controller
kostede den ca 6 kKr.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Thostrup

Dato : 21-03-02 12:36

Jeg tror jeg blander flere forskellige ting sammen.
For jeg har et ASUS A7M, dvs uden onboars RAID. Men eg kører da ivrigt RAID5
på mine fem diske, eller dvs, det tror jeg da jeg gør!

Mvh

Thostrup

Fra : Soeren Elsted Hjelho~

Dato : 21-03-02 14:37

Thostrup wrote:

> Jeg tror jeg blander flere forskellige ting sammen.
> For jeg har et ASUS A7M, dvs uden onboars RAID. Men eg kører da ivrigt RAID5
> på mine fem diske, eller dvs, det tror jeg da jeg gør!

Jeg tvivler på at det helt er tilfældet, uden at kende de dybere liggende
principper bag RAID 5, det krævet vist en noget mere kompleks controller. Se
evt. på.
http://www.acnc.com/04_01_05.html

mvh.
Søren Hjelholt

Fra : EWarp

Dato : 21-03-02 21:57

"Soeren Elsted Hjelholt" <sohj00ac@student.cbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> principper bag RAID 5, det krævet vist en noget mere kompleks controller.

Det kan også gøres i software, Både Win2K( faktisk NT4 og op) og Linux kan
det.
MVH CP

Fra : Henrik

Dato : 21-03-02 22:11

Man tager f.eks.et stk pc med win 2000 og mixer med mindst 3 harddiske og
vupti har man et raid 5 med den fejltolerence som pariteten give.
Men der er selvfølgelig et minus og det er hastigheden den bliver
selvfølgelig ikke så god som hvis det er en hardware løsning. Men Raid 5 er
det stadigvæk.

Henrik

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-03-02 07:44

"Henrik" <mennefjerndette@oncable.dk> skrev....

> [...]
> hastigheden den bliver selvfølgelig ikke så god som hvis det er
> en hardware løsning. Men Raid 5 er det stadigvæk.

Sammenlignet med en onboard RAID controller(som heller ikke er en
hardware løsning med egen CPU) er der næppe den store forskel.

Eneste fordel ved onboard controllerens RAID 0+1 er at man kan køre
OS'et(NT) fra RAID'et. Det kan man ikke med NT's indbyggede RAID
mulighed.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm