mike portney-trommeslager
Fra : Daniel Vibe

Dato : 21-03-02 11:22

Vild trommeslager-kender du Mike Portney
Er der nogle der kender trommeslageren Mike Portney.
Han er trommeslager i bandet Dream Theater der er et band der spiller
progressiv rock/heavy-temmelig avanceret.
Mike Portney er simpelt hen en af de bedste trommeslagere jeg
kender.Mit gamle trommeslagerido var Lars Ulrich fra
Metallica.Indrømmet så god var/er Ulrich heller ikke (langt fra), men
kunne godt lide hans stil.Han når dog ikke Mike Portney til
sokkeholderne.Mike Portney kan spille alt (har godt nok aldrig hørt
ham spille jazz).Han er hurtig og har ingen problemer med at spille
Dream Theaters til tider anderledes rytmer, der går uden for den gænse
4/4.Han har masser af percussion på sit trommesæt.
Hvad mener du?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 21-03-02 13:32

Daniel Vibe skrev:

> [...]
> Dream Theaters til tider anderledes rytmer, der går uden for den gænse
> 4/4.Han har masser af percussion på sit trommesæt.

Jeg kender kun navnet Mike Portnoy fra Modern Drummer og
trommereklamer, hvor han jo bliver eksponeret en del. Jeg stod for
nylig i en pladebutik og var lige ved at købe en Dream Theater-plade,
men besluttede mig for at lade være - for mig erfaring siger mig, at
det sjældent er dem, der er virkeligt teknisk dygtige, der laver den
bedste musik. Teknisk dygtige folk har ofte en udpræget hang til at
blære sig på bekostning af musikken. Det bliver til musik, som man kan
lytte til med trommeslagerører, om jeg så må sige - altså musik, der
stimulerer ens trang til at eksperimentere med trommerne - men det
bliver sjældent til musik, der virkelig fremkalder nogen følelser
(andet end "hold kæft, hvor spiller han godt trommer!").

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Martin Helbo

Dato : 21-03-02 19:38

> [...]
> bliver sjældent til musik, der virkelig fremkalder nogen følelser
> (andet end "hold kæft, hvor spiller han godt trommer!").

Det er jeg ikke helt enig i. Et band som Toto har formået at skrive nogen
virkelig gode sange, og teknisk hører de også til i den bedre ende af
skalaen. Jeff Porcaro står for mig stadig som en af verdens bedste
trommeslagere, selvom Simon Phillips nu heller ikke er helt uden evner!

/Martin Helbo

Fra : Peter Kaas

Dato : 22-03-02 12:06

Det ser ud til at tråden har ændret sig lidt til "hvem er den bedste
trommeslager",
også vil jeg lige nominere en, som desværre er afdød:
Keith Moon!

Mvh
Peter

Fra : R. Pedersen

Dato : 22-03-02 09:53

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message news:<a7cjr6$svj$1@sunsite.dk>...
> [...]
> men besluttede mig for at lade være - for mig erfaring siger mig, at
> det sjældent er dem, der er virkeligt teknisk dygtige, der laver den

I visse tilfælde ja, men det er bare ikke tilfældet med Dream Theaters
musik IMHO. Jovist har de da lavet et par enkelte tracks (mest live)
hvor de lige skal agere blæreanus, men stort set alle deres albums er
kanon musik samtidig med høj teknisk kvali.

> [...]
> bliver sjældent til musik, der virkelig fremkalder nogen følelser
> (andet end "hold kæft, hvor spiller han godt trommer!").

Bare fordi musikken er meget teknisk og væsentlig anderledes end hvad
man normalt hører...er ikke ensbetydende med at det er skod. Jeg kan
godt lide den anderledes måde de laver musik på - men jo det er
rigtigt at man lige skal vænne sig til det. Nogen hader de tekniske
indlæg i sangene fordi det "lyder anderledes og ikke har en alm.
rytme".

Iøvrigt kan jeg da godt anbefale dig at købe albummet Images and
Words, samt mesterværket Scenes from a Memory. Kvalitet overalt på
linjen, både musikalsk og teknisk :)

mvh
Rene

Fra : Michael Petersen

Dato : 21-03-02 14:45

mike Bordin fra Faith No More er en fænomenal trommeslager. HAn formår
virkelig at underbygge musikken med nogle gode og fængende rytmer. Det samme
med John Stainer fra Helmet der dog kan blive en smule træls i længden.
eller selvfølgelig Stewart Copeland fra Policeh Ham er der ikke mange der
kan komme op på.
Lars Ulrich er imo ikek nogen vanvittig dygtig trommeslager men repekt for
at han var med til at starte Thrashmetal i starten af 80'erne. Det er ikke
mindst p.g.a. ham og hedengangne Cliff at Metallica kunne levere så
nyskabende musik.

Michael

Fra : Carsten Norrbohm

Dato : 21-03-02 17:24

En af mine venner har fået Mike Portney's DVD(jeg bestilte den via cdnow til
ham). Den skulle være totalt sindsyg. Generelt er hele Dream Theater bandet
gale at høre på. Jeg synes dog forsangeren stinker, men det er jo smag og
behag. Der også et specielt nummer som jeg ikke kan huske hvad hedder hvor
guitaren spiller solo sammen med keyboard spilleren og til sidst går det så
stærkt at man ikke i sin hjerne kan forestille sig hvordan de to kan flytte
fingerne så hurtigt. Men der skal ihverfald ikke være nogen tvivl om at de
er cremen når det handler og teknisk (meget) dygtige musikere. Nogle af
deres numre er rigtig seje mens andre godt kan være lidt for lir only.
Hilsen Carsten

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 22-03-02 09:47

> [...]
> Dream Theaters til tider anderledes rytmer, der går uden for den gænse
> 4/4.Han har masser af percussion på sit trommesæt.

***
Ang. sammenligningen Dream Theater/Metallica: Har I så hørt mp3'erne fra den
aften i Barcelona, hvor DT spillede alle numrene fra Masters of Puppets? Så
er der da noget at sammenligne med... *S*

Ellers er der et link her:
http://208.28.236.84/~ryan/dt/Barcelona%20Night%202/

--

Med Venlig Hilsen