trådløst netværk
Fra : Peter

Dato : 21-03-02 10:17

Jeg har 3 Pc'er + en router der skal forbindes i et trådløst netværk. Er der
noget jeg skal være opmærksom på, inden jeg køber det.? Er der nogle mærker
der er bedre end andre? Hvad kan I anbefale?

/Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-03-02 22:47

On Thu, 21 Mar 2002 10:17:05 +0100, "Peter"
<skrydstrup_peter@hotmail.com> wrote:

> Jeg har 3 Pc'er + en router der skal forbindes i et trådløst
> netværk.

Du får nok temmelig svært ved at finde en router, der køre tråd-
løst, så du skal også finde dig en lille switch. Så kan du også
køre 100 Mbps, hvis du smider et kabel i pc'erne.

> Er der noget jeg skal være opmærksom på, inden jeg køber det.?

De kalder det 11 Mbps, men du vil i praksis ikke opleve noget,
der bare minder om den performance. Regn med ca. det halve under
optimale forhold, og du vil ikke blive alt for skuffet.

> Hvad kan I anbefale?

Jeg har selv Cisco Aironet, og det fungerer vældig fint. Jeg har
tidligere brugt Lucent WaveLAN (i dag Agere ORiNOCO), og det var
også fint.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 21-03-02 23:13

On Thu, 21 Mar 2002 22:47:06 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Du får nok temmelig svært ved at finde en router, der køre tråd-
>løst, så du skal også finde dig en lille switch. Så kan du også
>køre 100 Mbps, hvis du smider et kabel i pc'erne.

Orinoco RG 1000 kan fungere som router, (firewall) m.m.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-03-02 00:55

On Thu, 21 Mar 2002 22:12:51 GMT, arne@kellernet.org (Arne
Keller) wrote:

> Orinoco RG 1000 kan fungere som router, (firewall) m.m.

Mja, nu tænkte jeg ikke wireless-til-ethernet router (det kan et
Cisco Aironet AP jo også), men ethernet-til-ethernet, ADSL, ISDN
or whatever. Det skulle jeg have skrevet tydeligere, kan jeg se.

Det afhænger selvfølgelig af, hvad man skal bruge det til. Hvis
man har en af de der rædselsfulde mange-boxe ADSL setup kan det
jo være fint nok med wireless-til-ethernet.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 22-03-02 01:53

> Mja, nu tænkte jeg ikke wireless-til-ethernet router (det kan et
> Cisco Aironet AP jo også), men ethernet-til-ethernet, ADSL, ISDN
> or whatever. Det skulle jeg have skrevet tydeligere, kan jeg se.

Tænker du på et produkt som: www.proconsult.dk/go/netngmr314

Ethernet til ethernet router med NAT, LAN siden har en switch og et AP
indbygget.

> Det afhænger selvfølgelig af, hvad man skal bruge det til. Hvis
> man har en af de der rædselsfulde mange-boxe ADSL setup kan det
> jo være fint nok med wireless-til-ethernet.

Jeg syntes det er dumt at købe det hele i en kasse, det er dyrt at skifte
ved opgraderinger, og går kassen i stykker er alt nede.

Kassen kan nemt blive meget svær at placere. Det ser f.eks. overdrevet dumt
ud at have ovenstående kasse stående oven på et overskab, med 4-5 ledninger
hængende overud, blot fordi det er der den skal stå for at række ned i
bageste hjørne af baghaven.

hmmm, jeg er overtræt...

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-03-02 10:21

On Fri, 22 Mar 2002 01:53:10 +0100, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

> Jeg syntes det er dumt at købe det hele i en kasse, det er dyrt at skifte
> ved opgraderinger, og går kassen i stykker er alt nede.

Omvendt synes jeg ikke, det er særlig fedt med
et skillefilter
et ADSL modem
en ethernet-til-ethernet router
en switch
et wireless AP
og så separate strømforsyninger til det meste
bare for at få tre pc'er på nettet.

-A

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 23-03-02 10:12

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Omvendt synes jeg ikke, det er særlig fedt med

> et skillefilter
> et ADSL modem

Kan du alligevel ikke få i en box som også indeholder wireless AP.

> en ethernet-til-ethernet router
> en switch

Fås i de små modeller i samme kasse, og det er jeg enig i er smart.

> et wireless AP

Placeringen er her vigtig, og det er langt fra sikkert at du i alle
installationer får den optimale dækning ved at placere udstyret hvor resten
af grejet er palceret.

> og så separate strømforsyninger til det meste

Ja, det er jo den klasiske, men du slipper altså ikke for ADSL modem og
skillefilter, nogen af dem har indbygget ethernet til ethernet router i
kassen, andre leverer NAT i ISP'ens net, og andre igen leverer de IP
adresser der skal til dine maskiner.

Fælles for alle er at det optimale må være at ISP'en leverer en ethernet
snitflade, og de udstyr de bruger for at gøre det, kan du ikke selv skifte
så meget på uden at låse dig fast til en enkelt udbyder.

Jeg er enig i at mange kasser er en ulempe, og jeg ønsker bare at folk gør
sig nogen overvejelser før de køber.

IMHO lyder følgende fornuftigt.

- ISP kasser der leverer ethernet snitflade.
- Ethernet til ethernet router med indbygget switch eller hub.
- Wireless AP, og skulle det være rigtigt smart med Power Over Ethernet
leveret af routeren.

Jeg har ingen anelse om POE vil være noget vi ser i de små routere, men det
kan anvendes til både Wireless og IP telefoner, og det er da oplagte
produkter til hjemmebrugere.

Fra : Arne Keller

Dato : 23-03-02 14:36

On Sat, 23 Mar 2002 10:12:17 +0100, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

snip

> [...]
>
>Jeg har ingen anelse om POE vil være noget vi ser i de små routere, men det
>kan anvendes til både Wireless og IP telefoner, og det er da oplagte

Ellers kan du købe en løs power injector med sin egen strømforsyning

Du har helt ret, hvis vi fik en home gateway med PoE som kunne forsyne
IP telefoner og Wireless udstyr ville det være smart.
IEEE er vel snart færdige med standarden, så der kan rulles grej ud.

Poe bliver for øvrigt den første verdensomspændende standard for
elforsyning. Godt nok kun 72 volt og 175mA pr. par så vidt jeg husker.
Men i teorien kan jeg faktisk tilslutte en 7W lavenergipære på enden
af et Cat 5E kabel

Jeg tror PoE bliver MEGET stort, vi har sikkert ikke fantasi til at
forestille os hvad der alt kan tilsluttes.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 20:18

?

> Du har helt ret, hvis vi fik en home gateway med PoE som kunne forsyne
> IP telefoner og Wireless udstyr ville det være smart.
> IEEE er vel snart færdige med standarden, så der kan rulles grej ud.

Okay, her er vist noget jeg har overset

> Poe bliver for øvrigt den første verdensomspændende standard for
> elforsyning.

Aha,,, elforsygning over netværkskabler, lyder trange... Så transporteres
data´erne sammen med stræmmen altså? Så kan det måske få større rækkevidde?

>Godt nok kun 72 volt og 175mA pr. par så vidt jeg husker.

72 V. Så er det jo ligepludselig ikke svagstrøm mere....

AC eller DC?

hvad med spændingsfald på en sådan satan....

Lad os sige et kabel på 80 meter....

en 7W/72V/ 0,74 Kohm. pære i enden, som du siger...

lederen er 0,2 mm2

RL = 0.018*(80*2)/0,2 = 14,4 ohm

R`= 755 ohm
I = 72/755 = 95,4 mA

tabU-RL = 0,0954 * 14,4 = 1,37 V

U lampe = 72-1,37 = 70,63 V

P lampe = 70,6^2/740 = 6,7 W

hmm, det er da ikke så skidt igen?

Hmm, men hvordan i delme.....

Fra : Arne Keller

Dato : 23-03-02 20:48

On Sat, 23 Mar 2002 20:17:43 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

>?

En ting som tilfører power på kablet hvis switchen ikke kan selv.

snip

>Aha,,, elforsygning over netværkskabler, lyder trange... Så transporteres
>data´erne sammen med stræmmen altså? Så kan det måske få større rækkevidde?

Ja det kommer nok ikke til at erstatte vore stikkontakter
Men mange elektronikenheder kan klare sig med så lidt.

Der findes 2 versioner, til applikationer som bruger 1 og 2 par
anvendes de restenrende par til power. Hvis det er en 4 pars
applikation transmiteres power over de samme par som data.

> [...]

>hvad med spændingsfald på en sådan satan....
>
>Lad os sige et kabel på 80 meter....
>
>en 7W/72V/ 0,74 Kohm. pære i enden, som du siger...

Det med lavenergi pæren var noget vi regnede på i en pause på Kyoto
mødet
Jeg tror dog ikke det er en anvendelse vi kommer til at se i stor stil

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 22:44

> En ting som tilfører power på kablet hvis switchen ikke kan selv.

Okay

> Ja det kommer nok ikke til at erstatte vore stikkontakter
> Men mange elektronikenheder kan klare sig med så lidt.

Hehe, næe Ellers ville vi da ogsp gå fallit...

> Der findes 2 versioner, til applikationer som bruger 1 og 2 par
> anvendes de restenrende par til power. Hvis det er en 4 pars
> applikation transmiteres power over de samme par som data.

Ok, så app1 er som det fx fungere på ISDN, hvor et af par´ne bruges til evt
nøvforsygning af telefon.

Men hvordan med strøm på datapar´ne?

Hvordan vil udstyret opføre sig?
Hvad med støj?

> Det med lavenergi pæren var noget vi regnede på i en pause på Kyoto
> mødet

hehe, men da en god ting at regne lidt på

Kyoto?

> Jeg tror dog ikke det er en anvendelse vi kommer til at se i stor stil

Ja, jeg spurge faktisk de folkt som tester IP telefoner i firmaet... Om de
skulle tilsluttet strøm.. det skal de jo :-/ Så her kan jeg fx se et meget
godt ting i det her POE

Hvad med kortslutnignsstrøm, overbelastning, isolationsmodstand hvad med
sikring mod berøring?

Fra : Arne Keller

Dato : 23-03-02 22:59

On Sat, 23 Mar 2002 22:44:26 +0100, "Bjarke Hansen"
> [...]

snip

>Ok, så app1 er som det fx fungere på ISDN, hvor et af par´ne bruges til evt

Både power injectoren og ende enheden er konstrueret til dette.

Power injectoren sender kun power hvis endeenheden er beregnet til
PoE.

>hehe, men da en god ting at regne lidt på
>
>Kyoto?

Ja
ISO/IEC møderne ligger ofte lidt exotiske steder, det er det eneste
man får for det arbejde.

> [...]
>godt ting i det her POE
>
>Hvad med kortslutnignsstrøm, overbelastning, isolationsmodstand hvad med

Det er der regnet på og med det som kommer til at stå i standarden er
man på den sikre side.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 00:21

On Sat, 23 Mar 2002 13:36:09 GMT, arne@kellernet.org (Arne
Keller) wrote:

> Poe bliver for øvrigt den første verdensomspændende standard for
> elforsyning. Godt nok kun 72 volt og 175mA pr. par så vidt jeg husker.

Siger den kommende standard virkelig det? Hvorfor i himlens navn
har de dog ikke valgt -48 V?

> Jeg tror PoE bliver MEGET stort

Det tror jeg også.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 24-03-02 20:53

Max 72 volt kan jo sagtens være 48 volt

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 23:04

On Sun, 24 Mar 2002 19:53:06 GMT, arne@kellernet.org (Arne
Keller) wrote:

> Max 72 volt kan jo sagtens være 48 volt

Nå, jeg læste det som "72 V (punktum)" ikke "et eller andet sted
mellem 0 og 72 V".

Hvordan finder man efter standarden ud af, hvor meget spænding
man skal levere?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 25-03-02 09:16

On Sun, 24 Mar 2002 23:03:43 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Nå, jeg læste det som "72 V (punktum)" ikke "et eller andet sted
>mellem 0 og 72 V".
>
>Hvordan finder man efter standarden ud af, hvor meget spænding
>man skal levere?

Jeg må nok hellere uddybe lidt

ISO/IEC 11801 Generic cabeling, standarden forholder sig til det
fysiske medie og den channel som den lover applikationerne.
I denne standard er der defineret at en channel efter den nye standard
skal supportere 72v 175mA pr par.
Grunden til de 72 volt er at en del gamle PBXer anvender 72 volt som
forsyning.

IEEE 802.3af, PoE, definerer specifikt en applikations anvendelse af
power forsyning. I det draft jeg har står der 44 Vdc to 57 Vdc - 350
ma maximum (2x175).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-03-02 11:55

On Mon, 25 Mar 2002 08:15:37 GMT, arne@kellernet.org (Arne
Keller) wrote:

> Jeg må nok hellere uddybe lidt

Det ser ud til, at du talte om kabler, mens jeg talte om udstyr.
Og når du talte om kabler, må det da vist være en erhvervsskade,
for snakken var om Power over *Ethernet*, ikke Power over ISO/IEC
11801

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 25-03-02 12:02

Som sædvanligt har du ret

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 24-03-02 18:36

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote:

> Ellers kan du købe en løs power injector med sin egen strømforsyning

*gg*, ja, men selv det er i mange smart..

> [...]
> elforsyning. Godt nok kun 72 volt og 175mA pr. par så vidt jeg husker.
> Men i teorien kan jeg faktisk tilslutte en 7W lavenergipære på enden

Jeg var slet ikke klar over at der var en standard på vej, det er jo
gældeligt.

> Jeg tror PoE bliver MEGET stort, vi har sikkert ikke fantasi til at
> forestille os hvad der alt kan tilsluttes.

Nej, det eneste smartere ville Power over Wireless Ethernet, men det er nok
for sundhedsskadeligt.

I hvert fald kan min el tandbørste lade op op til 3 cm fra holderen, hvordan
den gør ved jeg ikke, men det kan sikkert lade sig gøre at nå længere
afstande, omend jeg har på fornemmelsen at det ikke er muligt at gøre det
uden at det påvirker omgivelserne på en negativ måde.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 23:03

On Sun, 24 Mar 2002 18:36:01 +0100, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

> I hvert fald kan min el tandbørste lade op op til 3 cm fra holderen,
> hvordan den gør ved jeg ikke,

Induktion?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 22-03-02 07:32

On Fri, 22 Mar 2002 00:55:24 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>man har en af de der rædselsfulde mange-boxe ADSL setup kan det
>jo være fint nok med wireless-til-ethernet.

Hvis behovet alene er at dele en ADSL indenfor et begrænset område,
kan en enkelt box løse opgaven.
Når man på et tidspunkt skal opgradere, og det skal man jo nok, kan
man købe en switch.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-03-02 00:11

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Du får nok temmelig svært ved at finde en router, der køre tråd-
> løst, så du skal også finde dig en lille switch. Så kan du også
> køre 100 Mbps, hvis du smider et kabel i pc'erne.

En linksys wireless Router...

Access point+Router+4 port switch

Så har man det hele, så mangler man bare de trådløse kort.

http://www.noblelink.dk/produkter_wireless.php3

www.proconsult.dk kan sikkert også skaffe den

http://www.linksys.com/Products/product.asp?grid=22&prid=173

Du kan også få den med Printserver:

http://www.linksys.com/Products/product.asp?grid=22&prid=171

For at få et optimalt system, siger de kloge. At man skal købe ORiNOCO kort.
deres access points er for dyre til private. Men prisen på selve de tråsløse
kort, er prisen den sammen ca.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-03-02 00:55

On Fri, 22 Mar 2002 00:11:16 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> En linksys wireless Router...

Jeg tænkte lidt mere generelt end det. Se mit svar til Arne.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/