Tydning af kirkebog, Mou sogn
Fra : Søren

Dato : 20-03-02 22:08

Jeg har i dk.binaer.historie lagt et udsnit af kirkebogen for Mou sogn,
Fleskum herred, Aalborg amt hvor min ane Godthard Christensen døde den 19.
juni 1855 og blev begravet den 24. juni 1855. Jeg har svært ved at læse
teksten på højresiden af kirkebogen, som vises i dk.binaer.historie hvor det
især er den første rubrik "stand, haandtering og opholdssted" og den sidste
"anmærkninger" jeg har svært ved at læse. Jeg håber nogen i nyhedsgruppen
kan hjælpe mig. På forhånd tak.

Søren

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 20-03-02 22:19

> især er den første rubrik "stand, haandtering og opholdssted" og den
sidste
> "anmærkninger" jeg har svært ved at læse. Jeg håber nogen i nyhedsgruppen
> kan hjælpe mig. På forhånd tak.

Jeg tror han er Fæstehusmand og er død af Koldfeber

Hans

Fra : Arne Eckmann

Dato : 20-03-02 22:21

On Wed, 20 Mar 2002 22:08:21 +0100, "Søren" <sorenh@gmx.net> wrote:

> [...]
>"anmærkninger" jeg har svært ved at læse. Jeg håber nogen i nyhedsgruppen

Et ukvalificeret bud kunne være:

Fødehuusmand paa Østerlangeland Mark.
han er født i Komdrup Sogn. Gift.

72 Aar

287-33
Døde af Koldfeber.

(koldfeber er noget malaria halløj)

mvh
Arne

Fra : Arne Eckmann

Dato : 20-03-02 22:58

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse:

> ... Østerlangeland Mark.

Jeg har lagt et lille kortudsnit i binærgruppen,
hvoraf det fremgår, at der ihvertfald ligger noget
der hedder Vester Langeland i umiddelbar
nærhed af Mou by.

mvh
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-03-02 22:30

"Søren" <sorenh@gmx.net> skrev Wed, 20 Mar 2002 22:08:21 +0100

>teksten på højresiden af kirkebogen, som vises i dk.binaer.historie hvor det
>især er den første rubrik "stand, haandtering og opholdssted" og den sidste
>"anmærkninger" jeg har svært ved at læse.

Fæstehuusmand paa Østerlangelund(?) Mark. Han er født i Komdrup Sogn.
Gift.

Døde af Koldfeber

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Andersen

Dato : 21-03-02 00:05

Jeg er enig i det meste, dog må "Fødehuusmand" være det rigtige erhverv.
Prøv en gang at se hvorledes der skrives "født" i næste linie - ikke sandt?
"Fæste.." har jeg svært ved at se, da der jo hverken er et "s" eller et "t".
Jeg tror, at det der snyder er at det, der ligner en "nedsløjfe" på det
tredie bogstav, faktisk er en af de øverste sløjfer på det store "M" i
"Mark" lige nedenunder.

VH Poul

Fra : Annelise Christensen

Dato : 21-03-02 13:34

Hej Søren.

Jeg mener også at det er en fæstehusmand du har fat i. Der er et meget
tydeligt "st" i ordet.

med venlig hilsen
annelise

Fra : Poul Andersen

Dato : 21-03-02 14:31

"Annelise Christensen" <annelise@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Søren.
>
> Jeg mener også at det er en fæstehusmand du har fat i. Der er et meget
> tydeligt "st" i ordet.
>
> med venlig hilsen
> annelise

Hej Annelise,
Ja, det sete afhænger jo som bekendt af øjnene der ser
Det kan da godt være, at Arne og jeg ikke har ret med den "Fødehuusmand".
Betegnelsen eksisterer måske ikke engang??, - hvorimod "Fæstehuusmand" er
kendt.
Jeg så det bare anderledes....
Venligst
Poul

Fra : Arne Eckmann

Dato : 21-03-02 16:11

"Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse:

> Ja, det sete afhænger jo som bekendt af øjnene der ser

Ja!

> Det kan da godt være, at Arne og jeg ikke har ret med den "Fødehuusmand".
> Betegnelsen eksisterer måske ikke engang??, - hvorimod "Fæstehuusmand" er
> kendt.

Men, uanset om vi har ret eller ej, er vi nødt til at skrive,
hvad vi faktisk ser, og ikke hvad vi mener, der formentlig
skal stå der.

Selvom der ikke er noget der hedder en fødehuusmand, kan
vi vel heller ikke udelukke, at manden simpelthen har skrevet
forkert. I den efterfølgende sætning skrev han jo noget om,
hvor den pågældende var født. Og, hvis han fx havde dette
i tankerne da han skulle skrive Fæstehuusmand, er det vel
ikke umuligt, at det istedet blev til Fødehuusmand.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Poul Andersen

Dato : 21-03-02 18:28

> [...]
> i tankerne da han skulle skrive Fæstehuusmand, er det vel
> ikke umuligt, at det istedet blev til Fødehuusmand.

Hej Arne + NG,
Tak for din uddybning!
Iøvrigt vil jeg komplimentere dig,fordi du også lagde et kortudsnit ind i
denne tråd.
Facts er facts og gisninger er gisninger.
Jeg mener stadig ikke, at man f.eks. skriver en streg over et eventuelt "æ",
det gør man derimod over et "ø"!
Hvis vores fælles historie skal gengives korrekt, skal også eventuelle
skrevne fejl gengives korrekt.
Til Søren: Jeg håber du trods alt kan bruge tråden alligevel

Venligst
Poul

Fra : Annelise Christensen

Dato : 21-03-02 19:49

Hej Poul.

Det var bestemt ikke for at være bedrevidende og nedladende men jeg så et
tydeligt "st" da jeg læste det. det lille "æ" er sjusket men for mig at se
er det et "a" med et minimalt "e" højt oppe på bogstavet. Derimod er jeg ret
sikker på at der er en sløjfe fra "s" ned i det store M på næste linie. Men
du har ret i, at vi kan få meget divergerende opfattelser af det sete.
(havde man dog bare haft pc'ere den gang

med venlig hilsen
annlise

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-03-02 00:46

"Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Thu, 21 Mar 2002 14:30:33
+0100

>Det kan da godt være, at Arne og jeg ikke har ret med den "Fødehuusmand".

Jeg har selv læst teksten som "Fæstehuusmd". Men efter at have set den
igen, i forskellige forstørrelser og forskellige belysninger, er jeg nok
en smule tilbøjelig til at give dig og Arne E. ret.

Det vi andre har opfattet som et 's' kan faktisk meget vel være en del
af "M"et nedenunder. Derimod har jeg måske lidt svært ved at få det
efterfølgende bogstav til at være et "d".?

Hvorvidt nr. 2 bogstav er et meget skævt "æ" eller et tydeligt "ø" tror
jeg ikke det muligt at afgøre.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 21-03-02 20:13

Jeg vil gerne blande mig i "hundeslagsmålet"

Der står ganske bestemt Fæstehuusmand.

Scanningen er måske ikke optimal, men jeg er ikke i tvivl om
læsningen.

Står der så 2-2 eller hvod´n?

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 21-03-02 20:27

On Thu, 21 Mar 2002 20:13:13 +0100, Kaj Ahlburg
<kahlburg@post5.tele.dk> wrote:

>Jeg vil gerne blande mig i "hundeslagsmålet"

Men Kaj, der er jo ikke noget hundeslagsmål. For vi
er alle - hver især - nødt til at skrive, hvad vi - hver
især - læser.

>Står der så 2-2 eller hvod´n?

Nej, nej - der er massivt flertal for Fæstehuusmand,
der jo er en betegnelse, som vi alle kender.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 21-03-02 23:31

> [...]
sidste
> "anmærkninger" jeg har svært ved at læse. Jeg håber nogen i nyhedsgruppen

Også jeg læser hans stilling som 'fæstehuusmand' for mig er det et tydeligt
æ og st, det sidste var jo den gang sammenskrevet til nærmest 1 bogstav!

Venligst
--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup