Køb af kemikalier
Fra : Anders Abildgaard

Dato : 20-03-02 20:02

Hej -

Jeg skal bruge en aldehyd til reducering af sølv fra sølvnitrat. Jeg mente
så at methanal måtte være nemmest. Men det må ikke sælges til private.
Jeg har så tænkt over, om man kan købe ethanal eller propanal, men i Matas
kendte de ikke stofferne. Er der nogen der ved, hvor man kan købe sådanne
stoffer, eller er der nogen, der kender et helt 4. stof, som kan bruges til
min kemiske reaktion? Stoffet skal vel være nogenlunde opløseligt i vand.

mvh
Anders
andersa@privat.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-03-02 21:25

Anders Abildgaard wrote:

> [...]
> så at methanal måtte være nemmest. Men det må ikke sælges til private.
> Jeg har så tænkt over, om man kan købe ethanal eller propanal, men i Matas

Kender de heller ikke navne som formalin eller acetaldehyd?
(Det er traditionelle navne for methanal og ethanal.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-03-02 22:32

> Kender de heller ikke navne som formalin eller acetaldehyd?
> (Det er traditionelle navne for methanal og ethanal.)
>
> --
> Jeppe Stig Nielsen

Er formalin og acetaldehyd ikke det samme? Hvad hedder ethanal så?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-03-02 22:53

Scripsit "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk>

> Er formalin og acetaldehyd ikke det samme?

Nej, FORMalin kommer fra at stoffet opfattedes som afledt af myresyre
(HCOOH, engelsk "formic acid") - det har derfor 1 C-atom: H2CO = methanal.

ACETAldeyhd er tilsvarende afledt af eddikesyre (CH3-COOH, hvis salte
er acetater) og har 2 C-atomer: CH3-CHO = ethanal.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-03-02 00:23

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev i en
> [...]
>
> ACETAldeyhd er tilsvarende afledt af eddikesyre (CH3-COOH, hvis salte
> er acetater) og har 2 C-atomer: CH3-CHO = ethanal.

SUK, det var naturligvis formaldehyd jeg tænkte på skulle være det samme som
formalin.
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-03-02 13:24

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Er formalin og acetaldehyd ikke det samme? Hvad hedder ethanal så?

Som Henning også skriver:

forbindelser med ét carbon-atom.

forbindelser med to carbon-atomer.

Aldehyderne hedder derfor form·aldehyd og acet·aldehyd , og det
betyder altså henholdsvis methanal og ethanal. Navnet formalin er så
én eller anden mærkelig variant af navnet fomaldehyd.

der bruges om syrer generelt (ikke kun om eddikesyre).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-02 15:31

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>forbindelser med ét carbon-atom.

Jeg glemmer aldrig at en bedemand i et Lucky Luke-album blev
kaldt "din lille formalinmyre". Jeg tror ikke at dobbeltkonfekten
var bevidst.

--
Bertel

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 20-03-02 22:04

Hej

Hvad med at bruge benzaldehyd, som findes i mandelessens ?

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Anders Abildgaard

Dato : 20-03-02 22:43

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad med at bruge benzaldehyd, som findes i mandelessens ?

Det er da ikke opløseligt i vand?

mvh
Anders

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 20-03-02 22:52

> Det er da ikke opløseligt i vand?

Det er tungtopløseligt : ca. 3 g/L

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : stephen frederiksen

Dato : 20-03-02 23:38

>Men det må ikke sælges til private

har du prøvet at få en tilladelse fra politiet

stephen

Fra : Morten Nilsson

Dato : 21-03-02 07:45

Anders Abildgaard wrote:

> [...]
> min kemiske reaktion? Stoffet skal vel være nogenlunde opløseligt i vand.

jeg har reduceret guld ud af kongevand med aluminium - kunne det tænkes
at samme type substitution, altså med et mere uædelt metal, kan benyttes
i sølvnitratopløsningen ?

mvh.
   Morten Nilsson

Fra : Sune Ravn

Dato : 21-03-02 12:59

"Anders Abildgaard" <andersa@privat.dk> wrote in message

> [...]
> min kemiske reaktion? Stoffet skal vel være nogenlunde opløseligt i vand.

Hej Anders

Er det forsølvning du skal igang med, siden du også skal bruge
ammoniakvand ?
I givet flad skal du være opmærksom på at der er en stor
eksplosionsrisiko forbundet
med sådanne eksperimenter pga. de meget ustabile sølvsalte.

Iøvrigt bruges der i flere professionelle forsølvning opskrifter
dextrose som reduktionsmiddel.

MVH
Sune

Fra : forundretfrede

Dato : 22-03-02 14:11

Hej Anders
Hvis du "bare" vil have metallisk sølv, kan en reduktion med zink eller
aluminium være svaret.
Jeg har rutinemæssigt oprenset sølvskrot ved at
- opløse i salpetersyre
- fælde med klorid
- Vaske kobbernitraten ud med vand
- tilsætte en anelse saltsyre, en del vand og en stang alu
- lade det stå nattet over
og næste morgen er sølvkloridet reduceret til metallisk sølv (gråt
pulver) som man skyller et par gange og tørrer.

Temmeligt enkelt hvis det er det du vil.
Der er en artikel i bladet "Fysik-kemi" fra omkring jul, der går i
detaljer med det.

Frede

http://www.kandu.dk/