Strøm i CV?
Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 20-03-02 19:11

Hejsa.
Vi er temmelig newbie-campister og er nu kommet til at snakke om...

Altså, der er ET stik i campingvognen (i køkkenet) og i det stik sætter vi
så en forlængerledning, hvor TV og forteltlampe er sat i. Derudover
indimellem diverse opladere og så altså...en elkedel? eller en miniovn?

Det jeg vil spørge om når jeg får fjumret færdig er: Hvor meget kan man
sætte til det stakkels ensomme stik før ledningsnettet smelter? I det
forudgående er forudsat at selve vognen er tilsluttet 220V.

Vognen er næsten ny, fra sidste år.

Hvad gør I andre med elkander, varmeblæsere (fy de er forbudte) eller ovne,
ekstra køleskabe, kaffemaskiner, parabolmodtagere, playstations og hvad jeg
ellers til min forbavselse har set på campingpladserne?

Hilsen
Lisbeth
--
~~~~~No outfit is complete without a few cat hairs~~~~~
http://cutiecats.dk

Fra : Jette-Kirsten Havn L~

Dato : 20-03-02 19:23

Nu er der jo flere end et stik i vores CV. Der er et ved emhætten i
køkkenet, der er et dobbelt stik ved siddegruppen (lige efter køkkenet.
Der er et stik i den anden ende af vognen og et på det lille bord indenfor
døren. Derudover er der et udvendigt stik osse, såååå !!!!

VH.
Jette-Kirsten Larsen

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 20-03-02 19:28

"Jette-Kirsten Havn Larsen" <jette_larsen@post.cybercity.dk> wrote in
message news:a7ak38$umj$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Der er et stik i den anden ende af vognen og et på det lille bord indenfor
> døren. Derudover er der et udvendigt stik osse, såååå !!!!

Dejligt for jer, men det ER der altså ikke i vores...

Så er der andre bud?

Hilsen
Lisbeth

Fra : Janne Madsen

Dato : 20-03-02 20:03

Lisbeth Hviid Jakobsen <ernyoka@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7akag$30p$1@sunsite.dk...
> Dejligt for jer, men det ER der altså ikke i vores...
>
> Så er der andre bud?

Hej.
Jeg hverken kan eller vil for øjeblikket stå inde for hvor meget strøm du
kan trække ud af den enlige ledning meeen!
- du kan starte med at montere et stik med udtag på dit elkabel udvendigt
og bruge en forlængerledning derfra, under vognen og ind i fortæltet. Så
skulle dit forbrug der være sikret.
- Dernæst burde der sidde en fejlstrømsafbryder i forbindelse med
indgangen som gerne skulle slå fra hvis din vogn er i fuld gang med at
nedsmelte.
Det var ikke meget men forhåbentligt kan du bruge det.

Ps. Er der ikke bare et lille bitte bitte bitte bitte stik mere gemt i en
krog )?

med venlig hilsen
Lennart Sørensen

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 22-03-02 10:29

"Janne Madsen" <argo.ls@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Det var ikke meget men forhåbentligt kan du bruge det.
>
> Ps. Er der ikke bare et lille bitte bitte bitte bitte stik mere gemt i en

Ja jeg kan se fra dit og Torbens svar at jeg skal have fat i et
dobbeltstik af en art.

Jo der er (en slags?) hfi-relæ i vognen. og nej, der ER ikke andre stik

Vognen er en Adria 430 A, for øvrigt en dejlig vogn (siger vi der ikke
har prøvet andet )

Hilsen
Lisbeth

Fra : Kaj

Dato : 27-03-02 23:20

Det lyder som om at du er flov over at være ejer af en Adria-vogn.
Det skal du bestemt ikke være.
Du er vel klar over at der er Danmarks mest solgte campingvogn, så der må
være temmelig mange andre der er glade ved deres Adria-vogn. - incl. mig
selv.

Hilsen KB

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 30-03-02 22:57

"Kaj" <kaj_boye@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> være temmelig mange andre der er glade ved deres Adria-vogn. - incl. mig

Ih nej. Jeg kan egentlig godt se det kunne opfattes sådan, men vi er skam
glade og tilfredse med vores Adria. Og jeg ved godt det er den mest solgte
vogn.

Det var nok bare fordi der kom det med "alle de stik" at jeg blev en
smule...nåh ja.. der er stadigvæk kun ET stik i vores, men indtil nu har vi
klaret os med det

Men tak for opbakningen. Vi valgte Adria dels pga. pris men sandelig også
pga. den lave vægt, som skulle passe til vores bil. Og på vægtsiden er Adria
suveræn.

Hilsen
Lisbeth

Fra : Torbenth

Dato : 20-03-02 19:56

Lisbeth Hviid Jakobsen skrev i meddelelsen ...

>Dejligt for jer, men det ER der altså ikke i vores...
>
>Så er der andre bud?

Detudvendige stik kan forsynes med et dobbeltstik (godkendt) i stedet for
enkelstikket som åbenbart sidder på Jeres kabel. Derfra kan man trække en
forlængerledning til diverse forbrugssteder.
Tal med en campingforhandler.
Mvh.
Torben

Fra : Tommy Hansen

Dato : 20-03-02 19:52

Ja, Jettes svar var vist ikke til meget gavn.
Man kan tilslutte op til 10 ampere = 2200-2300 watt. Det kræver
selvfølgeligt at campingpladsen har 10 A på el-standeren.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-03-02 20:13

Tommy Hansen wrote:

> Man kan tilslutte op til 10 ampere = 2200-2300 watt. Det kræver
> selvfølgeligt at campingpladsen har 10 A på el-standeren.

Man kan så tilføje, for fuldstændighedens skyld, at uanset hvor mange
stik vognen er født med, så kan du ikke trække mere strøm, end hvad
sikringerne på pladserne er på, i Danmark har jeg oftest set 10A men
også enkelte 6A. Der sidder sikkert også en automatisk sikring i jeres
vogn, sandsynligvis på 10A.

Med venlig hilsen,
--
Carsten Stage
Lær korrekt citatteknik når du svarer - se:

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 21-03-02 17:33

Øh, tager du hele husholdningen med ud i naturen, hva så med at blive hjemme
bag Ligusterhækken

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-03-02 18:56

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> wrote in message
> Øh, tager du hele husholdningen med ud i naturen, hva så med at blive
hjemme
> bag Ligusterhækken

*suk*

Læs hvad jeg skrev:

> [...]

Jeg gentager lige den centrale del du tilsyneladende overså:

Står der nogen stedet at JEG har tænkt mig at medbringe ovennævnte?

Jeg er bare ikke interesseret i at ødelægge ledningsnettet hvis/når jeg
tilslutter en elkande. Men jeg skal måske tænde et bål (med to stykker træ?)
efter din smag?

I øvrigt er det lettere for alle parter hvis du læser lidt om citatteknik på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html og svarer UNDER det
citerede.

Hilsen
Lisbeth

Fra : Torbenth

Dato : 21-03-02 19:30

>ovne,
>
>Jeg gentager lige den centrale del du tilsyneladende overså:
>
>Står der nogen stedet at JEG har tænkt mig at medbringe ovennævnte?

Hej.

Ja hvor svært kan det være at svare på et konkret spørgsmål. Hvad kommer det
ham ved hvad du tager med i CV.
Vi er selv fastliggere og har: Et 14" tv inde i vognen, et 21" ude i
forteltet, satellitmodtager, køleskab, fryser, mini el-ovn, microbølgeovn,
lille el-kedel, kaffemaskine og sikkert flere ting endnu. Men vi bor fast 5½
md. om året i campingvognen.
Vi har delt strømstikket op ude i forteltet så vi ikke belaster
campingvognens elsystem med det hele.
El-kedlen er på 900 W og miniovnen på 600 W o.s.v.
Vi kan trække 2800 W ud (13 amp. sikringer). Det skal vi imidlertid dele med
naboen. Så hvis vi (og det er vi) er gode naboer bruger vi kun højst 1400 W
ad gangen.
Vi kobler aldrig mere end een af tingene på ad gangen så vi kommer aldrig
over 1400 W. Heller ikke når vi er alene om de 2800 W.
Man kan ligeså godt vænne sig til kun at bruge halvdelen af max. W.
Men som jeg skrev i et tidligere indlæg så prøv at snakke med en
campingforhandler m.h.t. et dobbelt strømstik.

Mvh.
Torben

Fra : Peter

Dato : 22-03-02 11:23

I vore Adria (460 TK) er der også kun ét stik. Vi har derfor monteret et
ganske almindeligt fordeler stik med 4 huller (af den slags du kan købe for
19,95 hos netto/isenkræmmeren) og hængt det op på væggen overover stikket.
Vi har prøvet at sætte mikroovn, TV, elkedel og kaffemaskinen til her.
Men da vi prøvede alle dele samtidigt med sprang sikringen i vognen
selvfølgeligt.
Og det er det eneste der sker hvis du overbelaster. Og det er jo
kliksikringer du bare kan slå til igen hvis du "overdriver" strømforbruget.
Vi har dog også investeret i et stik der giver mulighed for at trække strøm
ude i forteltet direkte uden om campingvognen og det kan varmt anbefales.

God fornøjelse med jeres nye vogn.

MVH Peter

Fra : Klaus Kolle

Dato : 22-03-02 16:54

On Wed, 20 Mar 2002 19:11:23 +0100, "Lisbeth Hviid Jakobsen"
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sætte til det stakkels ensomme stik før ledningsnettet smelter? I det
>forudgående er forudsat at selve vognen er tilsluttet 220V.

Man skal aldrig belaste med for meget - strøm er lumsk.

Prøv f.eks. at tage en af de billige forlængerledninger med en 3
stiksdåse i enden. Sæt nu en kaffemaskine, en elkedel og måske lige
noget mere i stikkene og tænd for apparaterne. Mærk efter kort tid om
ikke ledningen er blevet varm.

Prøv så med et kvalitetsprodukt, hvor kobberet inde i ledningen er
tykkere. Pas på med at bedømme ledningen udenpå - det kan godt være
plastikisoleringen der er tyk uden at selve kobbertværsnittet er
forøget.

Det samme gælder i din campingvogn. Er den ledning, som går fra
stikproppen på siden af vognen til dit invendige stik for tynd og du
trækker for megen strøm igennem, så bliver ledningen varm - og det kan
være katastrofalt i en campingvogn, som er opbygget af lette
træsorter, som man må formode nemt antænder.

Andre har givet rådet med ikke at belaste for meget og det er et godt
råd. Se på de enkelte apparater hvor mange watt de forbruger og gå så
aldrig over 1000-1500 watt i totalt forbrug, så skulle det nok kunne
klare det selvom vognen eventuelt er monteret med relativt tynde
ledninger.

Det vil sige at kaffemaskinen/elkedlen skal nok køre alene sammen med
måske en forteltslampe - den betyder formentlig ikke så meget i
forholdet. Jeg fandt for nogle år siden en elkedel, som "kun" brænder
600 watt af - ja det tager længere tid at koge en kedel vand, men jeg
kan så også klare mig på campingpladser med små sikringer, altså hvor
de kun tillader et lavt strømforbrug. Det ses oftere syd på end her
nord på. Men kræver naturligvis at man tænker sig om.

Hvis jeg ikke husker fejl, så er Adriaen forsynet med 12 volts lamper,
som jo også skal forsynes gennem ledningen - ganske vist igennem en
transformator, men alligevel, så er det også et bidrag til det totale
forbrug. Køleskabet skal også regnes ind i billedet, det kører
formentlig på 220 volt når I er stationære og man skal så regne den
effekt, som det forbruger med i totalforbruget.

Men altså med lidt omtanke så kan man sagtens klare sig. Og måske med
indkøb af produkter, som ikke forbruger så megen strøm.

Held med campinglivet.

Klaus