phpMyAdmin - password ikke nødvendigt?!!
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 20-03-02 14:55

Jeg har installeret en lille debian Linux server hvor der er noget
apace-php-mysql på.
Jeg har også installeret phpmyadmin.
Mit problem i den forbindelse er at jeg ikke kan få passwords til at virke
på phpmyadmins brugerkonti...
Problemet er helt præcist at jeg kan logge ind med hvilken som helst bruger,
uden at skrive password.
Dvs. at jeg kan logge ind som root, selvom root også har fået et password.
Så er det bare at undlade at skrive et password under login.

Er der nogen der har en idé?

Mvh Stig

Fra : -Martin-

Dato : 20-03-02 18:35

On Wed, 20 Mar 2002 14:54:49 +0100, "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk> wrote:

> [...]
>Dvs. at jeg kan logge ind som root, selvom root også har fået et password.
>Så er det bare at undlade at skrive et password under login.

Hvad siger my.ini ? den ligger i mysql ... lyder for mig at det er
selve databasen der er problemer med og ikke phpmyadmin

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 20-03-02 18:54

> Hvad siger my.ini ? den ligger i mysql ... lyder for mig at det er
> selve databasen der er problemer med og ikke phpmyadmin

Enig.
Jeg er lidt newbie på dette område og havde først på fornemmelsen at
phpmyadmin kørte med adskildte brugernavn/passwords i forhold til mysql. Men
de er jo de samme.
Jeg går udfra at du tænker på my.cnf når det nu gælder Linux?
Hvad skal jeg kigge efter?

Mvh Stig

Fra : -Martin-

Dato : 20-03-02 19:18

On Wed, 20 Mar 2002 18:54:23 +0100, "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk> wrote:

> [...]
>de er jo de samme.
>Jeg går udfra at du tænker på my.cnf når det nu gælder Linux?

Jeg ved kun i windows hedder den my.ini og er ren tekst, hvor der står
brugernavn, password, host-adresse og andet!

Jeg ved det desværre ikk i *nix

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 23-03-02 13:49

"-Martin-" <admin@natten-i.dk> skrev

> Jeg ved kun i windows hedder den my.ini og er ren tekst, hvor der står
> brugernavn, password, host-adresse og andet!

Lyder sikkert

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 23-03-02 17:54

>Lyder sikkert

Det findes også på andre OS'er omend jeg ikke kan huske om den hedder
præcist det samme. Den kan indeholde alt muligt, bla. user og pass,
men det er selvfølgelig optional om man vil bruge den.
Det vil i hvert fald næppe være smart på en maskine hvor der er andre
udover en selv der har adgang.

:wq
//andreas
http://phpwizard.dk

Fra : Ulrik Kold

Dato : 20-03-02 21:51

Stig Nørgaard Jepsen wrote:

> Enig.
> Jeg er lidt newbie på dette område og havde først på fornemmelsen at
> phpmyadmin kørte med adskildte brugernavn/passwords i forhold til mysql. Men
> de er jo de samme.

Eftersom at phpmyadmin kun er en GUI til mysql, så kører de naturligvis
med samme user/pass

..kold
--
Hi! I'm your friendly neighborhood signature virus. -|- www.ulrikkold.dk
Copy me to your signature file and help me spread! -|- mig@ulrikkold.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-03-02 01:37

On Wed, 20 Mar 2002 21:50:57 +0100, Ulrik Kold
<kold@[NOSPAM]superbruger.dk> wrote:

>Eftersom at phpmyadmin kun er en GUI til mysql, så kører de naturligvis
>med samme user/pass

Det forhindrer dog ikke at man kan have separate kodeord (eller ingen)
til web-frontend'en - hvilket måske kan forvirre.

--
- Holger

Fra : Ulrik Kold

Dato : 21-03-02 01:52

Peter Brodersen wrote:

> Det forhindrer dog ikke at man kan have separate kodeord (eller ingen)
> til web-frontend'en - hvilket måske kan forvirre.

Det er korrekt.

OT: Vi ses til Fastaval, Peter.

..kold

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 20-03-02 18:59

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. at jeg kan logge ind som root, selvom root også har fået et password.
> Så er det bare at undlade at skrive et password under login.
>
> Er der nogen der har en idé?

Prøv lige at kigge på databasen "mysql" i tabellen "user". Der står
garanteret:

--------------------------------------
| Host | User | Password |
--------------------------------------
| % | root | % |
--------------------------------------

Dette er en standard række som mysql laver under installationen, der i
realiteten giv selv mig adgang til din MySQL server - fjern den!! Iøvrigt er
det en dårlig ide at bruge wildcards (%)

Kig på www.mysql.com eller phpmyadmin's dokumentation for at oprette
brugere.
Hvis du har flere spørgsmål, så spørg på news:dk.edb.database

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 20-03-02 22:09

Har fået styr på det nu.
Fandt ud af at man skulle køre flush før ændringer kunne træde i kraft.

Mvh Stig