PS2-port brændt af
Fra : Per Krabbe

Dato : 20-03-02 09:25

Jeg har en bundkort hvor PS2-porten sandsynligvis er brændt af. Jeg var inde
i Windows og pludselig ville tastaturet bare ikke mere. Jeg prøvede at sætte
et andet tastatur i, men med samme resultat.

Så er det jeg vil høre hvad man så skal gøre. Er det en løsning med
USB-tastatur.
Eller er det vha. PS2->com adapter.

Er der nogen der har prøvet det samme. HJÆLP

Fra : sputnik

Dato : 20-03-02 10:40

On Wed, 20 Mar 2002 09:24:42 +0100, "Per Krabbe"
<perkrabbe@hotmail.com> wrote:

> [...]
>USB-tastatur.
>Eller er det vha. PS2->com adapter.
>
>Er der nogen der har prøvet det samme. HJÆLP

Usb-keyboard kan du prøve med.

Det er sansynligvis bare en sikring i PS/2 der er gået. Er man flink
til mikro elektronik kan man fikse det. Sikringen kan sidde inde i
ps/2 boksen.

Det er problematisk at køre med en seriel mus på com port, for bios
kan vel ikke disable ps/2 mus og keyboard. Windows vil derfor tro at
du stadig bruger ps/2 også.

Se om du kan enable usb keyboard i bios.

Man kan få en usb-adapter med 2 ps/2 udgange. Den er ret dyr og koster
ca. 300 kr.
Hermed kan du bruge nuværende keyboard og mus på usb.
Mærket Belkin kan du søge på www.google.com

Så det billigste er vel et usb keyboard.

På moderne atx pc'ere må man ikke tage keyboard og mus af førend
powerkablet er taget af og spændingerne er faldet. det skyldes at
moderne pc'ere har alt muligt dvale wake-up fra mus og tastatur, så
der er spænding på disse dele hele tiden. Fjerner man dem med tændt
PSU kan spoler i kredsløbet blive ødelagt (brænde af).

Jeg fik engang repareret et asus a7v hvor begge ps/2 porte ophørte med
at virke efter denne behandling, at jeg lige skulle bruge mus og
tastatur andetsteds for et øjeblik. Det gør man kun een gang.

John

Fra : Per Krabbe

Dato : 20-03-02 12:10

Hvad koster det at få det repareret??

Fra : sputnik

Dato : 20-03-02 12:32

On Wed, 20 Mar 2002 12:10:15 +0100, "Per Krabbe"
<perkrabbe@hotmail.com> wrote:

>Hvad koster det at få det repareret??

Det kan man ikke. Med mindre man selv kan gøre det, eller kender een
der kan.
Men det ligger vel et sted imellem 150 og 300 kr. Hos ham jeg kender.
Jeg gav 500 for: bundkort ps/2 rep og cd-brænder rep.

Begge dele har virket siden.

John