Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital til papir - hvordan?
Fra : Preben Andersen

Dato : 20-03-02 08:14

Som nybagt ejer af et dejligt digitalkamera (Canon S40), vil jeg nu
gerne prøve at få billeder fremstillet på papir f.eks. hos Merlin.
Jeg er imidlertid kommet i tvivl om, hvordan billederne skal afleveres.
Hvis jeg vil have et billede på f.eks. 13x18 cm, skal det digitale
billede så resamples til 13x18, eller kan det afleveres i en hvilken som
helst størrelse? Jeg bruger Photoshop til billedbehandlingen, og der
vises billederne som standard i 72 ppi. Jeg kan ændre billedet til 266
ppi, men hvilken sammenhæng er der mellem denne opløsning og kvaliteten
af udskriften?

MVH
Preben

Fra : itgrafen

Dato : 20-03-02 09:29

"Preben Andersen" skrev d. 20-03-02 08:14 dette indlæg :
> [...]
> vises billederne som standard i 72 ppi. Jeg kan ændre billedet til 266
> ppi, men hvilken sammenhæng er der mellem denne opløsning og

Hej Preben,

Det er ikke helt ligegyldigt hvilken størrelse eller opløsning du
afleverer dit billede i.
Jeg ville som hovedregel aflevere et billede til digital fremkaldelse i
300 dpi.
(I Photoshop kan du selv skrive tallet 300, du behøver ikke at vælge en
af forud instillingerne)
Du kan så i samme omgang sætte din billedstørrelse til eks. 13 x 18.
Husk at fortælle hvilken størrelse du vil ha billedet printet i, det er
ikke altid lige nemt at se.
Det skal også lige siges at hvis billedet ikke har pixelinformation nok
til en given forstørrelse, så får du det ofte i en mindre
udprintningsstørrelse.
Mange steder kan du sende billeder via mail eller et online system. Eks.
Japan Foto. Så er det bedst at sende billederne i Jpeg/jpg format. Jeg
foretrækker dog at aflevere mine billeder i Tiff format eller PSD, da
det format ikke har mistet kvalitet i komprimering.

dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Stefan Frederiksen

Dato : 20-03-02 13:15

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message

> [...]
> vises billederne som standard i 72 ppi. Jeg kan ændre billedet til 266
> ppi, men hvilken sammenhæng er der mellem denne opløsning og kvaliteten

Kære Preben...

Det bedste sted, efter min erfaring, er www.fotolabo.com
Her skal du downloade et lille program som du intallerer, som så sender
dine billeder afsted til fremkaldelse.
Programmet skal nok fortælle dig, hvis dine billeder ikke er egnede til
fremkaldelse.

Mvh.
Stefan

Fra : Michael Hansen

Dato : 20-03-02 16:15

Hej Preben.

Du skal være opmærksom på forholdet mellem højde og bredde på billedet. I et
10x15 foto f.eks. er forholdet 2:3. Men hvis du tager et digitalt foto så er
størelses forholdet 3:4 (4 megapixel = 2272 x 1704). Så hvis du bare sender
dine billeder ubeskåret vil de højst sandsynligt blive beskåret på foto
laboratoriet. Dine billeder på 13 x 18, vil ubeskåret fylde 13,5 x 18
(digitalt format), og der vil blive skåret 0,5 cm af.

Hilsen
Michael Hansen

Fra : emj

Dato : 20-03-02 16:43

Michael Hansen skrev i
<3c98a75b$0$88708$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Dine billeder på 13 x 18, vil ubeskåret fylde 13,5 x 18
>(digitalt format), og der vil blive skåret 0,5 cm af.

Du kan så med fordel selv beskære hjemmefra, så du ikke risikerer, at
der mangler 0,5 vigtige cm.
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 22-03-02 11:38

Stefan >Skrev<

> [...]
> dine billeder afsted til fremkaldelse.
> Programmet skal nok fortælle dig, hvis dine billeder ikke er egnede til

Jeg har også for første gang... prøvet og bestille digital.. billeder på
papir..
Ikke fået dem endnu... bestilt... både hos fotolabo/ teledanmark..

Men som jeg kan se er fotolab dobbelt så dyre i forhold til tdc.
fotolabo.. 2,95 kr. pr. stk 10 x13
Tdc. 1,45 kr. pr. stk 10 x 15.

er kvaliteten dobbelt så god hos www.fotolabo.com

Mvh Lars.

Fra : Ulrik

Dato : 21-03-02 07:33

Hej Preben

Hvis du er helt ny indenfor digitalfoto, vil jeg anbefale dig at købe
"Digital Fotografering" fra politikens forlag af Thomas Nykrog.
Fik den selv i julegave så jeg ved ikke hvad den koster men omkring
300,- vil jeg tro.
Så er du ihvertfald godt på vej til at få nogle gode billeder - både i
kassen og på papiret.

.....ULRIK

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-03-02 17:42

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vises billederne som standard i 72 ppi. Jeg kan ændre billedet til 266
> ppi, men hvilken sammenhæng er der mellem denne opløsning og

Tak til alle for de gode råd. Nu blev jeg lidt klogere

mvh
Preben